Behind masks and avatars: the incarnated and connected voice of Remedios Zafra in her texts
Main Article Content
Abstract
Based on ten essayistic, autobiographical and/or fictional books by Remedios Zafra published between 2005 and 2021, we study the function of the reversible metaphor of the mask, the nebula of concepts that surround or precede it (such as the "avatar") and the intensification of its use in her latest works. From cyberfeminism, Zafra proposes to think about the anti-authoritarian games about an identity often hidden behind screens, electronic artefacts and mask-characters. She shows how they account for a proteiform, vulnerable and travelling self, but from an embodied materialism, the rejection of the imposition of the neoliberal order in a precarious cultural sector and from the awareness that our viscera and flows determine us as much as the smiling face that women have to present to the world. It also analyses how, by removing herself and the other from the mask, authorising and disavowing those who hold power, the author opens the door to a poetics of obscenity, of affection and of sisterhood in the literary field in order to inaugurate a new regime of intellectual representation.
Downloads
Article Details
An open-access CREATIVE COMMONS copyright license is used. Those authors whose works are published by this journal, accept the following terms:
- Authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right to first publish their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Recognition License CC BY SA that allows third parties to share the work, provided that its author and first publication is indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematics file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work over the Internet (e.g. in institutional telematics files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase quotes of the published work.
Funding data
-
Ministerio de Ciencia e Innovación
Grant numbers PID2019-104957GA-I00 -
Ministerio de Ciencia e Innovación
Grant numbers PID2019-104215GB-I00
References
Ahmed, Sara y Oristelle Bonis. 2012. «Les rabats-joie féministes et autres sujets obstinés». Cahiers du genre, 2.53: 77-98.
Costa, Jordi y Servando Rocha. 2021. La máscara nunca miente [exposición]. Barcelona: CCCB (Centro de cultura contemporánea de Barcelona), 15/12/2021-01/05/2022.
Escandell Montiel, Daniel. 2016. Mi avatar no me comprende: cartografías de la suplantación y el simulacro. Salamanca: Delirio.
García Hubard, Gabriela. 2019. «De la deconstrucción del autor a la plasticidad de la autora» en Aina Pérez Fontdevila y Meri Torras Francès (eds.) ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría. Barcelona: Icaria, pp. 265-299.
Guerra, Jahel y Lorena Álvarez Chávez. 2021. «Las Migras de Abya Yala». LATFEM (periodismo feminista), 13 de marzo. https://latfem.org/la-capucha-como-aliada/
Jornet Somoza, Albert. 2020. Un pensar vulnerable. El ensayo de la precariedad en el campo intelectual español de la crisis económica (2008-2018) [tesis inédita]. Barcelona: Universidad de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/149565.
López Alós, Javier (2019). Crítica de la razón precaria. La vida intelectual ante la obligación de lo extraordinario. Madrid: La Catarata.
López Alós, Javier (2021). El intelectual plebeyo. Vocación y resistencia del pensar alegre. Madrid: Taugenit.
Rodríguez, Juan Carlos (2013). De qué hablamos cuando hablamos de Marxismo. Madrid: Akal.
Sanz, Marta (2017). Clavícula. Barcelona: Anagrama.
Segato, Rita Laura y Paulina Álvarez (2016). «‘Frente al espejo de la Reina Mala’. Docencia, amistad y autorización como brechas decoloniales en la universidad», Cuadernos para el debate del Instituto Varsavsky, «Pensar la universidad desde una crítica de la colonialidad», abril, 4-19.
Touton, Isabelle (2018). Intrusas. Entrevista con 20 mujeres escritoras. Zaragoza: Instituto Fernando el Católico.
Touton, Isabelle (2021). «Ensayos y no ficción de autoría femenina». Quimera, «Miradas sobre el campo literario español», 446, febrero, 29-32.
Wiener, Gabriela (2015). Llamada perdida. Madrid: Malpaso.
Wolf, Naomi (1990). The Beauty Myth. How Images of Beauty Arte Used Against Women, Londres: Chatto & Windus.
Zafra, Remedios (2005a). Netianas. N(hacer mujer en Internet). Madrid: Lengua de Trapo (III Premio de Ensayo Caja Madrid).
Zafra, Remedios (2005b). «Netianas. N(h)acer mujer en Internet: Entrevista a Remedios Zafra», Mujeres en red. El periódico feminista, https://mujeresenred.net/spip.php?article154.
Zafra, Remedios (2007). Lo mejor (no) es que te vayas. Madrid: Ministerio de agricultura, pesca y alimentación (I Premio Literario Mujeres del Medio Rural y Pesquero).
Zafra, Remedios (2010). Un cuarto propio conectado. (Ciber)espacio y (auto) gestión del yo. Madrid: Fórcola,
Zafra, Remedios (2012). #Despacio. Madrid: Caballo de Troya.
Zafra, Remedios (2013). (hadas). Mujeres que crean, programan, prosumen, teclean. Madrid: Páginas de espuma (Premio Málaga de Ensayo 2012).
Zafra, Remedios (2015). Ojos y capital. Bilbao: Consonni.
Zafra, Remedios (2016). Los que miran. Madrid: Fórcola.
Zafra, Remedios (2018a). El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona: Anagrama (Premio Anagrama de Ensayo).
Zafra, Remedios (2018b). «La vida al lado de nosotras mismas», El País [carta blanca], 13 enero, https://elpais.com/elpais/2018/01/08/eps/1515415072_121641.html
Zafra, Remedios y María Ruido (2019). «Cuerpo y representación visual. Un diálogo entre Remedios Zafra y María Ruido», Correspondencias [en línea], del 25 de abril al 4 de julio, http://correspondencias.fotocolectania.org/?fbclid=IwAR2hJA62sVeKqoW437uiB1-J0vPty4VDG6txCMHsWe9z_OfTj1FTu8zCq-M
Zafra, Remedios (2021). Frágiles. Cartas sobre la ansiedad y la esperanza en la nueva cultura. Barcelona: Anagrama.