Postmemory and autofiction in recent Spanish documentary about the Civil War and Francoism

Main Article Content

Iván Gómez García

Abstract

In recent years the Spanish documentary related to the civil war and the subsequent Franco dictatorship has experienced a verifiable boom. At the same time that interest in the past grew, it was possible to see, in the words of Enzo Traverso, how the "I" burst into the writing of history. These new discursive practices, described by some authors as hybrids between fiction and history, have also been adopted by some Spanish documentary filmmakers belonging, for the most part, to the so-called «post-memory generation». The objective of this essay is to analyze this trend from a theoretical perspective while focusing attention on three especially relevant documentary films: Mi tío Ramón (Ignacio Lasierra, 2015), Canción a una dama en la sombra (Carolina Astudillo Muñoz, 2021) and Apuntes para una herencia (Federico Robles, 2018). We will analyze the use that these products make of that "I" introduced and conceptualized as a problematic element within the writing of history, and that originates from avant-garde products and related to family cinema and found footage, the case of the film by Astudillo, to others closer to the strategies of autofiction, as is the case of the work of Federico Robles.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez García, I. (2023). Postmemory and autofiction in recent Spanish documentary about the Civil War and Francoism. Culture, Language and Representation, 32, 69–85. https://doi.org/10.6035/clr.6802
Section
ARTÍCULOS / ARTICLES

References

Baer, Alejandro. 2005. El testimonio audiovisual. Imagen y memoria del Holocausto. Madrid: CIS.

Bell, Duncan. 2006. «Introduction: Memory, Trauma and World Politics». Memory, Trauma and World Politics. Reflections on the Relationship between Past and Present. New York: Palgrave MacMillan.

Burke, Peter. 2022. La revolución historiográfica francesa. La escuela de los Anales: 1929-1989. Barcelona: Gedisa [1990].

Cadenas Cañón, Isabel. 2019. Poéticas de la ausencia. Formas subversivas de la memoria en la cultura audiovisual contemporánea. Madrid: Cátedra.

Casas, Ana (comp.). 2012. La autoficción. Reflexiones teóricas. Madrid: Arco Libros.

Casas, Ana (ed.). 2014. El yo fabulado. Nuevas aproximaciones críticas a la autoficción. Madrid: Iberoamericana/Vervuert.

Casas, Ana (ed.). 2017. El autor a escena. Intermedialidad y autoficción. Madrid: Iberoamericana/ Vervuert.

Casas, Ana. 2018. «De la novela al cine y el teatro: operatividad teórica de la autoficción». Revista de literatura, enero-junio, volumen LXXX, nº159: 67-87.

Cerdán, Josetxo, y Miguel Fernández Labayen. 2016. «Memoria y documental en la Guerra Civil española y el franquismo. De la memoria patética a la memoria sentimental», revista Pasajes, nº51: 58-73.

Cerdán, Josetxo, y Miguel Fernández Labayen. 2017. «Memoria y fosas comunes: Estrategias políticas del documental independiente», revista L’Atalante, nº23 (enero-junio): 187-198.

Corral, Pedro. 2022. Vecinos de sangre: historias de héroes, villanos y víctimas en el Madrid de la Guerra Civil 1936-1939. Madrid: La Esfera de los Libros.

Egilior, Sabin. 2022. La memoria traumática. Madrid: Dado Ediciones.

Gómez, Agustín y Nekane Parejo. 2020. «Autorretrato, retrato de familia y autoficción en Días de agosto (2005) de Marc Recha», Revista de Comunicación, vol.19, nº1: 109-123.

Gómez, Iván. 2020. «El pasado es una puesta en escena: posmemoria e identidad el documental y la ficción televisiva actual», revista Letral, nº23, enero: 142-167.

Gómez, Iván. 2022. «Autoficciones enfrentadas: La intimidad contra la Historia en el cine español documental actual», revista Pasavento. Revista de estudios hispánicos, 10 (1), 211-233.

Gustrán Loscos, Carmina. Tinieblas. El franquismo en el cine español (1975-2000). Madrid: Marcial Pons.

Herrera Zamudio, Luz Helena. 2007. La autoficción en el cine. Una propuesta de definición basada en el modo analítico de Vincent Colonna. Universidad Autónoma de Madrid. Tesis de doctorado. Disponible en línea: https://repositorio.uam.es/handle/10486/1680

Hirsch, Marianne. 2021. La generación de la posmemoria. Escritura y cultura audiovisual después del Holocausto. Madrid: Carpenoctem [2012].

Kandel, Eric R. 2019. La nueva biología de la mente. Barcelona: Paidós. [2018].

LaCapra, Dominick. 2006. Historia en tránsito. Experiencia, identidad, teoría crítica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica [2004].

Lobanyi, Jo. 2002. «Introduction: Engaging with Ghosts, or Theorizing Culture in Modern Spain». Constructing Identity in Contemporary Spain: Theoretical Debates and Cultural Practice. Oxford, Oxford University Press: 1-14.

Martin, Jose A. y Rafael Escudero. 2008. Derecho y memoria histórica. Madrid: Trotta.

McNally, Richard J. 2003. Remembering Trauma. Cambridge: Harvard University Press.

Medero, Ana y Soledad Sgarella. 2020. Entrevista «Apuntes para una herencia: reconstruir desde la incomodidad». La Tinta (5 de noviembre). En https://latinta.com.ar/2020/11/apuntes-herencia-reconstruir-desde-incomodidad/.

Nichols, Bill. 1997. La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós [1991].

Novick, Peter. 1999. The Holocaust in American Life. Boston: Houghton Mifflin.

Piña, Cristina. 2013. «La incidencia de la posmodernidad en las formas actuales de narrar». Cuadernos de CILHA, vol.14, nº2: 16-37.

Quílez Esteve, Laia. 2013. «Memorias protésicas: Posmemoria y cine documental en la España contemporánea». Historia y Comunicación Social. Vol. 18 No Especial Octubre: 387-398.