Art and Myth: The Female-Male Power of the Egyptian Goddess and its Relation to the Double Psychic Sexuality of the Human Being

Main Article Content

Belen León-Río

Abstract

Egyptian mythology reflects a complex of oppositions that relates to the bisexual character
of the human being through the feminine-masculine power of the goddesses of antiquity,
translating into universal symbols such as the union of opposites or the androgynous being,
animated live symbols by its meaning, where the union of the masculine and the feminine
integrate our deepest essence.
We will see what meaning these symbols have that appear in all sacred traditions, in a
symbolic search both inside and outside and how they would raise our thought patterns
to an archetypal level, propitiating the penetration of the goddess’s strength into our
consciousness, trying to know through from these processes the psychological relationships
that influence the human being, its true purpose being the discovery of a deeper truth,
freeing us from the immediate practical limitations and perceiving the mystical through the
sublimation of sex

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
León-Río, B. (2020). Art and Myth: The Female-Male Power of the Egyptian Goddess and its Relation to the Double Psychic Sexuality of the Human Being. Asparkía. Investigació Feminista, (37), 11–26. https://doi.org/10.6035/Asparkia.2020.37.1
Section
Articles
Author Biography

Belen León-Río, Universidad de Sevilla

Departamento de Escultura e Historia de las Artes Plásticas.

References

Cambell, Joseph. (1992). Las máscaras de Dios: Mitología creativa, Madrid: Alianza Editorial.

Cambell, Joseph. (1991). Las máscaras de Dios: Mitología oriental, Madrid: Alianza Editorial.

Chevalier, Jean. Gheerbrant, Alain. (1999). Diccionario de los símbolos. Barcelona: Heder.

Descharnes, Robert y Néret, Gilles. (2006). Salvador Dalí 1904-1989, Boonn: Taschen.

Dunn Mascetti, Manuela, (1990). Diosas. La canción de Eva. Barcelona: Ediciones Robinbook.

Franz, Marie-Louise von Franz. (1999). Alquimia. Introducción al simbolismo. Barcelona: Océano.

Jaffé, Aniela, Jung, Carl Gustav. Franz, Marie-Louise von. Henderson, Joseph. Jacobi, Jolande. (1997) El hombre y sus símbolos, Barcelona: Col. Biblioteca Universal nº 3, Caralt.

Jung, Carl Gustav. (1993a). Las relaciones entre el yo y el inconsciente. Barcelona: Col. Biblioteca de Psicología Profunda nº 114, Paidós.

Jung, Carl Gustav. (1993b). La psicología de la transferencia, Barcelona: Col. Biblioteca Profunda nº 6, Paidós.

Jung, Carl Gustav. (1995). AION. Contribución a los simbolismos del sí-mismo. Barcelona: Col. Biblioteca de Psicología Profunda nº 113, Paidós.

Jung, Carl Gustav. (1996). Recuerdos, sueños, pensamientos. Barcelona: Col. Biblioteca Breve, Seix Barral.

King, Francis. (1993). Magía, Madrid: Debate.

Korotkov, Konstantin. (2015). La energía de la consciencia, Barcelona: Ediciones Obelisco.

Lamy, Lucie. (1993). Misterios egipcios, Madrid: Debate.

Mahon, Alyce. (2009). Surrealismo, Eros y política, 1938-1968, Madrid: Alianza Editorial.

Manley, Bill. (2004). Los setenta grandes misterios del antiguo Egipto, Barcelona: Blume.

Mitchinson, David. (1981). Henry Moore. Escultura, Barcelona: Polígrafa, Barcelona.

Pérez de Carrera, Eduardo. (2004). 49 Respuestas a la aventura del pensamiento, tomo I. Madrid: Fundación Argos.

Reckitt Helena y Phelan, Peggy. (2005). Arte y feminismo, Barcelona: Phaidon Press Limited.

Roob, Alexander. (1997). El museo hermético. Alquimia & Mística, Madrid: Taschen.

Solana, Guillermo. (2009). Lágrimas de Eros, Madrid: Museo Thyssen-Bornemisza.

V. V. A. A. (2010). Espejos del yo, Imágenes arquetípicas que dan forma a nuestras vidas, Barcelona: Kairós.

Warr, Tracey. y Jones, Amelia. (2006). El cuerpo del artista, Londres: Phaidon.

Willis, Roy. (1993). Mitología. Guía ilustrada de los mitos del mundo. Madrid: Debate.

Zuffi, Stefano. (2001). Arte y erotismo. La fascinante relación entre arte y Eros, Milán: Electra.