Ascendency of Antonio Susillo in the Crucified by Antonio Castillo Lastrucci in the 1930S.
Main Article Content
Abstract
The article proposes the study of the images of crucified Christ carved by the sculptor Antonio Castillo Lastrucci in the 1930s, from which the formal and technical links with international realism radiated from Paris, introduced in Seville by Antonio Susillo from 1881. The identification of the compositional keys and conclusive technical features allows us to elucidate this ancestry and distinguish this group of works from other contemporaries that based on the same baroque references have other very different formal and stylistic characteristics. Consequently, it also clarifies the projection of this international movement in Holy Week in Seville.
Downloads
Article Details
References
ABASCAL FUENTES, JUAN: Permanencia y vigencia de las formas y principios barrocos en los escultores imagineros sevillanos del siglo XX, Sevilla: Tesis Doctoral inédita, 1982.
ÁLVAREZ CRUZ, JOAQUÍN: “Notas biográficas sobre el escultor Antonio Susillo”, Laboratorio de Arte, 10, 1997, pp. 521-538.
DE LA BANDA Y VARGAS, ANTONIO: “Datos para la historia de la escultura sevillana del siglo XIX”, Boletín de Bellas Artes, Real Academia de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría, 9, 1981, pp. 183-218.
BLÁZQUEZ, FAUSTO: La escultura sevillana en la época de la Exposición Iberoamericana de 1929, Ávila, Diario de Ávila: 1989.
FALCÓN MÁRQUEZ, TEODORO: El Palacio de San Telmo, Sevilla: Géver, 1991.
GONZÁLEZ GÓMEZ, JUAN MIGUEL: “Dos esculturas de Antonio Susillo en la iglesia parroquial de la Granada de Riotinto (Huelva)”, Actas del II Congreso Español de Historia del Arte: El arte del siglo XIX, 1978.
GONZÁLEZ GÓMEZ, JUAN MIGUEL: “Nuevas aportaciones sobre la vida y obra de Antonio Susillo”, Laboratorio de Arte, 10, 1997, pp. 289-318.
GONZÁLEZ GÓMEZ, JUAN MIGUEL: “Antonio Susillo. Entre el último romanticismo y el primer realismo”, Temas de Estética y Arte, XI, 1997, pp. 25-67.
GONZÁLEZ GÓMEZ, JUAN MIGUEL; y RODA PEÑA, JOSÉ: Imaginería procesional de la Semana Santa de Sevilla, Sevilla: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, 1992.
GONZÁLEZ GÓMEZ, JUAN MIGUEL; y ROJAS-MARCOS GONZÁLEZ, JESÚS: Antonio Castillo Lastrucci, II Vol, Sevilla: Ediciones Tartessos, 2009.
GONZÁLEZ GÓMEZ, JUAN MIGUEL; y ROJAS-MARCOS GONZÁLEZ, JESÚS: “Cuatro nuevas obras del escultor Antonio Susillo”, Laboratorio de Arte, 23, 2011, pp. 391-414.
GONZÁLEZ GÓMEZ, JUAN MIGUEL; y ROJAS-MARCOS GONZÁLEZ, JESÚS: “La obra de Antonio Susillo en la casa palacio de la Condesa de Lebrija”, Temas de Estética y Arte, 27, 2013, pp. 177-219.
IGLESIAS CUMPLIDO, ALICIA: “Una obra inédita del escultor Antonio Susillo: El sueño de un ángel (1885)”, Laboratorio de Arte, 31, 2019, pp. 693-702.
IGLESIAS CUMPLIDO, ALICIA: “Un grupo escultórico recuperado de Antonio Susillo, El grito de independencia (1884), Norba. Revista de Arte, 43, 2023, pp. 323-346.
LAFITA, TERESA: Sevilla Turística y Cultural, fuentes y monumentos públicos, Madrid: ABC, 1998.
SANTOS CALERO, SEBASTIÁN: Sebastián Santos Rojas, Sevilla: Caja de Ahorros San Fernando, 1995.