Posmemòria i autoficció al documental espanyol actual sobre la Guerra Civil i el franquisme
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resum
En els darrers anys el documental espanyol relacionat amb la Guerra Civil i la posterior dictadura franquista ha experimentat un auge constatable. Al mateix temps que creixia l'interès pel passat, es podia veure, en paraules d'Enzo Traverso, com el «jo» irrompia a l'escriptura de la història. Aquestes noves pràctiques discursives, descrites per alguns autors com a híbrids entre ficció i història, han estat adoptades també per alguns documentalistes espanyols pertanyents, majoritàriament, a l'anomenada «generació de la postmemòria». L'objectiu del present article és analitzar aquesta tendència des d'una perspectiva teòrica alhora que se centra l'atenció en tres pel·lícules documentals especialment rellevants: El meu oncle Ramón (Ignacio Lasierra, 2015), Cançó a una dama a l'ombra (Carolina Astudillo Muñoz, 2021 ) i Apunts per a una herència (Federico Robles, 2018). A partir d'aquí s'analitzarà l'ús que aquests productes fan d'aquest «jo» introduït i conceptualitzat com a element problemàtic dins l'escriptura de la història, i que origina des de productes avantguardistes i emparentats amb el cinema familiar i de metratge trobat cas de la pel·lícula d'Astudillo, fins i tot més propers a les estratègies de l'autoficció, com és el cas de l'obra de Federico Robles.
Descàrregues
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
S'utilitza una llicència de drets d'autor CREATIVE COMMONS d'accés obert. Aquells autors les obres dels quals siguin publicades per aquesta revista, accepten els termes següents:
- a. Els autors conservaran els seus drets d'autor i garantiran a la revista el dret a publicar primer la seva obra, que estarà simultàniament subjecta a la Llicència de Reconeixement Creative Commons CC BY SA que permet a tercers compartir l'obra sempre que s'indiqui el seu autor i la seva primera publicació.
- b. Els autors podran adoptar altres contractes de llicència no exclusius per a la distribució de la versió publicada de l'obra (per exemple, dipositar-la en un arxiu telemàtic institucional o publicar-la en un volum monogràfic) sempre que s'indiqui la publicació inicial en aquesta revista.
- Els autors poden -i es recomana- difondre la seva obra a través d'Internet (per exemple, en arxius telemàtics institucionals o a la seva pàgina web) abans i durant el procés de presentació, la qual cosa pot produir intercanvis interessants i augmentar les citacions de l'obra publicada.
Referències
Baer, Alejandro. 2005. El testimonio audiovisual. Imagen y memoria del Holocausto. Madrid: CIS.
Bell, Duncan. 2006. «Introduction: Memory, Trauma and World Politics». Memory, Trauma and World Politics. Reflections on the Relationship between Past and Present. New York: Palgrave MacMillan.
Burke, Peter. 2022. La revolución historiográfica francesa. La escuela de los Anales: 1929-1989. Barcelona: Gedisa [1990].
Cadenas Cañón, Isabel. 2019. Poéticas de la ausencia. Formas subversivas de la memoria en la cultura audiovisual contemporánea. Madrid: Cátedra.
Casas, Ana (comp.). 2012. La autoficción. Reflexiones teóricas. Madrid: Arco Libros.
Casas, Ana (ed.). 2014. El yo fabulado. Nuevas aproximaciones críticas a la autoficción. Madrid: Iberoamericana/Vervuert.
Casas, Ana (ed.). 2017. El autor a escena. Intermedialidad y autoficción. Madrid: Iberoamericana/ Vervuert.
Casas, Ana. 2018. «De la novela al cine y el teatro: operatividad teórica de la autoficción». Revista de literatura, enero-junio, volumen LXXX, nº159: 67-87.
Cerdán, Josetxo, y Miguel Fernández Labayen. 2016. «Memoria y documental en la Guerra Civil española y el franquismo. De la memoria patética a la memoria sentimental», revista Pasajes, nº51: 58-73.
Cerdán, Josetxo, y Miguel Fernández Labayen. 2017. «Memoria y fosas comunes: Estrategias políticas del documental independiente», revista L’Atalante, nº23 (enero-junio): 187-198.
Corral, Pedro. 2022. Vecinos de sangre: historias de héroes, villanos y víctimas en el Madrid de la Guerra Civil 1936-1939. Madrid: La Esfera de los Libros.
Egilior, Sabin. 2022. La memoria traumática. Madrid: Dado Ediciones.
Gómez, Agustín y Nekane Parejo. 2020. «Autorretrato, retrato de familia y autoficción en Días de agosto (2005) de Marc Recha», Revista de Comunicación, vol.19, nº1: 109-123.
Gómez, Iván. 2020. «El pasado es una puesta en escena: posmemoria e identidad el documental y la ficción televisiva actual», revista Letral, nº23, enero: 142-167.
Gómez, Iván. 2022. «Autoficciones enfrentadas: La intimidad contra la Historia en el cine español documental actual», revista Pasavento. Revista de estudios hispánicos, 10 (1), 211-233.
Gustrán Loscos, Carmina. Tinieblas. El franquismo en el cine español (1975-2000). Madrid: Marcial Pons.
Herrera Zamudio, Luz Helena. 2007. La autoficción en el cine. Una propuesta de definición basada en el modo analítico de Vincent Colonna. Universidad Autónoma de Madrid. Tesis de doctorado. Disponible en línea: https://repositorio.uam.es/handle/10486/1680
Hirsch, Marianne. 2021. La generación de la posmemoria. Escritura y cultura audiovisual después del Holocausto. Madrid: Carpenoctem [2012].
Kandel, Eric R. 2019. La nueva biología de la mente. Barcelona: Paidós. [2018].
LaCapra, Dominick. 2006. Historia en tránsito. Experiencia, identidad, teoría crítica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica [2004].
Lobanyi, Jo. 2002. «Introduction: Engaging with Ghosts, or Theorizing Culture in Modern Spain». Constructing Identity in Contemporary Spain: Theoretical Debates and Cultural Practice. Oxford, Oxford University Press: 1-14.
Martin, Jose A. y Rafael Escudero. 2008. Derecho y memoria histórica. Madrid: Trotta.
McNally, Richard J. 2003. Remembering Trauma. Cambridge: Harvard University Press.
Medero, Ana y Soledad Sgarella. 2020. Entrevista «Apuntes para una herencia: reconstruir desde la incomodidad». La Tinta (5 de noviembre). En https://latinta.com.ar/2020/11/apuntes-herencia-reconstruir-desde-incomodidad/.
Nichols, Bill. 1997. La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós [1991].
Novick, Peter. 1999. The Holocaust in American Life. Boston: Houghton Mifflin.
Piña, Cristina. 2013. «La incidencia de la posmodernidad en las formas actuales de narrar». Cuadernos de CILHA, vol.14, nº2: 16-37.
Quílez Esteve, Laia. 2013. «Memorias protésicas: Posmemoria y cine documental en la España contemporánea». Historia y Comunicación Social. Vol. 18 No Especial Octubre: 387-398.