The Veiled Pact Between the Story and the Photography

Main Article Content

Mar García-Ranedo

Abstract

The veiled is analyzed as a rhetorical figure or allegorical resource that in photography, as in narrative, acts with the intention of intensifying an elliptical language to hide, conceal or evoke meanings. The article reviews how Katherine Mansfield’s writing carries veiled forms of persuasion to make the viewer participate, in a subsumed way, in the narratives of omission. In photography, what is veiled will be a blind field in the sense that it is not visible in the image, but acts by expanding meanings beyond the frame. The veiled, finally, will be the stylistic resource that articulates an artistic project, entitled About Mansfield, that alternates photography and text to develop mechanics of identity construction, in such a way that the photographic image is linked to a story that serves as the backbone of the texts from the Diaries by Mansfield. The aim is to generate a visual syntax that acts with veiled parameters, revealing reductionist patterns around women.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García-Ranedo, M. (2024). The Veiled Pact Between the Story and the Photography. Asparkía. Investigació Feminista, (45), 1–32. https://doi.org/10.6035/asparkia.7794
Section
Articles
Author Biography

Mar García-Ranedo, Universidad de Sevilla

Profesora Contratada Doctora. Departamento de Dibujo

References

CARTIER-BRESSON, Henri. (2014). Ver es un todo. Entrevistas y conversaciones 1952-1998. Barcelona. Gustavo Gili.
BARBAÑO, M. y RIVERO Luis D. (2019). Laurie Simmons: mujeres, maniquíes y casitas de muñecas en la fotografía en García Ramos, F.J. y Felten, Uta A. (editores). Fotografía [Femenino; Plural]. Madrid. Editorial Fragua.
BARTHES, Roland. (2009). La cámara Lúcida. Barcelona. Paidós.
BELTING, Hans. (2007). La antropología de la imagen. Madrid: Katz Editores.
BERGER, John. (2016). Modos de ver. Barcelona. Gustavo Gili.
BOLLMANN, Stefan. (2007). Las mujeres que escriben también son peligrosas. Madrid. Maeva Ediciones.
DOUBROVSKY, Serge. (1977). Fils. París. Gallimard.
ERNAUX, Annie. MARIE, M. (2022). El uso de la foto. España. Editorial Cabaret Voltaire.
FOUCAULT, Michel. (1997) Esto no es una pipa. Ensayo sobre Magritte. Barcelona. Anagrama.
GROYS, Boris. (2014). Volverse público: Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. La caja Negra Editora.
KOSSOY, Boris. (2001). Fotografía & Historia. Buenos Aires. La marca.
MANSFIELD, Katherine. (2016). Diarios. Barcelona. Pengin Random House. Debolsillo.
MERLEAU-PONTY, Maurice. (2013). El ojo y el espíritu. Madrid. Editorial Trotta.
PIZÁN, Cristina. (2022). La ciudad de las damas. Madrid. Siruela.
RODRÍGUEZ SALAS, Gerardo. (2000). Katherine Mansfield: El posmodernismo incipiente de una modernista renegada. Madrid. Editorial Verbum.
SANZ, Marta. (2017). Clavícula. Barcelona. Anagrama.
TUSQUETS, Esther. (2007). Las mujeres, la literatura y la peligrosidad en Bollmann, Stefan, Las mujeres que escriben también son peligriosas. Madrid. Maeva Ediciones.
VALLS-LLOBET, Carmen. (2006). Mujeres invisibles. Madrid. Traficantes de Sueños.
VILCHES, Lorenzo. (1997). La lectura de la imagen. Prensa, cine y televisión. Barcelona. Paidós.
VISIER, Carlota et al. (2022). Querida Theresa. Madrid. Comisura.
WOOLF, Virginia. (1967). Una habitación propia. Barcelona. Seix-Barral.
YEATS, William Butler. (1997). Antología Poética. Barcelona Lumén.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.