THE SCARS OF THE LANDSCAPE: COLLECTIVE MARRONAGE AND FREEDOM IN THE COMMUNAL LANDS OF SAN BASILIO DE PALENQUE AND LA BONGA, NORTHERN COLOMBIA

Main Article Content

Johana Caterina Mantilla Oliveros

Abstract

Based on the analysis of archival sources, landscape characteristics and archaeological evidence, I propose an interpretation of the landscape of the communal lands of San Basilio de Palenque and La Bonga, in the Montes de María, northern Colombia. Various defense and mobility tactics are observed by which the Maroons access the land and maintain their control in a restrictive context such as slavery. Thus, the emergence and disappearance of maroon settlements, the modifications and alterations made to the environment, the ceramic evidences and the relationships sustained by the inhabitants of these settlements appear as traces, indentations and scars inscribed in a landscape created from fracture and disruption, but articulated by processes of negotiation and daily reinvention of the population settled there over time

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mantilla Oliveros , J. C. . (2022). THE SCARS OF THE LANDSCAPE: COLLECTIVE MARRONAGE AND FREEDOM IN THE COMMUNAL LANDS OF SAN BASILIO DE PALENQUE AND LA BONGA, NORTHERN COLOMBIA. Millars. Espai I Història, 2(53), 55–77. https://doi.org/10.6035/Millars.2022.53.3
Section
DOSSIER

References

AMARAL, Adela. (2017), “Social geographies, the practices of marronage and the archaeology of absence in colonial Mexico”, Archaeological Dialogues, vol. 24(2), pp 207-223.

AGORSAH, Emmanuel K. (1994), Maroon Heritage. Archaeological Ethnographic and Historical Perspectives, Canoe Press. University of West Indies, Jamaica.

ARRELUCEA, Maribel. (2018), Sobreviviendo a la esclavitud. Negociación y honor en las prácticas cotidianas de los africanos y afrodescendientes. Lima, 1750-1820, Instituto de Estudios Peruanos, Lima.

DOCUMENTA Palmares. Campinas, SP: UNICAMP/IFCH/CECULT, 2021. (Base de Datos). Disponible en: https://www.palmares.ifch.unicamp.br/. Acesso en: 15 febrero, 2021.

ESCALANTE, Aquiles. (1979), El Palenque de San Basilio. Una comunidad de descendientes de negros (2da ed.), Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia.

FUNARI, Pedro P. (1999), “Etnicidad, Identidad y cultura material: Un estudio del cimarrón Palmarés, Brasil siglo XVII”. en ZARANKIN, A y ACUTO, F. (ed), Sed non satiata. Teoría social en la Arqueología Latinoamericana Contemporánea, Ediciones del Tridente (Colección Científica), Buenos Aires, pp. 77-96.

FRIEDEMANN, Nina. S. (1998), “San Basilio en el universo Kilombo-África y palenque-América”, en Geografía Humana de Colombia. Los Afrocolombianos. Tomo VI, Instituto Colombiano de Cultura Hispánica, Bogotá, pp. 81-101.

HEYWOOD, Linda M. (2009), “Queen Njinga Mbandi Ana de Sousa of Ndongo/Matamba: African Leadership, Diplomacy, and Ideology, 1620s-1650s”. en McKNIGHT, K. y GAROFALDO, L. (ed.), Afro-Latino Voices. Narratives from the Early Modern Ibero-Atlantic World, 1550-1812, Hackett Publishing Company, Inc., Indianapolis/Cambridge, pp. 38-51.

HEYWOOD, Linda M. y THORNTON, John. (2007), Central Africans, Atlantic Creoles, and the Foundation of the Americas, 1585-1660, Cambridge University Press, New York.

LAVALLÉ, Bernard. (2018), Los cerros de la libertad: esclavos cimarrones en Trujillo colonial, Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima.

LAVIÑA , Javier., MENDIZÁBAL, Tomás., PIQUERAS, Ricardo., DE GRACIA Guillermina I., HIDALGO, Marta., TOUS, Meritzell. y TRESSERAS, Jordi. (2015), “La localización de la villa de Santiago del Príncipe, Panamá. Pruebas históricas e indicios arqueológicos”, Canto Rodado, vol. 10, pp. 125-146.

MANTILLA, Johana. C. (2013), “Transformacoes na paisagem cultural contemporânea de uma povoação de origem quilombola na costa norte da Colômbia. San Basilio de Palenque. Séculos XIX e XX”, en AGOSTINI, C. (ed.), Objetos da Escravidao: abordagens sobre a cultura material da escravidao e seu legado, Editora 7 Letras, Rio de Janeiro, Brasil, pp. 105-127.

MANTILLA, Johana. C. (2021), Articulaciones del cimarronaje y la libertad. Las tierras colectivas de San Basilio de Palenque y la Bonga, 1650-1782. Bolívar, Colombia. Disertación inaugural. Para la obtención del título de doctorado la facultad de Filosofía de la Universidad de Colonia en el área de historia ibero y latinoamericana. Alemania. Inédita.

McFARLANE, Anthony. (1991), “Cimarrones y Palenques en Colombia: Siglo XVIII”. Historia y Espacio, Junio, Issue 14, pp. 53-78.

MENEZES, Lucio. (2015), “A global perspective on Maroon Archaeology in Brazil”, en WILSON MARSHALL, L., The Archaeology of Slavery: A Comparative Approach to Captivity and Coercion (Center for Archaeological Investigations Occasional Paper), Southern Illinois University Press, cap. 17.

NAVARRETE, María. C. (2011), San Basilio de Palenque. Memoria y Tradición. Surgimiento y avatares de las gestas cimarronas en el Caribe colombiano, Universidad del Valle, Cali.

NAVARRETE, María. C. (2017), “Formas sociales organizativas en los palenques de las Sierras de María, siglo XVII”, Historia y Espacio, vol. 13(48), pp. 19-44.

ROMERO, Dolcey. (2009), Los afroatlanticenses. Esclavización, Resistencia y Abolición, Universidad Simón Bolívar, Barranquilla.

THERRIEN, Monika., UPRIMNY, Elena., LOBO-GUERRERO, Jimena., SALAMANCA, María., GAITÁN, Felipe., y FANDIÑO, Marta. (2002), Catálogo de cerámica colonial y republicana de la Nueva Granada: Producción local y materiales foráneos (Costa Caribe, Altiplano Cundiboyacense-Colombia), Banco de la República, Bogotá.

WITTMORE, Christopher. (2013), “Which Archaeology? A Question of Chronopolitics”, en GONZÁLEZ-RUIBAL, A. (ed.), Reclaiming Archaeology: Beyond the Tropes of Modernity, Routledge, London, pp. 130-144.