THE PASSION OF TWO SISTERS DOOMED TO DEATH: FROM TRISTAN AND ISEULT TO MELANCHOLIA (LARS VON TRIER, 2011)

Main Article Content

Tecla González Hortigüela
Manuel Canga Sosa

Abstract

It could be said that Melancholia (2011) is the most romantic film by Danish filmmaker Lars von Trier, not only because of the great lyrical power of its images, its beauty, darkness and fatalism, but also, and especially, because it is presented as a postmodern paraphrase of the old myth of Tristan and Iseult, whose operatic version was premiered by Richard Wagner in 1865. Ever since, the great musical composition of the German composer has influenced different generations of artists and intellectuals, such as the aforementioned filmmaker. This paper is focused on the analysis of a quite interesting film that has incorporated fragments of other legendary stories to stage the experience of a doomed to death enjoyment, in the context of an astronomical phantasy partially inspired by the Wagnerian characters´ incidents. The textual analysis that we propose will be based on the theoretical principles of psychoanalysis and will aim to demonstrate that the planet Melancholia represents much more than a simple star with an unpredictable orbit. In fact, this paper has been written to prove that the planet has been staged to center the desire of the female main character, like a gloomy lover whose passion will lead her to death.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Hortigüela, T., & Canga Sosa, M. . (2023). THE PASSION OF TWO SISTERS DOOMED TO DEATH: FROM TRISTAN AND ISEULT TO MELANCHOLIA (LARS VON TRIER, 2011). Asparkía. Investigació Feminista, (42), 311–343. https://doi.org/10.6035/asparkia.7010
Section
Miscellaneous

References

Álvarez, José María (2020). Principios de una psicoterapia de la psicosis. Xoroi Edicions.

Arnheim, Rudolf (1998). El pensamiento visual. Paidós. Trad. Rubén Masera.

Campbell, Joseph (2018). Las máscaras de Dios. Mitología creativa. Volumen IV. Atalanta. Trad. Belén Urrutia.

⎯ (2019). La historia del Grial. Atalanta. Trad. Francisco López Martín.

Colaizzi, Giulia (Ed.) (2021). Cine, interculturalidad y políticas de género. Cátedra.

Colina, Fernando (2011). Melancolía y paranoia. Síntesis.

Freud, Sigmund (1987a). Observaciones psicoanalíticas sobre un caso de paranoia (“Dementia paranoides”), autobiográficamente descrito (Caso “Schreber”), Obras Completas, IV. Biblioteca Nueva. Trad. Luis López-Ballesteros y de Torres.

⎯ (1987b). Análisis de un caso de neurosis obsesiva (Caso «El hombre de las ratas»), Obras Completas, IV. Biblioteca Nueva. Trad. Luis López-Ballesteros y de Torres.

⎯ (1987c). Introducción al narcisismo, Obras Completas, VI. Biblioteca Nueva. Trad. Luis López-Ballesteros y de Torres.

⎯ (1987d). Duelo y melancolía. Obras Completas, VI. Biblioteca Nueva. Trad. Luis López-Ballesteros y de Torres.

⎯ (1987e). Manuscrito G. Obras Completas, IX. Biblioteca Nueva. Trad. Luis López-Ballesteros y de Torres.

García Cid, Eire (2020). Las mujeres violentas de la posmodernidad cinematográfica: aproximaciones y asimilaciones. En Asparkía. Investigació Feminista, 37, 73-91. https://doi.org/10.6035/Asparkia.2020.37.4

González Hortigüela, Tecla y Canga Sosa, Manuel (2022). La interpretación como práctica textual: entre semiótica y psicoanálisis. En Signa: Revista De La Asociación Española De Semiótica, 31(31), 293-313. https://doi.org/10.5944/signa.vol31.2022.2976

González Requena, Jesús (1995). Frente al texto fílmico: el análisis, la lectura. A propósito de El manantial, de King Vidor. En Jesús González Requena (Ed.) (1995). El análisis cinematográfico. Modelos teóricos, metodologías, ejercicios de análisis. Editorial Complutense.

⎯ (2014a). Melancolía. En Trama y Fondo, 36, 33-78.

⎯ (2014b). La construcción de la subjetividad: entre el cuerpo y la cultura. Lecciones sobre la presencia. Seminario impartido en la Maestría en Estudios Culturales Pontificia Universidad Católica de Perú. Disponible en https://gonzalezrequena.com/textos-en-linea-0-2/otros-seminarios/la-construccion-de-la-subjetividad-entre-el-cuerpo-y-la-cultura/

⎯ (2015). En torno a la quemadura. Teoría del Texto vs. Teoría de la Comunicación. En Raúl Eguizabal (Ed.) (2015) Metodologías I. Editorial Fragua.

Koyré, Alexandre (1999). Del mundo cerrado al universo infinito. Siglo XXI. Trad. Carlos Solís Santos.

Lacan, Jacques (1995a). El Seminario 1, Los escritos técnicos de Freud. Paidós. Trad. Rithee Cevasco y Vicente Mira Pascual.

⎯ (1991). El Seminario 3, Las psicosis. Paidós. Trad. Juan-Luis Delmont-Mauri y Diana Silvia Rabinovich.

⎯ (1995b). El Seminario 4, La relación de objeto. Paidós. Trad. Enric Berenguer.

⎯ (2014). El Seminario 6, El deseo y su interpretación. Paidós. Trad. Gerardo Arenas.

⎯ (2009). El Seminario 18, De un discurso que no fuera del semblante. Paidós. Trad. Nora González.

⎯ (2013). «Función y campo de la palabra» en Escritos 1. Biblioteca Nueva. Trad. Tomas Segovia y Armando Suárez.

⎯ (2007). De los Nombres del Padre. Paidós. Trad. Nora González.

Lieber, Shlomo (2020). Lars von Trier’s Melancholia (2011): A Reading. En Lacanian Review online, 223. Disponible en https://www.thelacanianreviews.com/lars-von-triers-melancholia-2011-a-reading/

Martin Arias, Luis (2016). Lo óntico y lo ontológico en Melancholia de Lars von Trier. En Trama y Fondo, 38, 7-34.

Rodríguez Serrano, Aarón (2016). Melancolía. Nau Llibes.

Rougemont, Denis de (1979). El Amor y Occidente. Kairós. Trad. Antoni Vicens.

Von Strassburg, Gottfried (2016). Tristán e Isolda. Siruela. Trad. Victor Millet y Bernd Dietz.

VV. AA. (1980). Actas de la Escuela Freudiana de París. VII Congreso, Roma, 1974. Petrel.

Wagner, Richard (1992). Tristán e Isolda. Libreto. Javier Vergara Editor. Trad. María Antonieta Gregor.