(Des)cortesia, agressivitat i emocions. La resposta dels lectors a la sentència de la Manada
Main Article Content
Abstract
La digitalització dels mitjans de comunicació escrits ha permès l’aparició d’un nou gènere d’opinió que hauria de respondre al nom de comentaris dels lectors. El gènere neix com una variació de les cartes al director, però no hi comparteix la majoria de les característiques pragmaestilístiques.
La finalitat d’aquest treball és analitzar els trets d’aquest gènere en dos mitjans de comunicació catalans (Ara i El Periódico) arran de la publicació de la sentència de l’Audiència Provincial de Navarra sobre el cas conegut popularment com la Manada (26 d’abril de 2018). La nostra intenció final és veure com es manifesta la cortesia verbal en els comentaris dels lectors, no tant en la valoració de la sentència mateixa, sinó en la qualificació dels comentaris dels altres lectors.
Downloads
Article Details
An open-access CREATIVE COMMONS copyright license is used. Those authors whose works are published by this journal, accept the following terms:
- Authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right to first publish their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Recognition License CC BY SA that allows third parties to share the work, provided that its author and first publication is indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematics file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work over the Internet (e.g. in institutional telematics files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase quotes of the published work.
References
Angenot, Marc. 2010. El discurso social. Los límites históricos de lo pensable y lo decible. Buenos Aires: Siglo XXI.
Austin, John L. 1962. How to do things with words. Oxford: Oxford University Press.
Brown, Penelope i Stephen Levinson. 1987. Politeness. Cambridge: Cambridge University Press.
Caffi, Claudia i Richard W. Janney. 1994. «Toward a pragmatics of emotive communication». Journal of Pragmatics 22: 325-373.
Culpeper, Jonathan. 2011. «Politeness and impoliteness». En Pragmatics of society, vol. 5, eds. Karin Aijmer i Gisle Andersen. Berlín: Walter de Gruyter GmbH & Co, 391-436.
Fraser, Bruce. 1990. «Conversational mitigation». Journal of Pragmatics 4/4: 341-350.
Fuentes, Catalina i Esperanza Alcaide. 2008. (Des)cortesía, agresividad y violencia verbal en la sociedad actual. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía.
— (eds.) 2009. Manifestaciones de la descortesía y agresividad verbal en diversos ámbitos comunicativos. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía.
Goffman, Erving. 1981. Forms of talk. Pennsylvania: University of Pennsylvania.
Grice, Herbert Paul. 1967. «Logic and conversation». En Studies in the Way of Words, ed. Paul Grice. Harvard University Press, 41-58.
Lakoff, Robin. 1973. «The logic of politeness or minding your p’s and q’s». En Papers from Ninth Regional Meeting of the Chicago Linguistic Society. Chicago Linguistic Society, 292-305.
Leech, Geoffrey. 1983. Principles of Pragmatics. Londres: Longman.
López García, Xosé. 2008. Ciberperiodismo en la proximidad. Sevilla: Comunicación Social, Ediciones y Publicaciones.
Maingeneau, Dominique. 2010. «El enunciador encarnado», Versión 24: 203-225.
Micó, Josep Lluís. 2006. Periodisme a la xarxa. Vic: Eumo.
Payrató, Lluís. 2012. «L’anàlisi del discurs al segle xxi: reflexions crítiques a l’entorn del context comunicatiu i la multimodalitat». En L’ull despert, ed. Vicent Salvador. València: Tres i Quatre, 105-149.
— 2016. «Estudis de pragmàtica i anàlisi del discurs sobre la llengua catalana: un repàs de l’etapa 1997-2012». Estudis Romànics 38: 55-88.
Piquer, Adolf. 2016. L’argumentació. Teoria i pràctica. Alzira: Bromera.
Portalés, Enric. 2017. Argumentació i educació discursiva: el gènere cartes al director en l’ensenyament. Benicarló: Onada.
Searle, John. 1980. Actos de habla. Madrid: Cátedra.
Torrent-Lenzen, Aina. 2005. «Indexicalitat i comunicació verbal d’emocions en català». En Miscel·lània Joan Veny 6. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 257-284.
— 2009. «Polifonía de las emociones». Estudis Romànics 31: 7-34.