Argumentative fallacies and persuasive rhetorical resources in political discourse the case of TikTok in Colombia's 2022 presidential campaigns.
Main Article Content
Abstract
In this article the rhetorical resources that compose the argumentative fallacies by the four candidates to the colombian presidency in 2022 on the Tiktok platform were analyzed. This was performed by carrying out a content analysis, which consisted in creating a data matrix to identify and categorize argumentative fallacies and their support on linguistic resources and literary figures, on 200 videos on Tiktok. In the same manner, the analysis gave an account of the main topics used in order to shape their narrative. The results indicate a tendency in the use of fallacies that appeal to emotions and to attack opponents; and to resources that are used on the semantic and phonological planes. Regarding the topics, these showed similarities among them, as they respond to problematics and worries common in the colombian population.
Downloads
Article Details
An open-access CREATIVE COMMONS copyright license is used. Those authors whose works are published by this journal, accept the following terms:
- Authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right to first publish their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Recognition License CC BY SA that allows third parties to share the work, provided that its author and first publication is indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematics file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work over the Internet (e.g. in institutional telematics files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase quotes of the published work.
References
Abud, Farid (2013). «Del ataque personal como evasiva, como procedimiento de criminalización y como forma de protesta: Una mirada a los usos del argumento Ad Hominem en el debate Uribe-Coronell». Cuadernos del GESCAL, 1, (1), 307–338. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/97764
Amossy, Ruth (1999). «The argument ad hominem in an interactional perspective». Proceedings of the Fourth International Conference on Argumentation, Sic Sat, 14–18.
Bardin, Laurence (2002). Análisis de contenido. Akal.Breton, Philippe. (2014). La argumentación en la comunicación. Editorial UOC.
Briz, Antonio (coord.) (1995). La conversación coloquial. (Materiales para su estudio). Valencia, Universitat de Valencia.
Carbajal, Roberto (2020). Glosario de expresiones idiomáticas, modismos y coloquialismos inglés–español. RM Impresos.
Cervi, L., Tejedor, S. & Marín Lladó, C. (2021). «TikTok and the new language of political communication: the case of Podemos». Cultura, Lenguaje y Representación, 25. doi: http://dx.doi.org/10.6035/clr.5817
Chamizo, Pedro. (2004). La función social y cognitiva del eufemismo y del disfemismo. Panace, 5(15), 45-51.
Crespo, Ismael, Antonio Garrido, Ileana Carletta y Mario Riorda. (2021). Manual de comunicación política y estrategias de campaña: candidatos, medios y electores en una nueva era. Editorial Biblos.
Da Silva, Regina. y Tárcia, Lorena (2014). «Youtube y la espectacular ascensión del infoentretenimiento en la política». En Ferré, C. (Ed.). El uso de las redes
sociales: ciudadanía, política y comunicación: La investigación en España y Brasil (pp. 46–63. Institut de la Comunicació.
Dagatti, Mariano (2012). «Aportes para el estudio del discurso político en las sociedades contemporáneas». El caso del kirchnerismo. De signos y sentidos, 1(13), 52–82. https://doi.org/10.14409/ss.v1i13.4090
Escandell Vidal, María Victoria (1996). La pragmática. Conceptos básicos de pragmática. (caps. 1 y 2). En Introducción a la pragmática. (15–47). Barcelona: Anthropos.
García, Pero y Javier Aguirre. (2009). Lógica y teoría de la argumentación. Ediciones UIS.
García, Ricardo (2013). Figuras retóricas y otros ingredientes del discurso político. Manual del orador.
García Barrientos, José Luis (2000). Las figuras retóricas: el lenguaje literario. Arco Libros.
Gaviño, Victoriano. (2012). Español coloquial pragmática de lo cotidiano. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
Hindarto, Isni (2022). «Tiktok and political communication of youth: a systematic review». JRP (Jurnal Review Politik), 12(02), 1–31.
http://jurnalfuf.uinsby.ac.id/index.php/JRP/article/view/1977
Jardiel, Enrique Gallud (2005). «El eufemismo como instrumento de manipulación social». Comunicación y hombre. (1), 121–130.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1392816
Katayama, Roberto. (2011). Lógica. Editora Lealtad S.A.C.
López, Antonio y De Santiago, Javier (2000). Retórica y comunicación política. Cátedra.
López, Juan, Velandia, María, Cuéllar, Danny, Cantor, María Rincón, María, AlvaradoVivas, Sergio y García, Mayra (2022). Claudia López y los pájaros azules: sexismo, ataques personales y falacias en Twitter Colombia. Ediciones USTA.
Maingueneau, Dominique (2002). «Problèmes d’ethos». Pratiques (113–114), 55–67. https://doi.org/10.3406/prati.2002.1945
Martínez, Fátima (2021). El libro de TikTok. La guía imprescindible para emprendedores, profesionales y empresas. Difusora Larousse - Anaya Multimedia. https://elibronet.bdbiblioteca.universidadean.edu.co/es/lc/bibliotecaean/titulos/217095
Menéndez, Salvio (2009). Estrategias, registros y géneros discursivos: de la realización a la recurrencia. En Carranza, I (comp.). Actas del IV Coloquio de investigadores en estudios del discurso. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. https://aledar.fl.unc.edu.ar/files/Menendez-Salvio-Martin.pdf
Obando, Vladimir (2021). «El efecto TikTok: plataformas digitales y reconfiguración del escenario político electoral en Ecuador». Sociología y Política , (5), 175–183. https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/hoy/article/view/3257
Petters, Lorreine y de Souza, Paula (2022). «Entre comunicação pública e promoção política: interações de Emmanuel Macron e youtubers na gestão da pandemia de covid-19». RuMoRes, 16 (31), 133–160.
Pedrazzini, Ana, y Scheuer, Nora (2012). «Figuras retóricas verbales y visuales en la conformación de un estilo de autor: las caricaturas políticas del semanario
satírico francés Le Canard enchaîné». Cultura, Lenguaje Y Representación, 10, 111–128. http://dx.doi.org/10.6035/clr.2012.10.8
Pérez, Concha, y Domínguez, Ricardo (2021). «Discurso político contra la democracia: Populismo, sesgo y falacia de Trump tras las elecciones de EEUU (3N)».
Cultura, Lenguaje Y Representación, 26, 7–28. https://doi.org/10.6035/clr.5807
Peytibi, Xavier. (2019). Las campañas conectadas: comunicación política en campaña electoral. Editorial UOC.
Quiroz, Natalia Tamara (2020). «TikTok: La aplicación favorita durante el aislamiento». Revista Argentina de Estudios de Juventud, 14.
https://doi.org/10.24215/18524907e044
Rodríguez Guzmán, Juan Pedro (2005). Gramática gráfica al juampedrino modo. Carena. Sal, Julio, Maldonado, Silvia Dolores (2009). «Estrategias discursivas: un abordaje terminológico». Espéculo, 43(11), 1–27. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/78060
Salas, Minor. (2006). Magia verbal: la manipulación del lenguaje en el discurso jurídico, político y social. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas. 14(2): 151-164. Servicio de Publicaciones, Universidad Complutense de Madrid. https://elibro-et.bdbiblioteca.universidadean.edu.co/es/ereader/bibliotecaean/21684?page=1
Sidorenko, Bautista, Pavel, Alonso, López, Nadia y Giacomelli, Fabio (2021). «Espacios de verificación en TikTok. Comunicación y formas narrativas para combatir la desinformación». Revista Latina de Comunicación Social, (79), 87–113. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2021-1522
Suárez Tomalá, Geovanny y Gerzon Cochea Panchana. (2022). Marketing Político 2.0: Estrategias de storytelling a través de TikTok de los dos candidatos a presidente del Ecuador 2021. Revista Científica Arbitrada De Investigación En Comunicación, Marketing Y Empresa. Reincomunicar. 5(9), 118-135. https://doi.org/10.46296/rc.v5i9.0039
Tindale, Christopher. (2007). Fallacies and Argument Appraisal. Critical Reasoning and Argumentation. Cambridge University Press.
Tinto Arandes, Jose Antonio. (2013). El análisis de contenido como herramienta de utilidad para la realización de una investigación descriptiva. Un ejemplo de aplicación práctica utilizado para conocer las investigaciones realizadas sobre la imagen de marca de España y el efecto país de origen. Provincia. (29):135-173. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55530465007
Van Dijk, Teun (2003). Ideología y discurso: una introducción multidisciplinaria. Ariel.
Van Dijk, Teun (2005). Política, ideología y discurso. Quórum académico.
Van Eemeren, Frans Grootendorst, Rob. (2002). Argumentación, Comunicación Falacias. Una perspectiva pragma-dialéctica. Ediciones Universidad Católica de Chile.
Vitale, María (2013). «Ethos y legitimación política en los discursos de asunción de la presidente argentina Cristina Fernández de Kirchner». Icono14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 11(1), 05–25. doi: 10.7195/ri14.v11i1.529
Weston, Anthony. (2013). Las claves de la argumentación. Editorial Ariel.
Wodak, Ruth (2000). «¿La sociolingüística necesita una teoría social? Nuevas perspectivas en el Análisis Crítico del Discurso». Discurso y Sociedad, 3 (2) 123–147.