Arte y entorno urbano. El poder de representar, el poder de callar

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Mijo Miquel Bartual

Resum

L’art escultòric urbà per antonomàsia ha estat sempre el monument, amb el qual hem conviscut a les ciutats de manera desigual però constant. Les transformacions polítiques i culturals afecten no sols la producció de nous monuments commemoratius sinó també a la percepció dels ja existents. Els ajustos que en la contemporaneïtat s’han anat fent de les temàtiques, formats i processos monumentals ens han portat a qüestionar la seua forma i la seua funció, així com el seu emplaçament encara que convisquem amb el retorn dels antics models figuratius. D’altra banda, contemplem processos de dissolució del monument en altres formes relacionals més concordes amb la democràcia, derivant cap a la participació. Per tot això, resulta pertinent realitzar una reflexió sobre el possible paper de la commemoració en la nostra societat, així com sobre la consagració o desaparició dels espais públics associada a processos tant especulatius com democratitzadors.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Com citar
Miquel Bartual, Mijo. 2022. “Arte Y Entorno Urbano. El Poder De Representar, El Poder De Callar”. Kult-ur 9 (17):101-20. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/kult-ur/article/view/6450.
Secció
Àgora

Referències

Augé, M. 1993. Los “no lugares” espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona: Gedisa.

Blanco, P. 2001. Explorando el terreno. En VV.AA., Modos de hacer. Arte crítico, esfera pública y acción directa. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Butler, J. 2004. Precarious life. The power of mourning and violence. Londres: Verso.

Brea, J.L. 1996. Utopia y Ornamento. Escultura en los años 80 y 90. En Arte, proyectos e ideas [Publicación periódica] nº 4, tomo I 1996 / Laboratorio Luz y Color. Valencia: Universidad Politécnica.

Candela, I. 2004. ¿Paz y prosperidad? Sobre la revisión crítica del monumento conmemorativo. En Ramírez, J.A; Carrillo Castillo, J ... [et al.], Tendencias del arte, arte de tendencias a principios del s. XXI. Madrid: Cátedra.

Canosa Zamora, E; García Carballo, Á. Enmascarando la pobreza del paisaje urbano: rotondas y arte público: http://age.ieg.csic.es/boletin/51/11-CANOSA.pdf

Carrillo, J. 2004. Habitar y transitar: reflexiones sobre los espacios de la vida en el arte actual cap. 4. En Ramírez, J.A; Carrillo Castillo, J ... [et al.], Tendencias del arte, arte de tendencias a principios del s. XXI. Madrid: Cátedra.

Delgado, M. 2004. La obra de arte en entornos urbanos. En Realitats de la ciutat, publicació editada por la plataforma Ciutadans per a una Cultura Democrática i Participativa. Valencia.

Durkheim, É. 2013. Las formas elementales de la vida religiosa. El sistema totémico en Australia (y otros escritos sobre religión y conocimiento) (1858-1917). México: Fondo de Cultura Económica.

Gómez Aguilera, F. Arte, ciudadanía y espacio público. En On the w@terfront n.º 5, marzo 2004 (36-51)

Jacobs, J. 2011. Muerte y vida de las grandes ciudades. Madrid: Capitán Swing.

Krauss, R. 1985. La escultura en el campo expandido. En Foster, H (Ed.): La Posmodernidad, Kairós, Barcelona,, págs. 63-64.

Laddaga, R. 2010. Estéticas de la emergencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Lippard, L. R. Mirando alrededor: dónde estamos y dónde podríamos estar. En VV.AA., Modos de hacer. Arte crítico, esfera pública y acción directa. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Lefebvre, H. 2017. El derecho a la ciudad. Madrid: Capitán Swing.

Maderuelo, J. 1990. El espacio raptado. Madrid: Mondadori.

Maderuelo, J. 1995. Cuatro modelos de recuperación de la obra de arte público. En Arte y espacio público : II simposio de arte en la calle / Fernández-Lomana, M.A; Salas, R (eds.) Santa Cruz de Tenerife : Universidad Internacional Menéndez Pelayo.

North, M. 1992. The Public as Sculpture: From Heavenly City to Mass Ornament, en VV. AA, Art and the Public Sphere, (W.J.T. Mitchell, ed.). Chicago: The University of Chicago Press.