Development of media competencies for critical consumption of information in Communication and Journalism students in Latin America

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Esteban Ismael Bordón
Mercedes de los Ángeles Nieva Agreda
Alejandro Saya
Gustavo Hernán Silvestre

Abstract

Contemporary technological transformation has given rise to new forms of communication, allowing users not only to consume information, but also to produce and disseminate it on various platforms. This situation also poses significant challenges for society as a whole, such as overexposure to information, the difficulty to distinguish between reliable sources and the spread of misinformation, which underlines the relevance of media literacy today for future communicators. This paper analyzes the main contributions of academic training in Communication and Journalism for the development of a critical sense in the face of media messages. For this purpose, a qualitative research approach was used, based on focus groups with advanced Communication and Journalism students from several Latin American universities. As main results, students recognize that their training as communicators goes beyond producing information, but also involves the task of evaluating media and platforms, in addition to becoming referents for the management of information. The study exposes the need to train future communicators with an educommunication profile, so that they can collaborate with their immediate environment when interacting with media messages.

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How to Cite
Bordón, E. I., Nieva Agreda, M. de los Ángeles, Saya, A., & Silvestre, G. H. (2025). Development of media competencies for critical consumption of information in Communication and Journalism students in Latin America. AdComunica, (29), 119–144. https://doi.org/10.6035/adcomunica.8515
Section
Informe
Author Biographies

Esteban Ismael Bordón, ICSOH-CONICET-UNSa

Esteban Ismael Bordón es Doctorando en Comunicación (UNLP, Argentina) con Beca Interna Doctoral (CONICET, Argentina). Investigador visitante (GICID-IPH-UNIZAR, España). Maestrando en Comunicación y Educación Audiovisual (UHU, España). Licenciado en Ciencias de la Comunicación (UNSa, Argentina). Sus temas de investigación se centran en la alfabetización mediática, brechas digitales y trayectorias educativas de docentes y estudiantes en el nivel universitario.

Mercedes de los Ángeles Nieva Agreda, Universidad Nacional de Jujuy

Mercedes de los Ángeles Nieva Agreda es Doctoranda en Ciencias Sociales (UNJu, Argentina) con Beca Interna Doctoral (CONICET, Argentina). Máster Universitario en Comunicación Corporativa (UNEATLANTICO). Licenciada en Comunicación Social y docente de la carrera (UNJu, Argentina). Integra Investigar en Red; el Centro de Estudios e Investigación en Lectura y Escritura Académica; la Unidad de Investigación en Comunicación, Educación y Discursos.

Alejandro Saya, Universidad Blas Pascal

Alejandro Saya es Licenciado en Comunicación Social por la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). Magister en Producción Audiovisual por la Emerson College (Estados Unidos). Profesor asociado en las carreras de Comunicación y director de la Licenciatura en Animación y Arte Digital (Universidad Blas Pascal, Córdoba, Argentina). Miembro del equipo de investigación «Investigar en Red» desde el año 2021.

Gustavo Hernán Silvestre, Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de La Pampa

Gustavo Hernán Silvestre es Periodista y Maestrando en Estudios Sociales y Culturales (UNLPam). Docente e investigador. Jefe de Trabajos Prácticos de Taller de Producción Gráfica II, Ayudante Simple de Taller de Producción Gráfica I y Coordinador de Ambientación a la Vida Universitaria (Carrera Comunicación Social – UNLPam).

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