Expressing and managing differences of opinion in online focus groups: on the uses and effects of mitigation and intensification

Main Article Content

Laetitia Aulit

Abstract

This research analyzes the mitigation and intensification strategies used in expressing and managing differences of opinion within two online focus groups organized on the controversial Moors and Christians festivals with participants that come from a locality where the festivals are celebrated. Drawing on pragma-dialectical theory (van Eemeren, 2018), we study the expression and management of differences of opinion based on the concept of critical discussion and analyze the mitigation and intensification strategies used at each stage of their resolution, employing our own methodology adapted from Albelda Marco et al. (2014). Given that mitigation is a rhetorical-pragmatic strategy originated by face protection needs and intensification an argumentative strategy of reinforcement of the propositional content or communicative intention (Albelda and Briz, 2020), we highlight the argumentative and social effects produced by these strategies and their impact on softening or aggravating disagreements. The results show differences in the uses and effects generated by mitigation and intensification between the two groups at each stage of the critical discussion. However, the adequacy of these effects to the communication situation and speaker intention allows for the annihilation of potential conflicts and thus the maintain of a positive interactive climate and interpersonal relationship among the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aulit, L. (2024). Expressing and managing differences of opinion in online focus groups: on the uses and effects of mitigation and intensification. Culture, Language and Representation, 35, 229–244. https://doi.org/10.6035/clr.7912
Section
ARTÍCULOS / ARTICLES

References

Albelda Marco, Marta (2005). La intensificación en el español coloquial. Tesis doctoral, Universitat de València, València.

Albelda Marco, Marta (2016). Sobre la incidencia de la imagen en la atenuación pragmática. Revista Internacional de Lingüística Iberoamericana, 14 (1 (27)), 19-32. https://doi.org/10.31819/rili-2016-142703

Albelda Marco, Marta y Antonio Briz Gómez (2020). Atenuación e intensificación. En M. V. Escandell Vidal, A. K. Ahern, & J. Amenós Pons (Eds.), Pragmática (pp. 567-590). AKAL.

Albelda Marco, Marta, Briz Gómez, Antonio, Cestero Mancera, Ana María, Kotwica, Dorota y Cristina Villalba Ibáñez (2014). Ficha metodológica para el análisis pragmático de la atenuación en corpus discursivos del español. (ES.POR.ATENUACIÓN). Oralia, 17, 7-62.

Aulit, Laetitia (2023). Atenuación e intensificación para posicionarse en contextos de controversia. Estudio de interacciones digitales escritas y orales sobre tradiciones españolas. Université catholique de Louvain.

Bachy, Sylviane, Dister, Anne, Francard, Michel, Geron, Geneviève, Giroul, Vincent, Hambye, Philippe, Simon, Anne-Catherine, y Régine Wilmet (2009). Conventions de transcription régissant les corpus de la banque de données VALIBEL. Université catholique de Louvain.

Bravo, Diana (1996). La risa en el regateo: Estudio sobre el estilo comunicativo de negaciadores españoles y suecos. Stockholms universitet.

Briz Gómez, Antonio (1998). El español coloquial en la conversación. Esbozo de pragmagramática. Ariel.

Briz Gómez, Antonio (2003). La estrategia atenuadora en la conversación cotidiana española. En D. Bravo (Ed.), Actas del Primer Coloquio del Programa EDICE «La perspectiva no etnocentrista de la cortesía: Identidad sociocultural de las comunidades hispanohablantes» (pp. 17-46). Stockholm University.

Briz Gómez, Antonio (2017a). Otra vez sobre las funciones de la intensificación en la conversación coloquial. Boletín de Filología, 52(2), 37-58. http://dx.doi.org/

4067/S0718-93032017000200037

Briz Gómez, Antonio (2017b). Una propuesta funcional para el análisis de la estrategia pragmática intensificadora en la conversación coloquial. En M. Albelda Marco & W. Mihatsch (Eds.), Atenuación e intensificación en géneros discursivos (pp. 43-67). Iberoamericana/Vervuert.

Cáceres Valderrama, Milena (Ed.). (2021). La Fiesta de Moros y Cristianos en el mundo: Vol. II. Pontifica Universidad Católica del Perú/Instituto Riva-Agüero. http://ira.pucp.edu.pe/publicaciones/

Caffi, Claudia (2007). Mitigation. Elsevier.

Centre de recherche Spiral. (s. f.). Le Focus Group. Recuperado 27 de enero de 2023, de https://www.spiral.uliege.be/cms/c_5216991/fr/spiral-le-focus-group

Ferrer, María Cristina y Carmen Sánchez Lanza (2005). Disenso, persuasión y cortesía. Multifuncionalidad de estrategias conversacionales en el discurso de la argumentación. En D. Bravo (Ed.), Estudios de la (des)cortesía en español. Categorías conceptuales y aplicaciones a corpora orales y escritos (pp. 145-161). Dunken.

Fraser, Bruce (1980). Conversational mitigation. Journal of Pragmatics, 4, 341-350. https://doi.org/10.1016/0378-2166(80)90029-6

Fuentes Rodríguez, Catalina (2009). Diccionario de conectores y operadores del español. Arco/Libros.

Holmlander, Disa (2011). Estrategias de atenuación en español L1 y L2: Estudio contrastivo en hablantes españoles y suecos. Tesis doctoral, Lunds universitet, Lund.

Meyer-Hermann, Reinhard (1988). Atenuación e intensificación (análisis pragmático de sus formas y funciones en español hablado). Anuario de Estudios Filológicos, XI, 275-290.

Morgan, David (2019). Basic and advanced focus groups. Sage.

Schneider, Stefan (2013). La atenuación gramatical y léxica. Oralia, 16, 335-356. http://dx.doi.org/10.25115/oralia.v16i1.8048

Schneider, Sid J., Kerwin, Jeffrey, Frechtling, Joy y Benjamin A. Vivari (2002). Characteristics of the Discussion in Online and Face-to-Face Focus Groups. Social Science Computer Review, 20(1), 31-42. https://doi.org/

1177/089443930202000104

Slocum, Nikki, Elliott, Janice, Heesterbeek, Sara, Füzfa, Aurore y Fondation Roi Baudoin. (2006). Méthodes participatives: Un guide pour l’utilisateur. Fondation Roi Baudouin. Bruxelles. https://opac.kbr.be/Library/doc/

SYRACUSE/10156406/methodes-participatives-un-guide-pour-l-utilisateur

van Eemeren, Frans H. (2018). Argumentation Theory: A Pragma-Dialectical Perspective. Springer International Publishing.

van Eemeren, Frans H., Garssen, Bart, Krabbe, Erik C. W., Henkemans, A. Francisca Snoeck, Verheij, Bart y Jean H.M. Wagemans (2014). The Pragma-Dialectical Theory of Argumentation. En F. H. van Eemeren, B. Garssen, E. C. W. Krabbe, A. F. Snoeck Henkemans, B. Verheij, & J. H. M. Wagemans (Eds.), Handbook of Argumentation Theory (pp. 517-613). Springer Netherlands. https://doi.org/

1007/978-90-481-9473-5_10

van Eemeren, Frans H., Grootendorst, Rob y Francisca Snoeck Henkemans (1996). Fundamentals of Argumentation Theory: A Handbook of Historical Backgrounds and Contemporary Developments. Lawrence Erlbaum Associates.