Using applications for mobiles as a creative resource: Cannes Case

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José Martínez Sáez
Rosario García Cubells

Abstract

If it is undeniable how the Internet has revolutionized the world we live in it is worth noting the role of mobile in fostering digital colonization which we live. These devices were born as mobile phones but now with the functional capacity of the smart-phones and tablets allow us to do much more than talking on the phone. Regarding its impact on the advertising system, the investment in mobile marketing was predicted more than a decade ago in a double-digit percentage annual increase. The predictions have not been fulfilled and increases in investment in mobile advertising have been in a much more modest percentage. However, the sophistication of the devices themselves that has allowed the development of brands applications (apps in the jargon) of the most diverse nature. The goal of our research is to investigate to what extent the applications developed by the markings on their campaigns are embedded in the creativity of them. To achieve the goal we will apply content analysis as a research technique which will make for a taxonomic approach that allows us to categorize the phenomenon studied. Because the universe is overwhelming to study, we have focused the corpus on the Cannes Festival in the category of Mobile Marketing in its 2014 edition. The reason of choosing this contest is due to its central position as the global benchmark for creativity.

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How to Cite
Martínez Sáez, J., & García Cubells, R. (2014). Using applications for mobiles as a creative resource: Cannes Case. AdComunica, 97–114. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2014.8.7
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Informe
Author Biographies

José Martínez Sáez, Universidad Ceu Cardenal Herrrera

José Martínez Saez [pemartinez@uch.ceu.es] es Profesor Doctor de Creatividad Publicitaria y de Innovación en Comunicación en la Universidad CEU Cardenal Herrera, de la que es también Vicedecano de Publicidad y Relaciones Públicas. Creador del Master en Comunicación Transmedia y Coordinador del Título de Posgrado Neuromarketing aplicado al Brand Management.

Ha sido profesor invitado en la Plantijn Hogeschool de Amberes y Erasmus Hogeschool de Bruselas, ambas en Bélgica. Ha realizado estancias de investigación postdoctorales en la Solent Southampton University del Reino Unido y en el Digital World Center de la Inholland University (Rotterdam) de Holanda y en la Artevelde Hogeschool (Gante) de Bélgica. Es el investigador principal del grupo de investigación «Un poco de Rock&Love: identificación de los recursos creativos empleados por las marcas para lograr la conexión con los consumidores en la era digital».

Es también consultor estratégico para diferentes marcas en el ámbito de belleza, alimentación, energía y el medio ambiente.

Rosario García Cubells, Universidad Ceu Cardenal Herrrera

María Rosario García Cubells [rgarcia@uch.ceu.es] es profesora de Pensamiento Creativo y Creación y Realización Audiovisual Publicitaria en la Universidad CEU Cardenal Herrera. Participa en la investigación dirigida por el Dr. Martínez Saez «Un poco de Rock&Love: identificación de los recursos creativos empleados por las marcas para lograr la conexión con los consumidores en la era digital».

En el ámbito profesional, lleva más 25 años de desempeño ocupando diversos puestos en el organigrama de agencias de publicidad nacionales e internacionales, en sus departamentos creativos, como el Grupo Alas, Grupo Bates o Delvico Bates. Promueve y gestiona como directora, Canalidea Comunicación empresa de creación, produccion y gestión publicitaria, trabajando para anunciantes de ámbito nacional e internacional.