Multiple intelligences: keys to its development in the Spanish Foreign Language classroom for children
Main Article Content
Abstract
This article focuses on the theory of multiple intelligences by Howard Gardner (1983) and his didactic contributions to the teaching of the Spanish foreign language to children (ELEN). From this theory, learning can be more complete if the different intelligence profiles of the students are considered instead of denying them or offering a teaching focused on one or two intelligences that may not be the most frequent in the group/class. The justification for using classroom activities and practices inspired by this theory lies in the complexity of the process of teaching/learning foreign languages, which requires the stimulation not only of verbal linguistic intelligence, but of all intelligences in favor of a more complete and experiential learning. To promote the practical application of this theory, didactic keys are offered from the framework of each of the multiple intelligences. The chapter concludes, with a recap on the relevance of including activities and practices in the ELEN classroom so that all children could learn in the way that is most effective for them, and that goes through a class that contemplates multiple intelligences.
Downloads
Article Details
An open-access CREATIVE COMMONS copyright license is used. Those authors whose works are published by this journal, accept the following terms:
- Authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right to first publish their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Recognition License CC BY SA that allows third parties to share the work, provided that its author and first publication is indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematics file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work over the Internet (e.g. in institutional telematics files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase quotes of the published work.
References
Antunes, C. 1998. Estimular las inteligencias múltiples: qué son cómo se manifiesta, cómo funcionan. Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones.
Armstrong, T. 2011. Inteligencias múltiples en el aula: guía práctica para educadores.
Madrid: Paidós Educador.
Arnold, J. y Fonseca Mora, M. C. 2004. «Multiple intelligence theory and foreign language learning: A brain-based perspective». International Journal of English Studies, 4: 119–136.
Arnold, J., Puchta, H. y Rinvolucri, M. 2012. ¡Imagínate…!: Imágenes mentales en la clase de español. Madrid: SGEL ELE.
Christison, M. A. 1998. Applying multiple inteligences theory: In preservice and inservice TEFL education programs. V. 36 (2). Disponible en: English Teaching Forum Online:
http://dosfan.lib.uic.edu/usia/E-USIA/forum/vols/vol36/no2/p2.htm [fecha de consulta: 11/06/16].
Consejo de Europa. 2002. Marco Común Europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Secretaría General Técnica del MEC, ANAYA e Instituto Cervantes. Disponible en https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf
Damasio, A. 2006. El error de Descartes: la emoción, la razón y el cerebro humano, trad.
J. Domènec Ros. Barcelona: Crítica.
Escamilla González, A. 2014. Inteligencias múltiples: claves y propuestas para su desarrollo en el aula. Barcelona: Graó.
Eusebio, S. 2016. «Planificar una clase de español para niños». En Enseña Español a niños y adolescentes, ed. F. Herrera. Barcelona: Difusión.
Fonseca-Mora, Villamarín y Grao. 2015. «Música y emociones para el aprendizaje de lenguas». Mosaico, 33: 37–46.
Gardner, H. 1983. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Nueva York: Basic Books.
Gardner, H. 1999. La educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas.
Barcelona: Paidós.
Gardner. H. 2000. La educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas. Lo que todos los estudiantes deberían comprender. Barcelona: Paidós.
Gardner. H. 2001. La inteligencia reformulada: las inteligencias múltiples en el siglo
XXI. Barcelona: Paidós.
Gardner. H. 2010. La inteligencia reformulada: las inteligencias múltiples en el siglo XXI, trad. Sánchez Barberá. Barcelona: Paidós.
Gardner. 2015. Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós. Johnson, D. W. y Johnson, R. 1994. Leading the cooperative school (2ª ed.) Edina: MN:
Interaction Book Company.
Martí Contreras, J. 2014. Evaluación del componente gramatical en el enfoque comunicativo por tareas en la enseñanza de Español como Lengua Extranjera. Tesis Doctoral. Universitat de València.
Mora, F. 2014. Neuroeducación: solo se puede aprender aquello que se ama (edición actualizada). Madrid: Alianza.
Prieto, M. D. y Ferrándiz, C. 2001. Inteligencias múltiples y curriculum escolar. Málaga: Ediciones Aljibe.
Richards, J. C. y Rodgers, T. S. 2003. Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas, trad. Castrillo, J. M. y Condor, M. (segunda edición actualizada). Cambridge: Cambridge University Press.
Sánchez Pérez. 2009. La enseñanza de idiomas en los últimos cien años: métodos y enfoques. Madrid: SGEL.
Toscano Fuentes, C. M. 2010. Estudio empírico de la relación existente entre el nivel de adquisición de una segunda lengua, la capacidad auditiva y la inteligencia musical del alumnado. Tesis doctoral. Universidad de Huelva.
Vygotsky L.S. 1978. Mind in society: the development of higher psychological processes.
London: Harvard University Press.
Williams, M. y Burden, R. 1999. Psicología para profesores de idiomas: Enfoque del constructivismo social, trad. A. Valero. Cambridge: Cambridge University Press.