El cos sofert a la poesia de Pepe Sales
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resum
La poesia de Pepe Sales (Barcelona, 1954-1994) està marcada per la seva experiència com a homosexual, drogoaddicte i malalt de sida. Membre destacat de la generació de la contracultura com Pau Riba, Pau Malvido o Genís Cano, ha passat a la història com un dels «poetes maleïts» de la literatura catalana contemporània. L'objectiu d'aquest article és analitzar la representació del dolor i el patiment en els seus poemes i cançons, amb alguna referència també a les seves pintures. Per això, a partir de l'obra crítica de Susan Sontag, Sara Ahmed, David Le Breton i Joanna Bourke, s'adopta una concepció del dolor, no pas com una experiència privada i personal, sinó com un fenomen cultural i històric que crea identitat i llaços comunitaris. Les principals estratègies emprades per Sales per expressar el dolor són el crit, l'animalització, l'arma i la ferida i, especialment, el martiri religiós. La conclusió bàsica és que el dolor del poeta no només testimonia el patiment d'una generació perduda de drogats i penjats (que la història oficial de la transició ha estigmatitzat), sinó que ens recorda constantment les injustícies d'un sistema mèdic, polític i econòmic que els van causar patiment al llarg de la vida.
Descàrregues
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
S'utilitza una llicència de drets d'autor CREATIVE COMMONS d'accés obert. Aquells autors les obres dels quals siguin publicades per aquesta revista, accepten els termes següents:
- a. Els autors conservaran els seus drets d'autor i garantiran a la revista el dret a publicar primer la seva obra, que estarà simultàniament subjecta a la Llicència de Reconeixement Creative Commons CC BY SA que permet a tercers compartir l'obra sempre que s'indiqui el seu autor i la seva primera publicació.
- b. Els autors podran adoptar altres contractes de llicència no exclusius per a la distribució de la versió publicada de l'obra (per exemple, dipositar-la en un arxiu telemàtic institucional o publicar-la en un volum monogràfic) sempre que s'indiqui la publicació inicial en aquesta revista.
- Els autors poden -i es recomana- difondre la seva obra a través d'Internet (per exemple, en arxius telemàtics institucionals o a la seva pàgina web) abans i durant el procés de presentació, la qual cosa pot produir intercanvis interessants i augmentar les citacions de l'obra publicada.
##plugins.generic.funding.fundingData##
-
Ministerio de Ciencia e Innovación
##plugins.generic.funding.funderGrants## PID2019-105083GB-I00 / AEI / 10.13039/501100011033
Referències
Ahmed, Sara. 2004. The Cultural Politics of Emotion. New York: Routledge.
Arriola, Aimar, Nancy Garín and Linda Valdés (eds.). 2017. Anarchivo sida. Bilbao: Tabakalera.
Berardi, Franco. 2017. «Las epidemias». In Anarchivo sida, ed. Aimar Arriola, Nancy Garín and Linda Valdés,. Bilbao: Tabakalera, 33–37.
Bourke, Joanna. 2017. The Story of Pain: From Prayer to Painkillers. Oxford: Oxford University Press.
Boyer, Anne. 2016. «The Sick Bed & Dr. Donne». Poetry Foundation. https://www.poetryfoundation.org/harriet-books/2016/01/the-sick-bed-dr-donne (Consulted 3-11-2021). Reproduced in The Undying. A Meditation on Modern Illness (London: Penguin, 2018).
Castillo, David; Marc Valls. 2016. Poesia Contracultura Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
Coleman-Brown, Lerita M. 2013. «Stigma: an Enigma Demystified», in L. J. Davis, L. J. (ed.). The Disability Studies Reader. London & New York: Routledge, 148–160.
Derrida, Jacques. 2008. The Animal That Therefore I Am. New York : Fordham University Press (L’animal que donc je suis, 2006).
Dyer, Richard. 2002. The Culture of Queers. London: Routledge.
Epps, Brad. 2012. «The entanglement of meaning: illness, literary, history, and morality in four Catalan novels». Journal of Iberian and Latin American Studies, 18 (2-3): 101–127, DOI: 10.1080/14701847.2012.795682
Fanlo, Isaias. 2018. «Malaltia, frivolitat, responsabilitat i transgressió: un diàleg (queer) amb Guillem Clua», Pausa, 40. https://www.revistapausa.cat/malaltia-frivolitat-responsabilitat-i-transgressio-un-dialeg-queer-amb-guillem-clua/ (Consulted 2-11-2021).
Fanlo, Isaias. 2019. «Ética de lo obsceno: la gentrificación del sida en las artes escénicas», in Rafael Mérida (ed.), De vidas y virus. VIH/sida en las culturas hispánicas. Barcelona: Icaria, 209–225.
Fernàndez, Josep-Anton. 2019. «No vengo del pasado, vengo del ahora: VIH/sida y temporalidad», in Rafael Mérida (ed.), De vidas y virus. VIH/sida en las culturas hispánicas. Barcelona: Icaria, 227–251.
Fifield, Peter. 2015. «The body, pain and violence», in Hillman, David and Ulrika Maude (eds.), Cambridge Companion to the Body in Literature. Cambridge Companions to Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 116–131.
Halberstam, Jack. 2011. The Queer Art of Failure. Durham & London: Duke University Press.
Han, Byung-Chul. 2021. The Palliative Society: Pain Today. Oxford: Polity.
Labrador, Germán. 2009. Letras arrebatadas. Poesía y química en la transición española. Madrid: Devenir.
Larios, Jordi; Montserrat Lunati. 2012. «Narratives of Illness in Catalan Culture / Discursos sobre la malaltia a la cultura catalana», Journal of Iberian and Latin American Studies, 18 (2-3): 95–99, DOI: 10.1080/14701847.2012.795680
Le Breton, David. 1999. Antropología del dolor. Barcelona: Seix Barral.
Llamas, Ricardo. 1994. «La construcción del cuerpo homosexual en tiempos de sida», REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 68: 141–172.
Llamas, Ricardo. 1995. Construyendo sidentidades. Estudios desde el corazón de la pandemia. Madrid: Siglo XXI.
Maestre, Antoni. 2015. «Els residus de la Transició: abjecció, trauma i adaptació». Journal of Spanish and Latin American Studies, 21 (1): 39–54. DOI: https://doi.org/10.1080/14701847.2015.1078987
Malvido, Pau. 2004. Nosotros los malditos. Barcelona: Anagrama.
Manresa, Laia; Sergi Dies. 2012. Morir de dia. Eguzki Bideoak.
Martínez, Pablo. 2021. «Introducción». In Élizabeth Lebovici, Sida. Barcelona: Arcàdia, 9–20.
Martínez Gili, Raül; Velázquez Mata, Elisabet. 2004. «La construcción identitària del malalt de sida en Tallats de lluna, de Maria-Antònia Oliver». Lectora: revista de dones i textualitat, 10: 357–376.
Martorell, Lulú; Albert Pla. 2007. Pepe Sales: Pobres pobres, que els donguin pel cul. Alguienvoló, Catalan Films & TV, Generalitat de Catalunya, Televisió de Catalunya, Televisión Española.
Massumi, Brian. 2002. Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation. Durham and London: Duke University Press.
Pearl, Monica B. 2012. Literature and Gay Identity: The Literature of Loss. London: Routledge.
Sales, Pepe. 2019. La passió segons Pepe Sales. Barcelona: LaBreu Edicions.
Salvans, Aleix. 2018. Gestió del caos. Escenes de la contracultura a Barcelona 1973-1992. Barcelona: Angle.
Scarry, Elaine. 1985. The Body in Pain. The Making and Unmaking of the World. Oxford: Oxford University Press.
Sontag, Susan. 1978. Illness as Metaphor. New York: Farrar, Straus and Giroux.
Sontag, Susan. 1989. AIDS and Its Metaphors. New York: Farrar, Straus and Giroux.
Sontag, Susan. 2003. Regarding the Pain of Others. New York: Farrar, Straus and Giroux.
Vilarós, Teresa M. 1998. El mono del desencanto. Una crítica cultural de la transición española (1973-1993). Madrid: Siglo XXI.
Watney, Simon. 2000. Imagine Hope: AIDS and Gay Identity. London & New York: Routledge.