Los tipos iconográficos de la Virgen de la Merced
Main Article Content
Abstract
The iconographic type of the Virgin of Mercy, based on types common to other Marian representations, gradually took shape from the founding of the Order of Mercy in the 13th century until the canonizations of the Mercedarian saints in the 17th and 18th centuries. The Virgin of Mercy will not present a defined iconographic type until she is presented to us with the Mercedarian habit, something that does not occur until the 16th century, in a very significant way after the Council of Trent with the publication of the Chronicles and hagiographic stories that They will define the type in engravings and altarpieces, devotional paintings, that will populate the Mercedarian monasteries from that moment on. American independence will show us a paradox, since the dedication of the Virgin of Mercy and her iconographic type will modify the attributes of the liberator as the patron saint of weapons and insurgents.
Downloads
Article Details
References
BRUNET. José, (1991), “La Virgen de la Merced y sus diversos patronazgos en América”. Estudios 1991. Madrid. Cap.2. p. 65.
BRUNET, José y MORALES RAMÍREZ Alfonso (1992), La Orden de Santa María de la Merced (1218 - 1992). Síntesis Histórica. Bibliografía. Mercedaria VI, Ed. Instituto Histórico de la Orden de la Merced. Roma.
CURROS ARES, M.ª Ángeles. (1988) “María de la Merced en el Arte.” Estudios, nº 161-162. Madrid.
CURROS, M.ª Ángeles y GARCÍA GUTIÉRREZ, Pedro F. (1998), Catálogo del Convento de D. Juan de Alarcón, Madrid
COLOMBO, Felipe (1669), Vida del Glorioso Patriarca san Pedro Nolasco. Libro 4ª. Cap,11, Madrid.
DALMASES, N. Y PITARCH. A.J. (1984), Història de lArt Català. L’art gòtic. S XIV y XV. Barcelona.
DEVESA BLANCO, Juan. (1985), “Fray Pedro Nolasco en documentos notariales de su tiempo. Verdadera fecha de la muerte de San Pedro Nolasco”, en Analecta Mercedaria, nº 4, Roma.
DUATRE DE CORTAZAR, Gonzalo (2017), Sermón del día de la Merced, Obispado de Valparaíso, Chile.
ECUADOR, 1861, “Decreto de 1 de mayo de 1861 de la Convención Nacional del Ecuador” Diario de debates de la Convención Nacional, Quito.
ESTABRIDIS CARDENAS. Ricardo (1999), Mater Admirábilis: la devoción mariana en Perú. Catálogo de la exposición de la Catedral Primada de Lima, Perú, mayo-julio 1999.
GARCÍA GUTIÉRREZ, Pedro, (1985), “Iconografía Mercedaria, Nolasco y su obra”, Estudios, Madrid.
GUZMAN, Diego de (1627), El rey santo tercero que gano a Sevilla y a toda Andalucía, Sevilla.
HERNÁNDEZ DÍAZ, José (1948), “Estudio de la iconografía mariana Hispalense de la época fernandina.” Archivo hispalense, Tomo 9, Nº 27-32, Sevilla.
LÓPEZ MARTÍNEZ, M.ª Carmen. (2003), Catálogo de la Exposición La Luz de las Imágenes, Orihuela. Valencia.
MERINO, P., O. de M. (1628), Vida, muerte, y milagros de San Pedro Nolasco. Editado en casa de Antonia Ramírez, Salamanca.
MORALES RAMÍREZ Ana María, (1989) Merced de Dios para los Hombres, Ediciones de la Provincia Mercedaria de Chile, Santiago de Chile.
NADAL GAVER, (1445), Speculum fratum, (ed. manuscrita; primera edición impresa 1533, conocida como la de Zurita). Madrid.
REMÓN, Alonso. (1618), Historia General de la Orden de Nuestra Sª de la Merced Redención de cautivos, Tomo I, Libro 2, cap.VI, Madrid.
RUIZ BARRERA Teresa (2002), La Virgen de la Merced, Iconografía en Sevilla. Ed. Instituto de estudios tirsianos. Madrid.
RUÍZ BARRERA, Teresa (2020), “De la leyenda al arte. La conquista de Sevilla en la orden de la Merced”,Tocina Revista de Estudios Locales, 9, Ed. Ayuntamiento de Tocina.
SEBASTIAN, Santiago, (1981), Contrarreforma y barroco, Madrid.
TIRSO DE MOLINA, (1639), Historia general de la Orden de Nuestra Señora de las Mercedes. Madrid. (Ed. de Penedo Rey. 1975. Volumen 1 (1567-1639), Madrid
TRENS, Manuel (1947), Iconografía de la Virgen en el Arte Español. Barcelona.
VALDIVIESO, Enrique y FERNANDEZ LÓPEZ, José (1991), "E1 patrimonio artístico", en Los Venerables, Sevilla.
ZUMEL, Francisco. (1588), Regula et constitutiones fratrum sacri ordinis beatae Mariae de Merced redemptionis captivatum. Opúsculo, “De vitis Patrum et Magistrorum Generalium,” Salamanca.
ZURIAGA, Vicent F. (2002), “De la imagen del rescate a la imagen de la liberación”, Las ciudades y la Guerra. Castellón.
ZURIAGA, Vicent F. (2005), La imagen devocional en la orden de Nuestra Señora de la Merced: tradición, formación, continuidad y variantes. Universitat de València.
ZURIAGA, Vicent Francesc. (2021), “Iconografía mercedaria en el Virreinato del Perú” en LIMPIAS, Víctor Hugo (ed.) Patrimonio religioso de Iberoamérica: Expresiones tangibles e intangibles (siglos XVI-XXI. Santa Cruz de la Sierra. Ed. Universidad Privada de Santa Cruz de la Sierra, Bolivia.