Syncretism of the figures of Amphitrite and Galatea in Viceregal collections: A painting by David Teniers in Novo-Hispanic America
Main Article Content
Abstract
We analyze the iconography of a painting with a mythological theme by David Teniers the Younger in the Museo Nacional de San Carlos in Mexico, of which there is a replica signed by a local architect, José María de Labastida, in 1783, now in the Denver Art Museum (USA), although the two works are entitled with two different titles and two different mythological references: Amphitrite in the original and Galatea in the copy. It suggests a syncretism that probably took place in the viceroyalty period in parallel to the treatments carried out by Miguel Cabrera in his mythological works and based on the theme of crossbreeding or miscegenation typical of "caste" painting.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
How to Cite
García-Manso, A. (2024). Syncretism of the figures of Amphitrite and Galatea in Viceregal collections: : A painting by David Teniers in Novo-Hispanic America. POTESTAS. Estudios Del Mundo Clásico E Historia Del Arte, 24(24). https://doi.org/10.6035/potestas.7683
Issue
Section
ARTÍCULOS
References
ALCALÁ CASTAÑEDA, ENRIQUE: «Restos escultóricos aún por descubrir: Fuentes de La Alameda de 1775». Arqueología. Revista de la Coordinación Nacional de Arqueología, 50, 2015, pp. 210-218.
ALVARADO CORNEJO, MANUEL, y CUEVAS PÉREZ, JAIME (edd.): El canon revisitado. Catálogo de exposición. Museo Nacional de San Carlos (México) & Museo Nacional de Bellas Artes (Chile), 2022.
BARGELLINI, CLARA: «La pintura sobre lámina de cobre en los Virreinatos de la Nueva España y del Perú». Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 75, 1999, pp. 79-98.
BURKE, MARCUS B.: Pintura y escultura en Nueva España. México: Azabache, 1992.
CURIEL, GUSTAVO (ed.): Viento detenido. Mitología e historias en el arte del biombo. México: Museo Soumaya, 1999.
DAVIDSON, JANE P.: David Teniers the Younger. New York: Routledge, 2019.
DÍAZ PADRÓN, MATÍAS, y ROYO-VILLANOVA, MERCEDES: David Teniers, Jan Brueghel y los gabinetes de pinturas. Madrid: Museo del Prado, 1992.
FALLENA MONTAÑO, DENISE, y SALAZAR GIL, FERNANDA: Un paseo por San Carlos. Un acercamiento a la pintura a través de las obras del Museo de San Carlos. México: Terracota, 2007.
GIRALDO JARAMILLO, GABRIEL: La pintura en Colombia. México: Fondo de Cultura Económica, 1948.
GIRALDO JARAMILLO, GABRIEL: La miniatura, la pintura y el grabado en Colombia. Bogotá: Biblioteca Nacional de Colombia, 2017.
GRIMAL, PIERRE: Diccionario de mitología griega y romana. Barcelona: Paidós, 1981.
LAVEISSIÈRE, SYLVAIN: «Les “tableaux d´histoires” retrouvés de Charles-Alphonse Dufresnoy». Revue de l´Art, 112, 1996, pp. 38-58
Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC). Zürich, München & Düsseldorf: Artemis & Winkler Verlag, 1981-1999.
MAZA, FRANCISCO DE LA: La mitología clásica en el arte colonial de México. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 1968.
MOYSSÉN, XAVIER: «La pintura flamenca, Rubens y la Nueva España». Jahrbuch für Geschichte Lateinamerikas (JbLA), 20, 1983, pp. 699-706.
NAVARRO, ÁNGEL MIGUEL: El arte flamenco y holandés en la Argentina. Buenos Aires: Fundación Espigas, 2006.
PIERCE, DONNA, RUIZ GOMAR, ROGELIO, BARGELLINI, CLARA, MAYER, FREDERICK, y MAYER, JAN: Painting a New World: Mexican Art and Life, 1521-1821. Catalogue. Denver: Denver Art Museum, 2004.
PRIETO USTIO, ESTER: «Los vínculos entre la sociedad novohispana y el arte. Coleccionismo en la década de 1620». Naveg@mérica. Revista electrónica editada por la Asociación Española de Americanistas, 24, 2020, http://revistas.um.es/navegamerica .
RATTO, CRISTINA: «Entre pinceles y cuadros. Los libros del pintor Miguel Cabrera». Revista Complutense de Historia de América, 45, 2019, pp. 89-112.
RETANA, GRACIELA DE REYES: De dioses y héroes. La mitología clásica ayer y hoy: Museo San Carlos. México: Museo Nacional de San Carlos, 1987.
RODRÍGUEZ DEMORIZI, EMILIO: España y los comienzos de la pintura y la escultura en América. Madrid: Gráficas Reunidas, 1966.
ROMERO MEDINA, RAÚL, y VAN BELLE, JEAN-LOUIS: «“Veoir la rareté des peintures”. El liderazgo de David Teniers II en la red económica artística del Siglo de Oro. Nuevas aportaciones en torno a su taller y clientes». Hipogrifo. Revista de literatura y cultura del Siglo de Oro, 8, 2020, pp. 761-779. https://www.redalyc.org/journal/5175/517564986044/html/ .
ALVARADO CORNEJO, MANUEL, y CUEVAS PÉREZ, JAIME (edd.): El canon revisitado. Catálogo de exposición. Museo Nacional de San Carlos (México) & Museo Nacional de Bellas Artes (Chile), 2022.
BARGELLINI, CLARA: «La pintura sobre lámina de cobre en los Virreinatos de la Nueva España y del Perú». Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 75, 1999, pp. 79-98.
BURKE, MARCUS B.: Pintura y escultura en Nueva España. México: Azabache, 1992.
CURIEL, GUSTAVO (ed.): Viento detenido. Mitología e historias en el arte del biombo. México: Museo Soumaya, 1999.
DAVIDSON, JANE P.: David Teniers the Younger. New York: Routledge, 2019.
DÍAZ PADRÓN, MATÍAS, y ROYO-VILLANOVA, MERCEDES: David Teniers, Jan Brueghel y los gabinetes de pinturas. Madrid: Museo del Prado, 1992.
FALLENA MONTAÑO, DENISE, y SALAZAR GIL, FERNANDA: Un paseo por San Carlos. Un acercamiento a la pintura a través de las obras del Museo de San Carlos. México: Terracota, 2007.
GIRALDO JARAMILLO, GABRIEL: La pintura en Colombia. México: Fondo de Cultura Económica, 1948.
GIRALDO JARAMILLO, GABRIEL: La miniatura, la pintura y el grabado en Colombia. Bogotá: Biblioteca Nacional de Colombia, 2017.
GRIMAL, PIERRE: Diccionario de mitología griega y romana. Barcelona: Paidós, 1981.
LAVEISSIÈRE, SYLVAIN: «Les “tableaux d´histoires” retrouvés de Charles-Alphonse Dufresnoy». Revue de l´Art, 112, 1996, pp. 38-58
Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC). Zürich, München & Düsseldorf: Artemis & Winkler Verlag, 1981-1999.
MAZA, FRANCISCO DE LA: La mitología clásica en el arte colonial de México. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 1968.
MOYSSÉN, XAVIER: «La pintura flamenca, Rubens y la Nueva España». Jahrbuch für Geschichte Lateinamerikas (JbLA), 20, 1983, pp. 699-706.
NAVARRO, ÁNGEL MIGUEL: El arte flamenco y holandés en la Argentina. Buenos Aires: Fundación Espigas, 2006.
PIERCE, DONNA, RUIZ GOMAR, ROGELIO, BARGELLINI, CLARA, MAYER, FREDERICK, y MAYER, JAN: Painting a New World: Mexican Art and Life, 1521-1821. Catalogue. Denver: Denver Art Museum, 2004.
PRIETO USTIO, ESTER: «Los vínculos entre la sociedad novohispana y el arte. Coleccionismo en la década de 1620». Naveg@mérica. Revista electrónica editada por la Asociación Española de Americanistas, 24, 2020, http://revistas.um.es/navegamerica .
RATTO, CRISTINA: «Entre pinceles y cuadros. Los libros del pintor Miguel Cabrera». Revista Complutense de Historia de América, 45, 2019, pp. 89-112.
RETANA, GRACIELA DE REYES: De dioses y héroes. La mitología clásica ayer y hoy: Museo San Carlos. México: Museo Nacional de San Carlos, 1987.
RODRÍGUEZ DEMORIZI, EMILIO: España y los comienzos de la pintura y la escultura en América. Madrid: Gráficas Reunidas, 1966.
ROMERO MEDINA, RAÚL, y VAN BELLE, JEAN-LOUIS: «“Veoir la rareté des peintures”. El liderazgo de David Teniers II en la red económica artística del Siglo de Oro. Nuevas aportaciones en torno a su taller y clientes». Hipogrifo. Revista de literatura y cultura del Siglo de Oro, 8, 2020, pp. 761-779. https://www.redalyc.org/journal/5175/517564986044/html/ .