Estratègies institucionals participatives en un museu d'art. Les tàctiques del Museu Caraffa (Córdoba, Argentina) i del Museu Castagnino (Rosario, Argentina)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resum
L'article proposa una anàlisi de les estratègies institucionals participatives portades avant pel Museu Provincial de Belles arts Emilio Caraffa (Córdoba, Argentina) i pel Museu Municipal de Belles arts Juan B. Castagnino (Rosario, Argentina), per a delimitar quins perfils organitzacionals estan promovent en posar en el centre de la seua dinàmica als públics. Això suposa la necessitat de discutir no sols sobre les diferents accepcions de la noció de participació, sinó també, i essencialment, diferents formes bàsiques de participació −recuperables en tàctiques que esdevenen d'aspectes generals i particulars− en convocar als públics. Es promou, d'aquesta manera, revisar si els museus d'art estan articulant l'artístic amb el social o, per contra, privilegien una d'estes dimensions.
Descàrregues
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Referències
Alberch, Ramón (2012) Digitalización del patrimonio: archivos, bibliotecas y museos en la red, Barcelona: Editorial uoc.
Baldasarre, María Isabel (2013) «Museo universalista y nacional. El lugar del arte argentino en las primeras décadas de vida institucional del Museo de Bellas Artes de Buenos Aires», AContracorriente 3: 255-278.
Benito, Patricia (2022) Configuraciones grupales de trabajo en el campo del arte mendocino, visualidad y discursos (2001‐2015), Tesis doctoral, Universidad Nacional de Rosario.
Bishop, Claire. (2006) Participation (Documents of Contemporary Art), Massachusetts: The mit Press.
― (2018) Museología radical o ¿qué es «contemporáneo» en los museos de arte contemporáneo, Buenos Aires: Libretto.
Bonnin, Mirta (2018) De templos del saber a lugares de encuentro. Disponible en https://cordobaprimero.com.ar/index.php/2018/08/03/templos-del-saber-lugares-encuentro/ [Fecha de consulta 12/07/2023]
Bollo, Alejandro et al. (2017) Study on Audience Development: How to place audiences at the centre of cultural organisation, Brussels: Directorate-General for Education.
Brown, Alan & Jennifer Novak-Leonard (2011) Getting in on the act. How arts groups are creating opportunities for active participation, Cambridge: WolfBrown.
Chagra, Natalia y Ana Inés Giese, (2015) ¿Para quién es el museo?, Buenos Aires: Museo Nacional de Bellas Artes.
Colbert, Francois y Manuel Cuadrado (2003) Marketing de las artes y la cultura, Madrid: Ariel.
Crescentino, María (2022) Entre archivos analógicos y archivos virtuales. Videoarte del sur en la encrucijada, Ponencia presentada en la eshid2021 - ii Congreso Internacional Estéticas Híbridas de la Imagen en Movimiento: Identidad y Patrimonio, València: Universitat Politècnica de València.
Dewy, John (1998[1927]) Democracia y educación, Madrid: Ediciones Morata.
Elffers, Anna & Emilie Sitzia, (2016) «Defining participation: practices in the dutch art world», en Kavanagh, J. & K. McSweeney (eds.) (2016) Museum Participation: New Directions for Audience Collaboration. Edinburgh: Museums Etc Ltd, 39-67.
Falk, John & Lynn Dierking (2000) Learning from museums: Visitor experiences and the making of meanin, Walnut Creek: AltaMira Press.
García Blanco, Ángela (1999) La exposición. Un medio de comunicación, Madrid: Akal.
Giunta, Andrea (2009) Poscrisis: arte argentino después de 2001, Buenos Aires: Siglo.
Gorelik, Adrián (2013) Miradas sobre Buenos Aires. Historia cultural y crítica urbana, Buenos Aires: Siglo xxi.
Guasch, Ana María (2016) El arte en la era global. 1989-2015, Madrid: Alianza Forma.
Harlow, Bob (2014). The Road to Results. Effective Practices for Building Arts Audiences. The Wallace Foundation. Disponible en: https://www.wallacefoundation.org/knowledge-center/Documents/The-Road-to-Results-Effective-Practices-for-Building-Arts-Audiences.pdf [Fecha de consulta 24/07/2023]
Hein, George (2006) «Museum Education», en MacDonald, Sharon (ed.) A Companion to Museum Studies, Nueva Jersey: Blackwell Publishing, 340-352.
Heritage Lottery Fund (2010) Thinking about… Community participation. Disponible en https://www.culturehive.co.uk/wp-content/uploads/2013/04/HLF-Thinking_about_audience_development.pdf [Fecha de consulta 12/07/2023]
Hooper-Greenhill, Eilean (2000) «Changing Values in the Art Museum: rethinking communication and learning», International Journal of Heritage Studies 1: 9-31.
Jiménez Blanco, María Dolores (2014) Una historia del museo en nueve conceptos, Madrid: Básicos Arte Cátedra.
Li, Yin (2020) «Museums and Marketing: A Controversy over New Strategies», Esic Market Economics and Business Journal, 1: 183-208.
McCarthy, Kevin & Kimberly Jinnett (2001) A new framework for building participation in the Arts, Santa Mónica: Rand Corporation.
Pastor Homs, María Inmaculada (2004) Pedagogía museística. Nuevas perspectivas y tendencias actuales, Barcelona: Ariel.
Sarlo, Beatriz (2009) La ciudad vista. Mercancías y cultura urbana, Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
Simón, Nina (2010) The Participatory Museum, Santa Cruz: Museum 2.0.
Stuedahl, Dagny (2019) «Participation in design and changing practices of museum development», en Drotner, K. et al. (eds.) (2019) Museums, Media and Communication, London: Routledge. 219-232.
Szántó, András (2022) El futuro de los museos. 28 diálogos, Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Schubert, Karsten (2009) The Curator's Egg: The evolution of the museum concept from the French Revolution to the present day, London: Ridinghouse.
Panozzo Zenere, Alejandra G. (2018) Se contempla, se experimenta. Modos de comunicar del museo de arte contemporáneo, Rosario: unr Editora.
Verón, Eliseo (2013) «El cuerpo como operador (i): la apropiación de objetos culturales», en Verón, Eliseo (2013) La semiosis social, 2. Ideas, momentos, interpretantes, Buenos Aires: Paidós. 305-336.
Zacharias, María Paula (2016) Estado del arte, Buenos Aires: Ministerio de Nación.