Pragmatics and Semantics: Politeness and Conceptual Maps. A proposal of complementarity
Main Article Content
Abstract
The broad objective of this work is to reflect on the relationship between Semantics and Pragmatics and how the diffuse limits between both disciplines influence the teaching of foreign languages. Specifically, we propose to investigate the validity of concept maps as an appropriate didactic tool for teaching SFL. Initially conceived for non-linguistic purposes, their function has been largely limited to learning the semantic content of a language, leaving other levels of the language no less important beside. To mitigate this tendency, we propose to complement the use of concept maps with pragmatic activities. Our proposal is aimed at youth students of SFL, with intermediate level. The creation and exploitation of the concept maps is done from the story (comic) Bartleby, the clerk, while the creation of the dialogue takes advantage of the contributions of the principle of politeness. The results underline the need to find new ways of exploiting concept maps to diversify their use, beyond their semantic dimension, and to complement them with activities involving the use of language in context (pragmatic dimension).
Downloads
Article Details
An open-access CREATIVE COMMONS copyright license is used. Those authors whose works are published by this journal, accept the following terms:
- Authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right to first publish their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Recognition License CC BY SA that allows third parties to share the work, provided that its author and first publication is indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematics file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work over the Internet (e.g. in institutional telematics files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase quotes of the published work.
References
Álvarez Muro, Alexandra. 2005. Cortesía y descortesía. Teoría y praxis de un sistema de
significación. Mérida: Universidad de los Andes, CDCHT. Recuperado de
http://elies.rediris.es/elies25/alvarez_cap3.htm
Álvarez Muro, Alexandra. 2005. Cortesía y descortesía. Teoría y praxis de un sistema de significación. Mérida: Universidad de los Andes, CDCHT. Recuperado de http://elies.rediris.es/elies25/alvarez_cap3.htm
Austin, John Langshaw. 1962 [2016]. Cómo hacer cosas con palabras. Traducción: Genaro R. Carrió y Eduardo A. Rabossi. Barcelona: PAIDÓS Básica.
Ausubel, David Paul, Novak Joseph Donald y Hanesian Helen. 1978 [2012]. Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. Traducción al español del original. México: Editorial Trillas.
Ausubel, David Paul. 1963. The psychology of meaningful verbal learning. Nueva York: Grune and Stratton.
Barrios Rodríguez, María Auxiliadora. 2017. Mejora de la herramienta educativa “más allá del español” con trabajos de investigación de los estudiantes del máster de español como lengua extranjera. Proyecto de innovación docente, curso 2016/2017, nº 289. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de https://eprints.ucm.es/id/eprint/43664/
Bravo, Diana. 1999. «¿Imagen positiva vs. Imagen negativa?: pragmática sociocultural y componentes de face». Oralia: Análisis del discurso oral. 2: 155-184.
Briz, Antonio. 2006. «Atenuación y cortesía verbal en la conversación coloquial: su tratamiento en la clase de ELE». En Actas del programa de formación para profesorado de ELE 2005-2006. Instituto Cervantes de Múnich: 227-255. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/m unich_2005-2006/02_briz.pdf
Brown, Penelope y Levinson, Stephen Curtis. 1987. Politeness: some universals in language usage. Cambridge: Cambridge University Press.
Carmona Sandoval, Alejandro. 2020. «Los mapas conceptuales en clase de ELE para fines específicos: descripción y propuesta de actividades». MarcoELE: Revista de didáctica Español Lengua Extranjera. 31: 1-20. Recuperado de https://marcoele.com/mapas-conceptuales/
Casco, Mandy. 2009. The Use of «Mind Maps» in the Teaching of Foreign Languages. Recuperado de https://wlteacher.files.wordpress.com/2013/02/mindmaps.pdf
Cimermanová, Ivana. 2015. «Using Comics with Novice EFL Readers to Develop Reading Literacy». Procedia - Social and Behavioral Sciences. 174/12: 2452-2459. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.916
Escandell Vidal, María Victoria. 2009. «Los fenómenos de interferencia pragmática». MarcoELE Revista de didáctica español lengua extranjera. 9: 95-109. Recuperado de https://marcoele.com/descargas/expolingua1996_escandell.pdf
Escandell, María Victoria. 2018. Introducción a la pragmática. 6ª edición. Madrid: Arco Libros.
Escudero Medina, Consuelo. 2007. «Un nuevo enfoque para la explotación del cómic en clase de E/LE». Foro de profesores de E/LE, 3. Recuperado a partir de: https://ojs.uv.es/index.php/foroele/article/view/6503
Galindo Merino, María del Mar (2006). «La transferencia pragmática en el aprendizaje de ELE». En La competencia pragmática y la enseñanza del español como lengua extranjera; actas del XVI Congreso Internacional de ASELE, Oviedo, ed. Concha de la Hoz Fernández. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo, Servicio de Publicaciones: 289-297. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/270575379_La_transferencia_pragmatica_en_el_aprendizaje_de_ELE
García Viedma, María Rosario, Callejas Aguilera, José y Martos Montes, Rafael. 2010. «El uso de Mapas Conceptuales para el Aprendizaje Autónomo». Iniciación a La Investigación, (3e). Recuperado a partir de https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ininv/article/view/222
Goffman, Erving. 1967. Interation Ritual: Essays on Face-to-face Behaviour. Nueva York. Doubleday.
Gutiérrez Ordóñez, Salvador. 2015. De pragmática y semántica. 2ª edición. Madrid: Arco Libros.
Horn Laurence Robert y Ward Gregory. 2006. The Handbook of Pragmatics. 2ª edición. Cornwall: Blackwell Publishing.
Huang, Yan (2007). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Lamarca Lapuente, María Jesús. 2006. Mapas conceptuales. En Hipertexto: el nuevo concepto de documento en la cultura de la imagen. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de http://www.hipertexto.info/documentos/maps_concep.htm
Levinson, Stephen Curtis. 1983. Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press
Levinson, Stephen Curtis. 2000. Presumptive meanings: the theory of generalized conversational implicature. Cambridge, MA: MIT Press.
López Medina, Beatriz. 2022. Scaffolding: cuándo, cómo y para qué utilizarlo en el aula de español como lengua extranjera (E/LE). Comares, Interlingua: Granada.
Marsh, Rufus K. 1978. «Teaching French with the Comics». The French Review, 51/6: 777–785. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/390258
McNally, Louise. 2013. «Semantics and pragmatics». WIREs Cogn Sci. doi: 10.1002/wcs.1227
Montes García, Isabel. 2019. «Cómo usar los mapas mentales en el aprendizaje de idiomas». Educación 3.0 [en línea]. Recuperado de https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/como-usar-los-mapas-mentales/97840.html
Moreira, Marco Antonio. 2005. «Aprendizaje significativo crítico». Indivisa. Boletin de Estudios e Investigación. 6: 83-102. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/771/77100606.pdf
Munuera, José Luis. 2022. Bartleby, el escribiente. Bilbao: Astiberri.
Novak, Joseph Donald y Cañas, Alberto J. 2008. The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct and Use Them. Technical Report IHMC CmapTools, Florida Institute for Human and Machine Cognition. Recuperado de http://cmap.ihmc.us/docs/pdf/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf
Paré, Charlène (2016). Diseño, aplicación y evaluación de un modelo didáctico basado en el cómic francófono para el aula de francés, lengua extranjera de Educación Primaria. Tesis doctoral, Universidad de Murcia.
Paré, Charlène y Soto-Pallares, Carmen. 2017. «El fomento de la lectura de cómics en la enseñanza de las lenguas en Educación Primaria». Ocnos, 16/1: 134-143. doi: 10.18239/ocnos_2017.16.1.1300
Peláez Torres, María. 2017. «Aproximación sociopragmática y pragmalingüística a la formulación de buenos deseos y felicitaciones en español». Pragmalingüística. 25: 467-489. Recuperado de https://revistas.uca.es/index.php/pragma/article/view/3449
Reyes, Graciela. 2017. El abecé de la pragmática. 10ª edición. Madrid: Arco Libros.
Roche, Christophe. 2015. «Ontological definition». En Handbook of Terminology, ed. Kockaert, Hendrik y Steurs, Frieda. Ámsterdam: John Benjamins Publishing
Rodríguez Diéguez, José Luis. 1988. El cómic y su utilización didáctica. Los tebeos en la enseñanza. Barcelona: Gustavo Pili.
Rodríguez Palmero, María Luz y Moreira, Marco Antonio. 2018. Mapas conceptuales: herramientas para el aula. Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L.
Rodríguez Paniagua, Luis Roger. 2011. «Mapas conceptuales para la enseñanza de léxico en el aula de ELE: software de uso y directrices generales». En Actas del III Taller La enseñanza de ELE en Argelia: Historia, Metodología y Sociolingüística, ed. José Sánchez González. Orán: Instituto Cervantes de Orán: 116-125. Recuperado a partir de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/oran_2011/12_rodriguez.pdf
Saracho Arnáiz, Marta (2019). «Mapas conceptuales para la enseñanza-aprendizaje de fraseología en español lengua extranjera (ELE)». LinRed: Lingüística en la red, 17. Recuperado de https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/48830
Searle, John. 1969 [2017]. Actos de habla: Ensayo de filosofía del lenguaje. Traducción: Luis M. Valdés Villanueva. Madrid: Cátedra.
Segovia Véliz, Luis (2002). «Estrategias para iniciar la elaboración de mapas conceptuales en el aula». EDUTEKA. Recuperado a partir de https://www.uned.ac.cr/sites/default/files/inline-files/MapasConceptuales.pdf
Sperber, Dan y Wilson, Deirdre. 1986. Relevance: communication and cognition. Oxford: Blackwell
Srisitanont Luangkrajang, Manita. 2022. «Use of Mind-Mapping in Language Learning: A Cognitive Approach». Theory and Practice in Language Studies. 12/8: 1616-1621. doi: https://doi.org/10.17507/tpls.1208.18
Wang, Xiaojun y Dostál, Jiri. 2018. «Using a mind map to learn English vocabulary». En Proceedings of the 2018 Second International Conference on Education and E-Learning, Bali, Indonesia: 150-153. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/328861268_Using_a_Mind_Map_to_Learn_English_Vocabulary