Thematic cultures in scientific articles on advertising. Anglosphere vs. Hispanosphere

Main Article Content

José Luis León Sáez de Ybarra

Abstract

The focused objective is about the existence and degree of thematic difference in scientific articles on advertising, in academic fields culturally defined by the English and Spanish languages. Two different methodologies are applied regarding the choice of the corpus for bibliometrics, with results exploited through different analysis techniques, manual and automated: inductive content analysis and latent semantic analysis. The results have been compared to produce evidence on the sought objective, and generate these conclusions: the dominant themes in the Anglosphere refer mainly to the generation of knowledge basic and applied, at the service of the optimal connection between advertising strategy and digital media, while in the Hispanosphere questions of knowledge prevail about the problematic aspects of advertising activity related to vulnerable social groups, but local markets, institutional implications are also dealt with and legal, and university academic self-reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
León Sáez de Ybarra, J. L. (2023). Thematic cultures in scientific articles on advertising. Anglosphere vs. Hispanosphere . AdComunica, (26), 203–230. https://doi.org/10.6035/adcomunica.7190
Section
Otras investigaciones
Author Biography

José Luis León Sáez de Ybarra, Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea

José Luis León Sáez de Ybarra [joseluis.leon@ehu.es] es Catedrático en Comunicación Audiovisual y Publicidad y docente en la Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación de la Universidad del País Vasco.

References

Anderson, James A y Baym, Geoffrey (2004). Philosophies and philosophic issues in com-munication, 1995-2004. En: Journal of Communication, Vol.54, nº4, 589–615. doi: 10.1111/j.1460-2466.2004.tb02647.x

Baladrón-Pazos, Antonio J.; Manchado-Pérez, Benjamín; Correyero-Ruiz, Beatriz (2017). Estudio bibliométrico sobre la investigación en publicidad en España: temáticas, investi-gadores, redes y centros de producción (1980-2015). En: Revista Española De Documenta-ción Científica, Vol.40, nº2. DOI: doi:10.3989/redc.2017.2.1411

Baladrón Pazos, Antonio J.; Manchado Pérez, Benjamín y Correyero Ruiz, Beatriz (2019). La investigación sobre publicidad en la universidad española. Características y temáticas de las tesis doctorales (1976-2016). En: Revista Latina de Comunicación Social, nº74, 767-785. DOI: 10.4185/RLCS-2019-1356

Campbell, D. T., y Fiske, D. W. (1959). Convergent and discriminant validation by the multi-trait-multimethod matrix. En: Psychological Bulletin, Vol.56, nº2, 81–105. DOI:10.1037/h0046016

Deshpande, Rohit (1983). Paradigms lost: On theory and method in research in marketing. En: Journal of Marketing, Vol.47, nº3, 101–110. DOI:10.2307/1251403

Donald, William E. (2022). Content analysis of metadata, titles, and abstracts (CAMTA): application of the method to business and management research. En: Management Re-search Review, Vol.45, nº1, 47-64. DOI:10.1108/MRR-02-2021-0116

Dumais, Susan T. (2005). Latent Semantic Analysis. En: Annual Review of Information Science and Technology, nº38: 188–230. DOI:10.1002/aris.1440380105

Kim, Kyongseok; Hayes, Jameson L.; Avant, J. Adam y Reid, Leonard N. (2014). Trends in Advertising Research: A Longitudinal Analysis of Leading Advertising, Marketing, and Communication Journals, 1980 to 2010. En: Journal of Advertising Vol.43, nº3, 296-316. DOI:10.1080/00913367.2013.857620

Knorr-Cetina, Karin (1999). Epistemic cultures: how the sciences make knowledge. Cam-bridge: Harvard University Press.

Elo, Satu y Kyngäs, Helvi (2008). The qualitative content analysis process. En: Journal of Nursering. nº62, 107-15. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x

Kyngäs, Helvi (2020). Inductive Content Analysis. En: Helvi Kyngäs, Kristina Mikkonen y Ma-ria Kääriäinen (eds.), The Application of Content Analysis in Nursing Science Research. Cham: Springer. DOI: 10.1007/978-3-030-30199-6_2

Martín Barbero, Jesús (1998). De los medios a las mediaciones: comunicación, hegemonía y cultura. Santafé de Bogotá: Convenio Andrés Bello.

Martínez-Nicolás, Manuel (2009). La investigación sobre comunicación en España. Evolu-ción histórica y retos actuales. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº64, 1-14. DOI: /10.5944/empiria.42.2019.23250

Martínez-Nicolás, Manuel (2020). La investigación sobre comunicación en España (1985-2015). Contexto institucional, comunidad académica y producción científica. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº75, 383-414. DOI: DOI/10.4185/RLCS-2020-1432

Morse, Janice M. y Chung, Seung Eung (2003). Toward Holism: The Significance of Meth-odological Pluralism. En: International Journal of Qualitative Methods. Vol.2, nº 3, 13-20.

Nyilasy, Gergely y Reid, Leonard (2007). The academician–practitioner

gap in advertising. En: International Journal of Advertising, Vol.26, nº4, 425-445. DOI:

1080/02650487.2007.11073027

Nyilasy, Gergely y Reid, Leonard (2009) Agency practitioners’ meta- theories of advertis-ing. En: International Journal of Advertising, Vol.28, nº4, 639-668. DOI: doi.org/10.2501/S0265048709200801

Nyilasy, Gergely y Reid, Leonard (2019). Agency Practitioners. Theories about Advertising. En: Shelly Rodgers y Esther Thorson (eds.), Advertising Theory. Nueva York: Routledge.

Piñeiro-Naval, Valeriano y Morais, Ricardo (2019). Study of the academic production on communication in Spain and Latin America. En: Comunicar, nº61, 113-123. doi: 10.3916/C61-2019-10

Piñuel, José Luis (2011). La docencia y la investigación universitarias en torno a la Comuni-cación como objeto de estudio en Europa y América Latina. Madrid: Universidad Complu-tense de Madrid.

Segado-Boj, Francisco J.; Prieto-Gutiérrez, Juan-José; Díaz-Campo, Jesús (2021). Redes de coautorías de la investigación española y latinoamericana en Comunicación (2000-2019): cohesión interna y aislamiento transcontinental. En: Profesional de la información, Vol.30, nº3, e300305. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.05

Segado Boj, Francisco J.; Gómez García, Salvador y Díaz Campo, Jesús (2022): Estructura intelectual y temática de la investigación sobre Comunicación en Scopus (1980-2020). Una perspectiva comparada entre España, Europa y Latinoamérica. En: Profesional de la Infor-mación, Vol.31,nº1. DOI:10.3145/epi.2022.ene.10

Soffer, Oren y Geifman, Dorit (2021). Comparing research topics in European and Interna-tional Communication Association journals: Computational analysis. En: International Communication Gazette, Vol.83, nº8, 753–775. DOI:10.1177/1748048520928334

Stewart, David W. (2009). The role of method: Some parting thoughts from a departing editor. En: Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.37, nº4, 381–383. DOI: 10.1007/s11747-009-0156-y

Sudd, Dolly (2022): Thematic analysis: three schools of thematic analysis and study design recommendations. Consultado el 20 de octubre de 2022 en https://s4be.cochrane.org/blog/2020/03/06/thematic-analysis-part-2-three-schools-of-thematic-analysis-and-study-design-recommendations/

Tellis, Gerard J.; Chandy, Rajesh K. y Ackerman, David S. (1999). In search of diversity: The record of major marketing journals. En: Journal of Marketing Research, Vol.36, nº1, 120–131. DOI: https://doi.org/10.2307/3151920

University of Iowa (2022) Database Comparisons. Consultado el 6 de diciembre de 2022 en https://instr.iastate.libguides.com/c.php?g=901522&p=6492159

Waisbord, Silvio (2016). Communication Studies Without Frontiers? Translation and Cos-mopolitanism Across Academic Cultures. En: International Journal of Communication, nº10, 868-886.