A multimodal translation of folktales: text, illustration and cultural countersigns in El Hematocrítico

Main Article Content

Gerardo Fernández San Emeterio
https://orcid.org/0000-0003-4954-5282

Abstract

Folktale versions can be understood as successive translations of archetypes underlying them. In the case of El Hematocrítico’s stories, this translation happens in a double sense: that of the text and that of the illustration. In the dialogue of both aspects emerges the whole sense of the story. In this paper, we will analyze the connection between both of them in a narrative sense, but in the descriptive one as well. On the other side, these stories have been published between 2014 and 2020, which makes the dialog go from a timeless view of the world to another one clearly marked by a postdigital (or hiperdigital) culture. Besides of this, but connected with it, we find in theses stories some cultural countersigns devoted mostly to adults intermediating in children’s reading. They show collective worldview transformation after years of interaction between reading and mass media.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fernández San Emeterio, G. (2022). A multimodal translation of folktales: text, illustration and cultural countersigns in El Hematocrítico. MonTI. Monographs in Translation and Interpreting, (14), 210–232. https://doi.org/10.6035/MonTI.2022.14.07
Section
Articles

References

AYALA, Francisco. (1984) La estructura narrativa y otras experiencias literarias. Barcelona: Crítica.

BALLÓ, Jordi & Xavier Pérez. (2006) La semilla inmortal. Barcelona: Anagrama.

BOYM Svetlana. (2021) “Nostalgia.” <http://monumenttotransformation.org/atlas-of-transformation/html/n/nostalgia/nostalgia-svetlana-boym.html>

CÁMARA AGUILERA, Elvira. (2019) Traducciones, adaptaciones y doble destinatario en literatura infantil y juvenil. Berlin: Peter Lang.

CANO, Carles. (2016) Siete caperucitas y un cuento con lobo, ilustraciones de Emilio Uberuaga. Madrid: Anaya.

CAÑADAS GARCÍA, Teresa. (2020) “El cuento tradicional y su percepción actual.” Educación y futuro 42, pp. 15-35.

COLOMER, Teresa. (1999) Introducción a la literatura infantil y juvenil. Madrid: Síntesis.

DAUTREMER, Rebecca. (2017) El pueblo durmiente. Zaragoza: Edelvives.

EL HEMATOCRÍTICO. (2014) Feliz Feroz. Ilustraciones de Alberto Vázquez. Madrid: Anaya.

EL HEMATOCRÍTICO. (2016) Agente Ricitos. Ilustraciones de Alberto Vázquez. Madrid: Anaya.

EL HEMATOCRÍTICO. (2018) El Lobo con botas. Ilustraciones de Alberto Vázquez. Madrid: Anaya.

EL HEMATOCRÍTICO. (2019) Rapunzel con piojos. Ilustraciones de Mar Villar. Madrid: Anaya.

EL HEMATOCRÍTICO. (2020) Excelentísima Caperucita. Ilustraciones de Mar Villar. Madrid: Anaya.

EL HEMATOCRÍTICO. (2020) El bosque de los cuentos. Ilustraciones de Alberto Vázquez. Madrid: Anaya.

EL HEMATOCRÍTICO. (2021) Menudo cabritillo. Ilustraciones de Mar Villar. Madrid: Anaya.

FEIXA, Carles; Ariadna Fernández-Planells & Mónica Figueras-Maz. (2016) “Generación Hashtag. Los movimientos juveniles en la era de la web social.” Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 14:1, pp. 107-120.

FERNÁNDEZ SAN EMETERIO, Gerardo. (2019) “Caperucita en la obra de Carles Cano.” CLIJ 292, pp. 18-27.

FRANK, Arthur. (2010) Letting Stories Breathe. A Socio-Narratology. Chicago: University of Chicago Press.

GARCÍA CARCEDO, Pilar. (2018) “Otros cuentos tradicionales y sus orígenes. Propuesta didáctica para las aulas de Secundaria.” Letra 15 8. Versión electrónica: <http://www.letra15.es/repositorio/L15-08/L15-08-12-Pilar-Garcia-Carcedo-Otros-cuentos-tradicionales-y-sus-or%C3%ADgenes.pdf>. Consulta: 25/05/2021.

GARCÍA CARCEDO, Pilar. (2020) Entre brujas y dragones. Travesía comparativa por los cuentos tradicionales del mundo. Madrid: Verbum.

GARCÍA PADRINO, Jaime. (2004) Formas y colores: la ilustración infantil en España. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

GENETTE, Gerard. (1982) Palimpsestes. La litteratura au second degré. París: Éditions du Seuil.

GRIMM, Jakob & Wilhelm Grimm. (2019) Blancanieves. Ilustraciones de Iban Barrenetxea. Madrid: Nǿrdica.

HANÁN DÍAZ, Fanuel. (2020) Sombras, censuras y tabús en los libros infantiles. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

HOSTER, Beatriz & María José Lobato. (2007) “Iniciación a la competencia literaria y artística a través del álbum ilustrado.” Lenguaje y Textos 26, pp. 119-134.

JOVER, Guadalupe. (2007) Un mundo por leer. Educación, adolescentes y literatura. Barcelona: Octaedro.

JUNG, Carl Gustav (2002 [1974]) Los arquetipos y lo inconsciente colectivo. En: Obra completa. Madrid: Trotta, vol. 9/1.

LAPEÑA GALLEGO, Gloria. (2013) “Intencionalidad estética y narrativa de la doble página en el álbum ilustrado.” AILIJ 11, pp. 81-92.

LLUCH, Gemma. (2003) Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

MARTÍN MENÉNDEZ, Salvio. (2012) “Multimodalidad y estrategias discursivas: un abordaje metodológico.” Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso 12:1, pp. 57-73. Versión electrónica: <http://dx.doi.org/10.35956/v.12.n1.2012.p.57-73>

MENÉNDEZ PIDAL, Ramón. (1953) Romancero Hispánico. En: Obras Completas. Madrid: Espasa-Calpe, vols. 9 y 10.

PRAT FERRER, Juan José. (s.a.) Grandes relatos de la humanidad: el pensamiento mítico. Documento inédito. Versión electrónica: <https://www.academia.edu/3654895/El_pensamiento_m%C3%ADtico_Libro_de_texto?auto=download>. Consulta: 25/09/2021.

PISANTY, Valentina. (1995 [1993]) Cómo se lee un cuento popular. Barcelona: Paidós.

POLTI, Georges. (2018 [1895]) Las 36 situaciones dramáticas posibles. s.l.: CreateSpace Independent Publishing Platform.

PROPP, Vladimir. (1981 [1928]) Morfología del cuento. Madrid: Fundamentos.

RODARI, Gianni. (1974) Gramática de la fantasía. Introducción al arte de crear historias. Madrid: Booket.

RODARI, Gianni. (2017) Reflexiones sobre educación para profesores, padres y niños. Barcelona: Blackie Books.

RODRÍGUEZ ALMODÓVAR, Antonio. (2004) El texto infinito. Ensayos sobre el cuento popular. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

SENÍS, Juan. (2014) “El álbum ilustrado como agente de educación artístico-literaria y de género el caso de Mamá, de Mariana Ruíz Johnson.” Dossiers feministes 19, pp. 115-133.

SHAVIT, Zohar. (1989) “The concept of childhood and children’s folktales: test case- Little Red Riding Hood.” En: Dundes, Alan (ed.) 1989. Little Red Riding Hood. A case-book. Madison: University of Wisconsin Press, pp. 129-158.

TEHRANI, Jamshid, J. (2013) “The Phylogeny of Little Red Rid-ing Hood.” PLOS ONE 8:11, e78871. Versión electrónica: <https://doi.org/10.1371/journal.pone.0078871>

ZIPES, Jack. (2014) El irresistible cuento de hadas. Historia cultural y social de un género. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica