L'antiautor com a turista visual. L'obra il·limitada de Javier Aguirre
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resum
L'obra de Javier Aguirre suposa un exemple molt complex de la noció d'autor en àmbit del cinema. Al llarg de la seua faceta professional, va realitzar pel·lícules comercials en què seguia els paràmetres convencionals del cinema més popular. Alhora, també va ser responsable de pel·lícules fortament individuals en la línia del cinema més experimental i independent del seu temps. Aquest article reflexiona sobre la idea de (anti)autor a partir de les relacions entre tots dos models de producció. La noció d'estil al cinema ha de donar compte de les condicions de producció, l'estat de la tecnologia fílmica i la manera com es planteja el treball creatiu a cada moment de la història. En aquest text, ens centrem en les pel·lícules dirigides per Aguirre entre 1960 i 1985, els anys de més i més consistent producció, recorrent els seus principals referents temàtics i els recursos expressius específics que caracteritzaran aquest període. Pensarem finalment l'articulació d'aquests temes en un camp temàtic que alhora s'articula com a metonímia i també com a metàfora de l'Espanya en el procés de modernització durant el Desenvolupament: l'experiència turística.
Descàrregues
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
S'utilitza una llicència de drets d'autor CREATIVE COMMONS d'accés obert. Aquells autors les obres dels quals siguin publicades per aquesta revista, accepten els termes següents:
- a. Els autors conservaran els seus drets d'autor i garantiran a la revista el dret a publicar primer la seva obra, que estarà simultàniament subjecta a la Llicència de Reconeixement Creative Commons CC BY SA que permet a tercers compartir l'obra sempre que s'indiqui el seu autor i la seva primera publicació.
- b. Els autors podran adoptar altres contractes de llicència no exclusius per a la distribució de la versió publicada de l'obra (per exemple, dipositar-la en un arxiu telemàtic institucional o publicar-la en un volum monogràfic) sempre que s'indiqui la publicació inicial en aquesta revista.
- Els autors poden -i es recomana- difondre la seva obra a través d'Internet (per exemple, en arxius telemàtics institucionals o a la seva pàgina web) abans i durant el procés de presentació, la qual cosa pot produir intercanvis interessants i augmentar les citacions de l'obra publicada.
Referències
Afinoguénova, Eugenia. 2012. «La España negra en color: el desarrollismo turístico, la auto-etnografía y España insólita (Javier Aguirre, 1965)». Archivos de la Filmoteca, 69: 39-57.
Aguirre, Javier. 1972. Anti-cine. Apuntes para una teoría. Madrid: Fundamentos.
Aguirre, Javier. 1991. «Vanguardia y experimentación: a propósito de mi anti-cine.» en Joaquín Romaguera (ed.). Las vanguardias artísticas e históricas en el cine español. San Sebastián: Filmoteca Vasca, pp. 27-32.
Aguirre, Javier. 1995. «Una experiencia personal.» En Entre antes sobre después del anticine. Varios autores. Madrid: CSIC.
Benet, Vicente J. 2012. «Agresión, experimentación, revolución: notas sobre el anticine de Javier Aguirre.» Archivos de la Filmoteca, 69: 141-153.
Bordwell, David. 2007. On the History of Film Style. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Coughie, John (ed.). 1981. Theories of Authorship. Londres, British Film Institute.
De Abajo de Pablos, Juan Julio. 1999. Mis charlas con Javier Aguirre y Esperanza Roy. Valladolid: Fancy.
Lara, Fernando y Diego Galán. 1971. «Javier Aguirre, en lucha abierta con el siglo XIX». Triunfo, 459, pp. 34-37.
Mari, Pauline. 2018. Le voyeur et l’halluciné. Au cinéma avec l’op art. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
Salt, Barry. 2009. Film Style and Technology: History and Analysis. Londres: Starword.
Stam, Robert. 2001. Teorías del cine. Barcelona: Paidós.