Antonio Machado and Álvarez «Demófilo» science of folklore and flamenco copla
Main Article Content
Abstract
The text analyses the intellectual career and the contribution to
flamenco of Antonio Machado and Álvarez «Demófilo» (1846-1893), the most
important folklorist of the Sevillian School and author of the Collection of
flamenco songs (1881). It places the author at the historical crossroads between
the raising of natural sciences, positivism and evolutionism, the political
nationalisms, literarian and artistic movements of costumbrismo and realism.
The article also sets out the project of institutionalization that Machado carried
out of the studies of folklore and popular literature in Spain. The synthesis of
research on flamenco by Demófilo shows the scientific and modern condition of
his main contribution: the construction of a systematizing model of the poetic
corpus of oral tradition, fully committed to a humanist and progress ideology.
Downloads
Article Details
An open-access CREATIVE COMMONS copyright license is used. Those authors whose works are published by this journal, accept the following terms:
- Authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right to first publish their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Recognition License CC BY SA that allows third parties to share the work, provided that its author and first publication is indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematics file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work over the Internet (e.g. in institutional telematics files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase quotes of the published work.
References
Álvarez Junco, José. 2001. Mater dolorosa. La idea de España en el siglo XIX. Madrid: Taurus.
Andreu Miralles, Xavier. 2016. El descubrimiento de España. Mito romántico e identidad nacional. Madrid: Taurus.
Baltanás, Enrique y Salvador Rodríguez Becerra. 1998. «La herencia rechazada: Antonio Machado y Álvarez y el clima intelectual del 98». Revista de Antropología Social, 7: 215-229.
Baltanás, Enrique. 1999. «Introducción». En Colección de cantes flamencos recogidos y anotados por Demófilo. Sevilla: Signatura Ediciones.
—. 2002. «Rescate. Cartas de Antonio Machado y Álvarez, Demófilo, a Manuel Martínez Murguía». Demófilo. Revista de cultura tradicional, 37: 71-88.
Burne, Charlotte Sophie, Antonio Machado y Álvarez y Edwin Sidney Hartland. 1885. «The Science of Folk-Lore». The Folk-Lore Journal, 3/2: 97-121.
Corpus Barga. 1979. Los pasos contados: los galgos verdugos. Madrid: Alianza Editorial.
Fernández Bañuls, Juan A. y José M. Pérez Orozco. 1983. Poesía flamenca, lírica en andaluz. Sevilla: Junta de Andalucía-Ayuntamiento de Sevilla.
Fernández Lam-Sen, Elizabet. 1997. «La amistad y una realidad imposible. Demófilo y Luis Montoto». Cuadernos Hispanoamericanos, 799: 60-69.
Gamboa, José Manuel. 2005. Una historia del flamenco. Madrid: Espasa-Calpe.
García Gómez, Génesis. 1993. Cante flamenco, cante minero. Una interpretación sociocultural. Barcelona: Anthropos-Universidad de Murcia.
Gibson, Ian. 2003. «Ligero de equipaje». El País, 2 de septiembre. https://elpais.com/diario/2003/09/02/andalucia/1062454930_850215.html
Gómez-García Plata, Mercedes. 2010. «Antonio Machado y Álvarez, un précurseur incompris?». En Le socle et la lézarde, coord. Serge Salaün. http://crec-paris3.fr/wp-content/uploads/2011/07/ancien-et-nouveau-19-GOMEZ.pdf
—. 2018. Le Folklore espagnol entre ambition fédératrice et utopie républicaine. Le modèle populaire d’Antonio Machado y Álvarez. Les Carnets de Bérose n°10, Paris, Bérose - Encyclopédie internationale des histoires de l'anthropologie.
Grande, Félix. 1979. Memoria del flamenco, vol. II. Madrid: Austral, Espasa-Calpe.
Guichot y Sierra, Alejandro. 1922. Noticia histórica del folklore. Orígenes en todos los países hasta 1890. Desarrollo en España hasta 1921. Sevilla: Hijos de Guillermo Álvarez. https://archive.org/details/noticiahistric00guicuoft
Gutiérrez Carbajo, Francisco. 1990. La copla flamenca y la lírica de tipo popular, 2 volúmenes. Madrid: Editorial Cinterco.
Luna López, Inés Mª. 2012. «El flamenco como expresión de lo sublime. La colección de cantes flamencos de Antonio Machado y Álvarez». En Las fronteras entre los géneros. Flamenco y otras músicas de tradición oral, coords. José M. Díaz Báñez, Francisco J. Escobar Borrego e Inmaculada Ventura Molina. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Machado y Álvarez, Antonio. 1869. «Apuntes para un artículo literario». Revista Mensual de Filosofía, Literatura y Ciencias de Sevilla, 1. Sevilla: Imprenta Gironés y Orduña.
—. 1881. Colección de Cantes Flamencos recojidos [sic] y anotados por Demófilo. Sevilla, Imprenta y Litografía El Porvenir. http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000200630&page=1
—. 1883. «Cantos populares. Post Scriptum». Cantos Populares Españoles, Francisco Rodríguez Marín 1882-1883. Sevilla: Francisco Álvarez y Cía.
—. 1884a. «Apéndice núm. V». En Biblioteca de las Tradiciones Populares Españolas, tomo VI, dir. Antonio Machado y Álvarez. Sevilla: Alejandro Guichot y Compañía Editores. http://www.bibliotecavirtualdeandalucia.es/catalogo/es/catalogo_imagenes/grupo.cmd?path=85449
—. 1884b /1870/. «Carceleras». «Estudios sobre literatura popular». Biblioteca de las Tradiciones Populares Españolas, tomo V. https://archive.org/stream/folkloreespaolb24bazgoog/folkloreespaolb24bazgoog_djvu.txt
—. 1887. Cantes flamencos. Colección escogida. Madrid: Biblioteca de El Motín, Imprenta Popular.
Machado, Manuel. 1947. «Prólogo». Cantes flamencos. Colección escogida. Antonio Machado y Álvarez. Madrid: Austral, Espasa-Calpe.
Montoto, Luis. 1930. Por aquellas calendas: vida y obra del magnífico caballero don Nadie. Madrid: Compañía Iberoamericana-Renacimiento.
Moreno Navarro, Isidoro. 1981. «Primer descubrimiento consciente de la identidad andaluza (1868-1890)». En Historia de Andalucía, vol. VIII, dir. Antonio Domínguez Ortiz. Madrid-Barcelona: CUPSA-Planeta.
Ortiz Nuevo, José Luis. 1996. Alegato contra la pureza. Barcelona: Libros PM.
Periáñez Bolaño, Iván. 2016. «Ser y sentir flamenco: descolonizando la estética moderno colonial desde los bordes». Revista Andaluza de Antropología, 10: 29-53.
Pineda Novo, Daniel. 1991. Antonio Machado y Álvarez «Demófilo». Vida y obra del primer flamencólogo español. Madrid: Cinterco.
Plaza Orellana, Rocío. 1999. El flamenco y los románticos. Un viaje entre el mito y la realidad. Sevilla: Bienal de Arte Flamenco.
Prat i Carós, Joan. 1996. «España. La antropología Española». En Diccionario Akal de Etnología y Antropología, eds. Pierre Bonte y Michael Izard. Madrid: Akal.
Rodríguez Becerra, Salvador. 1986. «Etnografía y folklore en Andalucía». En La antropología cultural en España, ed. Ángel Aguirre. Barcelona: P.P.U.
Ropero Núñez, Miguel. 1978. El léxico caló en el lenguaje del cante flamenco. Sevilla: Universidad de Sevilla.
—.1983. El léxico andaluz de las coplas flamencas. Sevilla: Alfar Universidad.
Steingress, Gerhard. 1993. Sociología del cante flamenco. Jerez de la Frontera: Fundación Andaluza de Flamenco.
Unesco. 2003. Convención para la salvaguardia del patrimonio cultural inmaterial. http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=17716&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html