Feminist Photography in the Creation of Other Images of Women. Buenos Aires in the 1980s

Main Article Content

María Laura Rosa

Abstract

The aim of this article is to analyse feminist photographic projects that emerged in Buenos Aires (Argentina) during 1980. Alicia D’Amico and Ilse Fusková are feminist photographers who reflect in their work the demands of the women’s movements in which they participated. At a time characterised by the end of the last Argentine dictatorship and the beginning of the return to the democracy, these artists reflects in their works the questions
that feminists have been asking about women’s images and develop projects where identity is under construction, breaking with gender stereotypes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rosa, M. L. (2020). Feminist Photography in the Creation of Other Images of Women. Buenos Aires in the 1980s. Asparkía. Investigació Feminista, (37), 53–72. https://doi.org/10.6035/Asparkia.2020.37.3
Section
Miscellaneous
Author Biography

María Laura Rosa, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) Universidad de Buenos Aires (UBA)

María Laura Rosa
Doctora en Arte Contemporáneo, UNED (Madrid). Docente e investigadora de CONICET, especializada en arte feminista contemporáneo argentino, aunque también trabaja con artistas de Brasil y de México. Ha publicado junto a Lorena Wolffer Afectxs Ciudadanxs. MX 2015-2017 (2018) y con Soledad Novoa Donoso Compartir el mundo. La experiencia de las mujeres y el arte (2017). Es autora de Ilse Fusková fotografías (2019) y Legados de libertad. El arte feminista en la efervescencia democrática (2014). Ha escrito sobre arte y feminismo en diversos catálogos y revistas especializadas. Como curadora llevó a cabo: Mónica Mayer. Obras, procesos, pedagogías, Waldengallery  (2019); La libertad de pasear sola. Ilse Fusková fotografías (1950-1980), Waldengallery (2019); Laboratorio de Arte y Violencia de Género (2018), proyecto que reunió al arte con el activismo feminista. Ha curado las siguientes exposiciones: La curiosidad de Felka, Centro Cultural de la Cooperación (2018), Mitominas 30 años después, Centro Cultural Recoleta (2016), La persistencia del agua. Grete Stern en diálogo con artistas contemporáneas, Museo de Arte de Tigre (2016), entre otras.