Carmen Tórtola Valencia, the Construction of a Diva's Biography. An Autofiction Exercise

Main Article Content

Neus Ribas San Emeterio

Abstract

Between the end of the 19th century and the first quarter of the 20th, women in entertainment world: dance, popular song, theater… developed an artistic and creative career rebelling, in some cases, against the male control. Given that their intimate lives were exposed and scrutinized in interviews and photographs, many of these women invented a biography that mixed true elements with some inventions. They developed an autofiction exercise and became protagonists of a manipulated life, creating a fictitious experience and developing the model of femme fatale. In a moralistic and patriarchal society, they broke work barriers by becoming autonomous professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ribas San Emeterio, N. (2024). Carmen Tórtola Valencia, the Construction of a Diva’s Biography. An Autofiction Exercise. Asparkía. Investigació Feminista, (45), 1–25. https://doi.org/10.6035/asparkia.7769
Section
Articles

References

Alberca, Manuel. (2007). Pacto ambiguo: de la novela autobiográfica a la autoficción. Biblioteca Nueva.

Alcolea, Santiago; Fontbona, Francesc y Perrotta, Carmen. (2022). Adolf Mas. Los ojos de Barcelona. Fundación Mapfre.

Bornay, Erika. (2022). Las hijas de Liltih. Cátedra.

de Burgos, Carmen. (1917). Confidencias de artistas. Sociedad Española de Librería.

Cagigas, de Isidro. (1915). Presentación de Tórtola Valencia. Paraninfo, 1.

Cagigas, de Isidro. (1915). Presentación de Tórtola Valencia. Paraninfo, 1-2.

Clayton, Michelle. (2012). Touring history: Tórtola Valencia between Europe and the Americas. Dance Research Journal, 44(1), 29-49.

Clúa, Isabel. (2015). Excentricidad e hibridación: el caleidoscopio identitario de Tórtola en Ferrús, Beatriz y del Pozo Alba (Coords.), Mosaico transatlántico. Escritoras, artistas e imaginarios (España-EEUU, 1830-1940) (pp. 157-176). Universidad de Valencia.

Entwistle. (2002). El cuerpo y la moda. Una visión sociológica. Barcelona: Editorial Paidós

Lomba Serrano, Concha. (2017). Danzantes de amor y muerte en la pintura española (1885-1930) en Castán Chocarro, Alberto y Lomba Serrano, Concha (Coords.), Eros y Thánatos. Reflexiones sobre el gusto III (pp. 303-332). Universidad de Zaragoza.

López Arnáiz, Irene. (2020). De la creación escénica a la ficción autobiográfica. Las “bailarinas hindúes” encarnan su propio mito (1905-1939) en Ramos Frendo, Eva María (Dir.), Géneros y subjetividades en las prácticas artísticas contemporáneas (pp. 56-69). Arcibel.

Miranda, Adolfo. (1913). Rapsodias. La Unión Ilustrada, 9.

Nash, Mary. (2012). De cultura política, cultura de género y aprendizaje del feminismo histórico en el Estado español en Villaespesa, Mar (Ed. lit.), Desacuerdos sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español, Vol. 7 (pp. 18-30). Arteleku, Universidad Internacional de Andalucía, Museu d'Art Contemporani de Barcelona, Diputación Provincial de Granada, Centro José Guerrero y Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Olabarria Smith, Begoña. (2015). Cuerpos subversivos. Estereotipos femeninos en la danza moderna temprana en España. Universidad Rey Juan Carlos.

Pla, Xavier. (2022). El soldat de Baltimore. Assaigs sobre literatura i realitat en temps d’autoficció. Lleonard Muntaner.

Queralt, Pilar. (2005). Tórtola Valencia, una mujer en sombras. Lumen.

Ramírez Almazán, María Dolores. (2011). El lado más humano de la diva en “Confidencias de artistas” de Carmen de Burgos en Ramírez Almazán, María Dolores (Ed. lit.), In copore dominae cuerpos escritos / cuerpos proscritos (pp. 171-220). Arcibel.

de Retana, Álvaro. (1964). Historia del arte frívolo. Tesoro.

Sandoica Hernández, E. (2017). Biografías(s) de mujer(es) y experiencia vivida. Veinte años de congresos de Historia Contemporánea (págs. 17-41). Zaragoza: Diputación Provincial de Zaragoza, Institución "Fernando el Católico".

Zamostny, Jeffrey. (2018). Tórtola Valencia and Antonio de Hoyos y Vinent: Celebrity and Self-Plagiarism. Modern Language Notes, 133 (2), 297-317.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.