Discursos de género en el cine católico español de la década de los cincuenta: La pecadora. María de Magdala (Ignacio F. Iquino, 1954)

Main Article Content

Elena Monzón Pertejo

Abstract

Abstract: Spanish cinema made under the National-Catholic precepts of the Franco regime is especially relevant material for studying gender discourses. In the present text these discourses are analyzed in a 1954 production directed by Ignacio F. Iquino: La pecadora. Mary of Magdala. The two main aims in analyzing the film are, firstly, to detect the legacies of María Magdalena in the main character of the film and, secondly, to demonstrate how all this is articulated according to the ideals and counter-ideals of femininity imposed by the dictatorial regime. With the analysis of this film, two main objectives are proposed: to detect the legacies of María Magdalena in the protagonist of the film and to demonstrate how all this is articulated according to the ideals and counter-ideals of femininity imposed by the regime.


Keywords: Catholic Cinema, Ignacio F. Iquino, Francoism, Women’s History, Mary Magdalene.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Monzón Pertejo, E. (2024). Discursos de género en el cine católico español de la década de los cincuenta: La pecadora. María de Magdala (Ignacio F. Iquino, 1954). Millars. Espai I Història, 2(55), 21–46. https://doi.org/10.6035/Millars.2023.55.2
Section
DOSSIER
Author Biography

Elena Monzón Pertejo, Universitat de València

Doctora en Historia del Arte con mención internacional por la Universitat de València (2017).

Personal Investigador Doctor del Departament d'Història de l'Art de la Universitat de València (Contrato postdoctoral de la Generalitat Valenciana y el Fondo Social Europeo)

References

BENET, Vicente J. (2012), El cine español. Una Historia Cultural, Paidós, Barcelona.
BLASCO, Inmaculada (1997), “Moda e Imágenes Femeninas durante el Primer Franquismo: entre la Moralidad Católica y las Nuevas Identidades de Mujer”, Utopía y Praxis Latinoamericana, nº 2, pp. 83-93.
BLASCO, Inmaculada (2014), “Género y nación durante el franquismo”, en Michonneau, Stéphane y Núñez, Xosé M. (eds.), Imaginarnios y representaciones de España durante el franquismo, Casa Velázquez, Madrid, pp. 49-71.
COMAS, Ángel (2001), I.F.I. Sociedad Anónima, empresa cinematográfica y escuela de cineastas, y su artífice Ignacio F. Iquino, Tesis Doctoral inédita, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona.
FERRO, Marc (1995), Historia contemporánea y cine, Ariel, Barcelona. ´
GARCÍA, Mónica (2017), “Sexualidad y armonía conyugal en la España franquista. Representaciones de género en manuales sexuales y conyugales publicados entre 1946 y 1968”, Ayer, 105 (1), pp. 215-238.
GUBERN, Román (1975), Un cine para el cadalso: 40 años de censura cinematográfica en España, Euros, Barcelona.
HURLEY, Neil (1982), “Cinematic Transfigurations of Jesus”, en May, John y Bird, Michael (eds.), Religion in Film, University of Tennessee Press, Knoxville, pp. 61-78.
LÓPEZ DE AYALA, Ignacio (trad.) (1853), El sacrosanto y ecuménico Concilio de Trento, Librería de Rosa, París.
MONTERDE, José E. (2005), “Continuismo y disidencia (1951-1962), en Gubern, Román y Monterde, José E. et. al. (eds.), Historia del cine español, Cátedra, Madrid, pp. 239-255.
MORCILLO, Aurora (2015), En cuerpo y alma. Ser mujer en tiempos de Franco, Siglo XXI de España, Madrid.
MORCILLO, Aurora (2008), True Catholic Womanhood. Gender Ideology in Franco’s Spain, Cornell University Press, Ithaca.
MORCILLO, Aurora (1999), “Shaping True Catholic Womanhood: Francoist Educational Discourse on Women”, en Enders, Lorée y Radcliff, Pamela (eds.), Constructing Spanish Womanhood. Female Identity in Modern Spain, State University of New York Press, Albany.
RIAMBAU, Esteve y TORREIRO, Casimiro (2008), Productores del cine español. Estado, dependencias y mercado, Cátedra, Madrid.
RINCÓN, Aintzane (2014), Representaciones de género en el cine español (1939-1982): figuras y fisuras, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, Madrid.
RODRIGO, Pedro (1965), Conversaciones de Cine de Valladolid, Razón y Fe, Madrid.
SAXL, Fritz (1989), La vida de las imágenes. Estudios iconográficos sobre el arte occidental, Alianza, Madrid.
VORÁGINE, Santiago (2001), La Leyenda Dorada, 1, Alianza, Madrid.
WARBURG, Aby (2005), El renacimiento del paganismo. Aportaciones a la historia cultural del Renacimiento europeo, Alianza, Madrid.
ZIOLKOWSKI, Theodore (2002), Fictional Transfigurations of Jesus, Wipf and Stock Publishers, Eugene.