Development of media competencies for critical consumption of information in Communication and Journalism students in Latin America
Main Article Content
Abstract
Contemporary technological transformation has given rise to new forms of communication, allowing users not only to consume information, but also to produce and disseminate it on various platforms. This situation also poses significant challenges for society as a whole, such as overexposure to information, the difficulty to distinguish between reliable sources and the spread of misinformation, which underlines the relevance of media literacy today for future communicators. This paper analyzes the main contributions of academic training in Communication and Journalism for the development of a critical sense in the face of media messages. For this purpose, a qualitative research approach was used, based on focus groups with advanced Communication and Journalism students from several Latin American universities. As main results, students recognize that their training as communicators goes beyond producing information, but also involves the task of evaluating media and platforms, in addition to becoming referents for the management of information. The study exposes the need to train future communicators with an educommunication profile, so that they can collaborate with their immediate environment when interacting with media messages.
Downloads
Article Details
1. Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo la licencia CC BY-SA, que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
References
Aguado, Juan Miguel y Martínez, Inmaculada (2012). El medio líquido: la comunicación móvil en la sociedad de la información. En: del Valle Rojas, Carlos; Moreno Gálvez, Francisco y Sierra Caballero, Francisco (Coords.), Políticas de comunicación y ciudadanía cultural iberoamericana. Barcelona: Gedisa.
Albarello, Francisco (2024). Investigar en Red: una experiencia de inteligencia colectiva en Latinoamérica. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, vol. 1, nº 155. https://doi.org/10.16921/chasqui.v1i155.4990
Aparici, Roberto y García-Marín, David (2018). Prosumidores y emirecs: Análisis de dos teorías enfrentadas. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, vol. 26, nº 55, 71-79. https://doi.org/10.3916/C55-2018-07
Arda, Zeynep y Lale Basarir (2024). Defender la verdad y la democracia en la era de la IA: Un marco para empoderar a los votantes contra la persuasión y la desinformación mediante la alfabetización en Inteligencia Artificial. AdComunica, n.º 28, 115-42. https://doi.org/10.6035/adcomunica.8020
Bacher, Silvia (2024). Alfabetización Mediática e Informacional: Desafíos y oportunidades desde América Latina. En Pérez-Rodríguez, Amor; de-Casas-Moreno, Patricia y Rojas, Elizabeth (Eds.) Redes sociales y ciudadanía: El reto de la formación del profesorado en educación mediática. Madrid: Grupo Comunicar.
Borda, Pablo; Dabenigno, Valeria; Freidin, Betina y Güelman, Martín (2017). Estrategias para el análisis de datos cualitativos. Buenos Aires: Instituto de Investigaciones Gino Germani.
Bordón, Esteban Ismael. (2021). Pensar los alfabetismos transmedia dentro del aula: Tensiones entre la lógica escolar y las prácticas juveniles. Austral Comunicación, 10(2). https://doi.org/10.26422/aucom.2021.1002.bor
Buckingham, David. (2003). Media Education: Literacy, Learning, and Contemporary Culture. Cambridge: Polity Press.
Caldevilla Domínguez, David (2013). Efectos actuales de la “sobreinformación” y la “infoxicación” a través de la experiencia de las bitácoras y del proyecto I+D Avanza ‘RadioFriends’. Revista de Comunicación de la SEECI, nº 30, 34-56. https://doi.org/10.15198/seeci.2013.30.34-56
Delgado-Ponce, Águeda y Pérez-Rodríguez, Amor. (2018). La competencia mediática. En García-Ruiz, Rosa; Pérez-Rodríguez, Amor y Torres, Ángel (Eds.), Educar para los nuevos Medios: Claves para el desarrollo de la competencia mediática en el entorno digital. Quito: Abya-Yala, 13-25.
Ferrés, Joan y Piscitelli, Alejandro. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, nº 38. https://doi.org/10.3916/c38-2012-02-08
Ferrés, Joan, Aguaded, Ignacio y García-Matilla, Agustín. (2012). La competencia mediática de la ciudadanía española. Competencias y retos. Icono, vol. 10, nº 3. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i3.201
Flick, Uwe (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.
Gabelas, José Antonio, García-Marín, David y Aparici, Roberto (2023). La invasión del algoritmo. Madrid: Gedisa.
Galeano, Bibian Rocío. (2023). Alfabetización mediática y aprendizaje informal en América Latina: revisión de la literatura. Lumina, vol. 1, nº 17. https://doi.org/10.34019/1981-4070.2023.v17.40451
Hamui-Sutton, Alicia y Varela-Ruiz, Margarita (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, vol. 2, nº 5, 55-60. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349733230009
Culver, Sherri y Jacobson, Thomas. (2012). Alfabetización mediática como método para fomentar la participación cívica. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, vol. 20, nº 39. Huelva: Grupo Comunicar, 73-80. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-07
Jenkins, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. Nueva York: New York University Press.
Marta-Lazo, Carmen y Gabelas-Barroso, José Antonio (2023). Diálogos posdigitales. Las TRIC como medios para la transformación social. Madrid: Gedisa.
Mella, Orlando (2000). Grupos focales (“focus groups”). Técnica de investigación cualitativa. En Documento de trabajo, nº3. Santiago de Chile: CIDE.
Micaletto Belda, Juan y Polo Serrano, David (2024). Influencia de la inteligencia artificial en la comunicación de crisis: perspectivas de los profesionales de la comunicación. AdComunica, nº 28, 53–76. https://doi.org/10.6035/adcomunica.8021
Patton, Michael (2002). Qualitative Evaluation and Research Methods. Londres: Sage.
Sampieri, Roberto (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw Hill México.
Scolari, Carlos. (2009). Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds, and Branding in Contemporary Media Production. International Journal of Communication, nº 3. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/477
Scolari, Carlos. (2018). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra.
Valle, Augusta; Manrique, Lileya y Revilla, Diana (2022). La investigación descriptiva con enfoque cualitativo en Educación. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú - Facultad de Educación.
Valles, Miguel (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.
Vizcaíno-Verdú, Arantxa, Contreras-Pulido, Paloma y Guzmán-Franco, María Dolores (2022). Competencias (trans)media. Una revisión actualizada. En Aguaded-Gómez, Ignacio, Vizcaíno-Verdú, Arantxa, Hernando-Gómez, Ángel y Bonilla del Río, Mónica. (coords.) Redes sociales y ciudadanía: ciberculturas para el aprendizaje. Huelva: Grupo Comunicar, 501-510.
Vuorikari, Riina, Kluzer, Stefano y Punie, Yves (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes. Luxemburgo: Publications Office of the European Union. https://dx.doi.org/10.2760/115376
Wilson, Carolyn; Grizzle, Alton; Tuazon, Ramón; Akyempong, Kwame y Cheung, Chi-Kim. (2011). Alfabetización Mediática e informacional: Curriculum para profesores. París: UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000216099