Entre desprecios y balas: el wéstern mexicano
Main Article Content
Abstract
As André Bazin once stated, the western genre has a geographical universality that allows it to adapt to different countries and their realities. This article analyzes the main features of this film genre in Mexico, identifying its links with the American western genre, as well as the elements that differentiate it and define its own identity. The analysis begins by accounting for a certain contempt expressed by the Mexican academy, unfounded in the precarious production conditions of this genre. Subsequently, the narrative and stylistic transformations that the genre goes through in the aforementioned country from the mid-20th century to the first decade of the 21st century are reviewed.
Downloads
Article Details
References
AVIÑA, Rafael (2004), “El cine de caballitos o el western nacional”, Una mirada insólita: temas y géneros del cine mexicano, Editorial Océano de México, México, D.F., pp. 159-162.
BAZIN, André (2008) “Evolución del ‘western’”, ¿Qué es el cine?, Madrid, pp. 256-266.
BARREIRO, Paula (2018), “El salvaje al otro lado del espejo”, Indómita: Colombia según el cine extranjero, Editorial Universidad del Rosario, Bogotá, pp. 220-254.
CARRO, Nelson (2012), “El 68 y el cine: El grito”. Los cines de América Latina y el Caribe. Parte 1: 1890-1969, Ediciones EICTV, La Habana, pp. 284-285.
CHAMUEL, Jorge (2022), “Atravesando Río Grande: La frontera mexicano-estadounidense a través del Western Hollywoodense”, Fronteras divergencias y otredades a través de la pantalla, Instituto de Cultura y Tecnología, Universidad Carlos III de Madrid, Madrid, pp. 101-28.
GARCÍA, Emilio, (1998), Breve historia del cine mexicano: primer siglo 1897-1997. México, D.F.: Instituto mexicano de cinematografía.
GARCÍA, Fabilola (2017), “Breve historia del cine mexicano: período de transición”. El Retruécano. Recuperado de https://www.elretruecano.com/breve-historia-del-cine-mexicano-periodo-de-transicion/
HAUSBERG, Bernd y MORO, Raffaele (2013), “La revolución mexicana en el cine. Un acercamiento a partir de la mirada indoeuropea”, El colegio de México. México D.F. Recuperado de https://www.scielo.org.mx/pdf/hm/v66n2/2448-6531-hm-66-02-00969.pdf
HAUSBERG, Bernd (2016), “La revolución mexicana en los cines de Romad de la posguerra 1950-1973”, Tzinzun.Revista de Estudios Históricos, núm.64, julio diciembre, 2016, pp. 259-295.
MERCADER, Yolanda (2014), “ El Norte de México en el escenario cinematográfico”, Anuario de Investigación. México: UAM-Xochimilco, pp. 45-65.
POZAS, Ricardo (2018), “Los años sesenta en México: la gestación del movimiento social de 1968, Revista de Ciencias Políticas y Sociales. Universidad Nacional Autónoma de México. Nueva Época, Año XLII, núm. 234. Septiembre-diciembre de 2018, pp. 111-132.
SAAVEDRA, Isis (2006), “El fin de la industria cinematográfica mexicana”, Estudios Interdisciplinarios De América Latina y El Caribe, vol. 17(2), pp. 07-127. http://eial.tau.ac.il/index.php/eial/article/view/466
ZAVALA, Laura (2011), “La frontera interior en el cine fronterizo”, México imaginado. Nuevos enfoques sobre el cine (trans)nacional, Universidad Autónoma Metropolitana, México.