Darrere de màscares i avatars: la veu encarnada i connectada de Remedios Zafra als seus textos
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resum
A partir de deu llibres assagístic, autobiogràfics i/o ficticis de Remedios Zafra publicats entre 2005 i 2021, s'estudia la funció de la metàfora reversible de la màscara, la nebulosa de conceptes que l'envolten o precedeixen (com el de “avatar”) i la intensificació del seu ús en les darreres obres. Des del ciberfeminisme, Zafra proposa pensar els jocs antiautoritaris d'una identitat sovint oculta darrere pantalles, artefactes electrònics i personatges-màscares, com adonant d'un jo proteïforme, vulnerable i viatger. No obstant això, ho fa des d'un materialisme encarnat, el rebuig a la imposició de l'ordre neoliberal en un sector cultural precaritzat i des de la consciència que les nostres vísceres i fluxos ens determinen tant com la cara somrient que les dones han de presentar al món. S'analitza també com en traure's i traure a l'altre la màscara, autoritzant-se i desautoritzant els que detenen el poder, l'autora obre la porta a una poètica de l'obscenitat, dels afectes i de la sororitat al camp literari per inaugurar un nou règim de representació intel·lectual.
Descàrregues
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
S'utilitza una llicència de drets d'autor CREATIVE COMMONS d'accés obert. Aquells autors les obres dels quals siguin publicades per aquesta revista, accepten els termes següents:
- a. Els autors conservaran els seus drets d'autor i garantiran a la revista el dret a publicar primer la seva obra, que estarà simultàniament subjecta a la Llicència de Reconeixement Creative Commons CC BY SA que permet a tercers compartir l'obra sempre que s'indiqui el seu autor i la seva primera publicació.
- b. Els autors podran adoptar altres contractes de llicència no exclusius per a la distribució de la versió publicada de l'obra (per exemple, dipositar-la en un arxiu telemàtic institucional o publicar-la en un volum monogràfic) sempre que s'indiqui la publicació inicial en aquesta revista.
- Els autors poden -i es recomana- difondre la seva obra a través d'Internet (per exemple, en arxius telemàtics institucionals o a la seva pàgina web) abans i durant el procés de presentació, la qual cosa pot produir intercanvis interessants i augmentar les citacions de l'obra publicada.
##plugins.generic.funding.fundingData##
-
Ministerio de Ciencia e Innovación
##plugins.generic.funding.funderGrants## PID2019-104957GA-I00 -
Ministerio de Ciencia e Innovación
##plugins.generic.funding.funderGrants## PID2019-104215GB-I00
Referències
Ahmed, Sara y Oristelle Bonis. 2012. «Les rabats-joie féministes et autres sujets obstinés». Cahiers du genre, 2.53: 77-98.
Costa, Jordi y Servando Rocha. 2021. La máscara nunca miente [exposición]. Barcelona: CCCB (Centro de cultura contemporánea de Barcelona), 15/12/2021-01/05/2022.
Escandell Montiel, Daniel. 2016. Mi avatar no me comprende: cartografías de la suplantación y el simulacro. Salamanca: Delirio.
García Hubard, Gabriela. 2019. «De la deconstrucción del autor a la plasticidad de la autora» en Aina Pérez Fontdevila y Meri Torras Francès (eds.) ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría. Barcelona: Icaria, pp. 265-299.
Guerra, Jahel y Lorena Álvarez Chávez. 2021. «Las Migras de Abya Yala». LATFEM (periodismo feminista), 13 de marzo. https://latfem.org/la-capucha-como-aliada/
Jornet Somoza, Albert. 2020. Un pensar vulnerable. El ensayo de la precariedad en el campo intelectual español de la crisis económica (2008-2018) [tesis inédita]. Barcelona: Universidad de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/149565.
López Alós, Javier (2019). Crítica de la razón precaria. La vida intelectual ante la obligación de lo extraordinario. Madrid: La Catarata.
López Alós, Javier (2021). El intelectual plebeyo. Vocación y resistencia del pensar alegre. Madrid: Taugenit.
Rodríguez, Juan Carlos (2013). De qué hablamos cuando hablamos de Marxismo. Madrid: Akal.
Sanz, Marta (2017). Clavícula. Barcelona: Anagrama.
Segato, Rita Laura y Paulina Álvarez (2016). «‘Frente al espejo de la Reina Mala’. Docencia, amistad y autorización como brechas decoloniales en la universidad», Cuadernos para el debate del Instituto Varsavsky, «Pensar la universidad desde una crítica de la colonialidad», abril, 4-19.
Touton, Isabelle (2018). Intrusas. Entrevista con 20 mujeres escritoras. Zaragoza: Instituto Fernando el Católico.
Touton, Isabelle (2021). «Ensayos y no ficción de autoría femenina». Quimera, «Miradas sobre el campo literario español», 446, febrero, 29-32.
Wiener, Gabriela (2015). Llamada perdida. Madrid: Malpaso.
Wolf, Naomi (1990). The Beauty Myth. How Images of Beauty Arte Used Against Women, Londres: Chatto & Windus.
Zafra, Remedios (2005a). Netianas. N(hacer mujer en Internet). Madrid: Lengua de Trapo (III Premio de Ensayo Caja Madrid).
Zafra, Remedios (2005b). «Netianas. N(h)acer mujer en Internet: Entrevista a Remedios Zafra», Mujeres en red. El periódico feminista, https://mujeresenred.net/spip.php?article154.
Zafra, Remedios (2007). Lo mejor (no) es que te vayas. Madrid: Ministerio de agricultura, pesca y alimentación (I Premio Literario Mujeres del Medio Rural y Pesquero).
Zafra, Remedios (2010). Un cuarto propio conectado. (Ciber)espacio y (auto) gestión del yo. Madrid: Fórcola,
Zafra, Remedios (2012). #Despacio. Madrid: Caballo de Troya.
Zafra, Remedios (2013). (hadas). Mujeres que crean, programan, prosumen, teclean. Madrid: Páginas de espuma (Premio Málaga de Ensayo 2012).
Zafra, Remedios (2015). Ojos y capital. Bilbao: Consonni.
Zafra, Remedios (2016). Los que miran. Madrid: Fórcola.
Zafra, Remedios (2018a). El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona: Anagrama (Premio Anagrama de Ensayo).
Zafra, Remedios (2018b). «La vida al lado de nosotras mismas», El País [carta blanca], 13 enero, https://elpais.com/elpais/2018/01/08/eps/1515415072_121641.html
Zafra, Remedios y María Ruido (2019). «Cuerpo y representación visual. Un diálogo entre Remedios Zafra y María Ruido», Correspondencias [en línea], del 25 de abril al 4 de julio, http://correspondencias.fotocolectania.org/?fbclid=IwAR2hJA62sVeKqoW437uiB1-J0vPty4VDG6txCMHsWe9z_OfTj1FTu8zCq-M
Zafra, Remedios (2021). Frágiles. Cartas sobre la ansiedad y la esperanza en la nueva cultura. Barcelona: Anagrama.