TWO FEMINIST VIEWPOINTS IN AGNES VARDA’S CINEMA: FROM ORTHODOXY TO DISSOLUTION
Main Article Content
Abstract
The aim of this article is to analyze some of the most remarkable Agnès Varda’s films from a feminist viewpoint. Firstly, the cine-tract Réponse de Femmes (1975) and the film L’une chante, l’autre pas (1976) will be compared and analyzed in contrast to second-wave feminist principles. Secondly, starting from the concept of cine-écriture, Varda's documentary Les glaneurs et la glaneuse (2000) comes forward with an approach which doesn't revolve around gender, but stems from an openness towards otherness.
Downloads
Article Details
References
Burch, Noël. (2008 [1968]). Praxis del cine. Editorial Fundamentos. Trad. Ramón Font.
Cixous, Hélène. (1995 [1992]). La Risa de la Medusa. Ensayos sobre la escritura. Editorial Anthropos. Trad. Ana María Foix.
Collin, Françoise. (2006). El sujeto y el autor. O el acto de escribir como acto universal en Segarra, Marta (Ed.), Praxis de la diferencia: liberación y libertad.
Deroo, Rebeca. (2009). Confronting Contradictions: Genre Subversion and Feminist Politics en Varda, Agnès L’une chante, l’autre pas. (17, 3, pp. 249-265). Modern & Contemporary France.
Garcés, Marina. (2016). Fora de classe. Textos de filosofia de guerrilla. Arcàdia.
G’sell, Eileen. (2018). Agnès Varda’s Utopian Musical Homage to Feminism from the 1970s. Hyperallergic. Recuperat en 16/01/2021 de https://hyperallergic.com/445718/agnes-vardas-feminist-musical-brooklyn-academy-music/
Guasch, Anna María. (2005). Los lugares de la memoria: el arte de archivar y recordar. Materia, Revista del Departamento de Historia del Arte, 5, 157-183.
Hottell, Ruth. (1999). Including Ourselves: The Role of Female Spectators in Agnès Varda’s Le Bonheur and L’Une chante, l’autre pas. Cinema Journal, , 52-71.
Ince, Kate. (2013). Feminist Phenomenology and the Film World of Agnès Varda. Hypatia, 28(3), 602-617.
Merino, Imma. (2019). Agnès Varda. Espigadora de realidades y de ensueños. Donostia Kultura.
Moi, Toril. (1999). What is a Woman? And Other Essays. Oxford University Press.
Mulvey, Laura. (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, 16(3), 6-18. Trad. Placer visual y cine narrativo, dins de Wallis, Brian (2001) Arte después de la modernidad. Akal. Trad. César Rendueles, Carolina del Olmo.
Spivak, Gayatri Chakravorty. (2009). ¿Pueden hablar los subalternos? MACBA. recuperat en 17/01/2021 de https://www.macba.cat/es/aprender-investigar/publicaciones/pueden-hablar-subalternos. Trad. Manuel Asensi.
Williams, Raymond. (2009 [1977]. Marxismo y literatura. Las Cuarenta. Trad. Pablo di Masso.