Playing with readers’ expectations: types of predictive infographics in digital media

Contenido principal del artículo

Alicia Arza-Otano
Ramón Salaverría
https://orcid.org/0000-0002-4188-7811

Resumen

Los infográficos predictivos, aquellos que retan a los usuarios a hacer una estimación subjetiva en torno a un fenómeno antes de permitirles averiguar el resultado, amplían las posibilidades de los medios digitales para atraer y retener a su audiencia. Estudios recientes sugieren, además, que visualizar las propias predicciones mejora la comprensión de la información y la probabilidad de recordarla. A partir de un estudio cualitativo de infográficos interactivos, el presente artículo identifica dos tipos de gráficos predictivos presentes en los medios digitales actuales: gráficos basados en la predicción por parte de los usuarios y gráficos predictivos basados en cálculos. Analiza sus estrategias de interacción y desafío a los usuarios, describiendo modelos que pueden ser aprovechados tanto por investigadores como profesionales de la infografía periodística.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Cómo citar
Arza-Otano, A., & Salaverría, R. (2020). Playing with readers’ expectations: types of predictive infographics in digital media. MonTI. Monografías De Traducción E Interpretación, 187–210. https://doi.org/10.6035/MonTI.2019.ne5.8
Sección
Artículos
Biografía del autor/a

Alicia Arza-Otano, Universidad de Navarra

Alicia Arza-Otano (Pamplona, España) es graduada en Periodismo por la Universidad de Navarra. Durante su segundo año de carrera se unió al equipo de estudiantes del Capítulo Español de la Society for News Design (SND-E). Ha participado en la organización y desarrollo de dos ediciones de los premios y congresos ÑH sobre diseño periodístico, así como en cinco ediciones de los Premios Internacionales Malofiej y en sus cumbres mundiales de infografía. También trabajó como becaria en la sección de Diseño de El Correo de Bilbao. Mitad española, mitad estadounidense, posee un Máster de Enseñanza de Inglés como lengua extranjera, área en la que posee amplia experiencia. Mientras cursaba dicho máster trabajó a media jornada en la investigación y comunicación pública de cuidados paliativos. Se describe a sí misma como “Amante del diseño y friki de los datos”. Actualmente está realizando su tesis doctoral acerca de la eficiencia cognitiva de los gráficos en la Facultad de Comunicación de la Universidad de Navarra donde también imparte clases.

Ramón Salaverría, Universidad de Navarra

Ramón Salaverría (Burgos, España) es vicedecano de Investigación de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Navarra, donde además es subdirector del Center for Internet Studies and Digital Life. Profesor Titular de Periodismo, ha impartido clases sobre periodismo online durante cerca de veinte años. Su investigación en ciberperiodismo y medios digitales se centra en la convergencia de los medios, modos de contar y tendencias informativas temas sobre los que ha publicado numerosos artículos, capítulos y libros. Su libro más reciente, Ciberperiodismo en Iberoamérica (2016), es un detallado análisis de la evolución de los medios digitales en los 22 países de América Latina, España y Portugal. Salaverría ha dirigido, de manera incesante, proyectos nacionales e internacionales sobre periodismo online, centrándose en la convergencia mediática, la escritura para medios digitales y en las tendencias periodísticas. Ha sido chair de la Journalism Studies Section de ECREA (European Communication Research and Education Association) y fue seleccionado por la Organización de las Naciones Unidas como parte de Global Experts, su directorio de aproximadamente 400 especialistas de primer orden.

Citas

Barnhurst, Kevin G. & John C. Nerone. (1991) “Design trends in US front pages, 1885–1985.” Journalism Quarterly 68:4, pp. 796-804. https://doi.org/10.1177/107769909106800420

Blanchett Neheli, Nicole. (2018) “News by Numbers. The evolution of analytics in journalism.” Digital Journalism 6:8, pp. 1041-1051. https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1504626

Bloomberg News. (2016) “This Chart Shows Who Marries CEOs, Doctors, Chefs and Janitors.” Electronic version: https://www.bloomberg.com/graphics/2016-who-marries-whom/

Brigham, Tara. (2016) “Feast for the Eyes: An Introduction to Data Visualization.” Medical Reference Services Quarterly 35:2, pp. 215-223. DOI: 10.1080/02763869.2016.1152146

Burmester, Michael; Marcus Mast; Ralph Tille & Wibke Weber. (2010) “How Users Perceive and Use Interactive Information Graphics: An Exploratory Study.” 14th International Conference on Information Visualisation, IV 2010, 26-29 July 2010, London, UK. https://doi.org/10.1109/iv.2010.57

Cairo, Alberto. (2017) Nerd Journalism: How data and digital technology transformed news graphics. Doctoral Thesis, Universitat Oberta de Catalunya. Electronic version: https://www.dropbox.com/s/umr3r11v8dc088x/nerdJournalismDISSERTATION.pdf?dl=0

Carlson, Matt. (2018) “Confronting Measurable Journalism.” Digital Journalism 6:4, pp. 406-417. https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1445003

Crowston, Kevin & Marie Williams. (2000) “Reproduced and emergent genres of communication on the World-Wide Web.” The Information Society 16:3, pp. 201-215. http://doi.org/10.1080/01972240050133652

Chen, Yimin; Nadia Conroy & Victoria Rubin. (2015) “Misleading online content: Recognizing clickbait as false news.” In: Proceedings of the 2015 ACM on Workshop on Multimodal Deception Detection, pp. 15-19. http://www.doi.org/10.1145/2823465.2823467

De Haan, Yael; Sanne Kruikemeier; Sophie Lecheler; Gerard Smit & Renee van der Nat. (2017) “When does an infographic say more than a thousand words? Audience evaluations of news visualizations.” Journalism Studies, pp. 1-20. http://www.doi.org/10.1080/1461670X.2016.1267592

Ecker, Ullrich; Stephan Lewandowsky; Ee Pin Chang & Rekha Pillai. (2014) “The effects of subtle misinformation in news headlines.” Journal of Experimental Psychology: Applied 20:4, pp. 323-335. http://www.doi.org/10.1037/xap0000028

Fletcher, Richard. (2017) Social media and incidental exposure, Reuters Institute Digital News Report 2017, Reuters Institute. Electronic version: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital%20News%20Report%202017%20web_0.pdf

Gelman, Andrew & Antony Unwin. (2013) “Infovis and statistical graphics: different goals, different looks.” Journal of Computational and Graphical Statistics 22:1, pp. 2-28. http://www.doi.org/10.1080/10618600.2012.761137

Haim, Mario; Andreas Graefe & Hans-Bernd Brosius. (2017) “Burst of the filter bubble? Effects of personalization on the diversity of Google News.” Digital Journalism, pp. 1-14. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1338145

Heckler, Susan E. & Terry L. Childers. (1992) “The Role of Expectancy and Relevancy in Memory for Verbal and Visual Information: What is Incongruency?” Journal of Consumer Research 18:4, pp. 475-492. http://www.doi.org/10.1086/209275

Holsanova, Jana; Nils Holmberg & Kenneth Holmqvist. (2009) “Reading information graphics: The role of spatial contiguity and dual attentional guidance.” Applied Cognitive Psychology 23, pp. 1215-1226. http://www.doi.org/10.1002/acp.1525

Ihlström Eriksson, Carina. (2004) The evolution of a new (s) genre. Doctoral dissertation. Gothenburg: Department of Informatics, Gothenburg University. Electronic version: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A237485&dswid=2577

Ihlström, Carina, & Jonas Lundberg. (2004) “A genre perspective on online newspaper front page design.” Journal of Web Engineering 3, pp. 50-74.

Kilgo, Danielle K. & Vinicio Sinta. (2016) “Six things you didn’t know about headline writing: Sensational form in viral news of traditional and digitally native news organizations.” The Official Journal of the International Symposium of Online Journalism 6:1, pp. 111-130. Electronic version: https://isojjournal.wordpress.com/2016/04/14/six-things-you-didnt-know-about-headline-writing-sensational-form-in-viral-news-of-traditional-and-digitally-native-newsorganizations/

Kilgo, Danielle K.; Summer Harlow; Víctor García-Perdomo & Ramón

Salaverría. (2016) “A new sensation? An international exploration of sensationalism and social media recommendations in online news publications.” Journalism, 1464884916683549. https://doi.org/10.1177/1464884916683549

Kim, Yea-Seul; Katharina Reinecke & Jessica Hullman. (2017) “Explaining the gap: Visualizing one’s predictions improves recall and comprehension of data.” In: Proceedings of the 2017 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, pp. 1375-1386. https://doi.org/10.1145/3025453.3025592

Kuiken, Jeffrey; Anne Schuth; Martijn Spitters & Maarten Marx. (2017) “Effective headlines of newspaper articles in a digital environment.” Digital Journalism 5:10, pp. 1300-1314. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1279978

Los Angeles Times. (2014) “L.A.’s Eastside: Where do you draw the line?” Electronic version: http://maps.latimes.com/debates/eastside/

Los Angeles Times. (2016) “Here’s $100. Can you win $1.5 billion at Powerball?” Electronic version: http://graphics.latimes.com/powerball-simulator/

Lagerwerf, Luuk; Carly Timmerman & Anique Bosschaert. (2016) “Incongruity in News Headings.” Journalism Practice 10:6, pp. 782-804. http://www.doi.org/10.1080/17512786.2015.1063446

Molek-Kozakowsk, Katarzyna. (2013) “Towards a pragma-linguistic framework for the study of sensationalism in news headlines.” Discourse & Communication 7:2, pp. 173-197. https://doi.org/10.1177/1750481312471668

Oxford Dictionary. (n.d) Definition of clickbait in English. Electronic version: https://en.oxforddictionaries.com/definition/clickbait

Pariser, Eli. (2011) The filter bubble: What the Internet is hiding from you. New York: Penguin.

Schroeder, Roland. (2004) “Interactive Info Graphics in Europe--added value to online mass media: a preliminary survey.” Journalism Studies 5:4, pp. 563-570. https://doi.org/10.1080/14616700412331296473

Schudson, Michael. (1981) Discovering the news: A social history of American newspapers. New York: Basic Books.

Silverman, Craig. (2015) “Lies, Damn Lies and Viral Content: How News Websites Spread (and Debunk) Online Rumors, Unverified Claims and Misinformation.” , Tow Center for Digital Journalism, Columbia University. https://doi.org/10.7916/D8Q81RHH

Stroud, Natalie Jomini. (2008) “Media use and political predispositions: Revisiting the concept of selective exposure.” Political Behavior 30:3, pp. 341-366. http://www.doi.org/10.1007/s11109-007-9050-9

The Guardian. (2016) Who’s winning? Find out how your income compares with every other generation. Electronic version: https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2016/mar/07/whos-winning-find-out-how-your-income-compares-with-every-other-generation

The New York Times. (2013) “Y’all, Youse and You Guys Talk.” Electronic version: https://www.nytimes.com/interactive/2014/upshot/dialect-quiz-map.html

The New York Times. (2014) “Where we came from and Where we went, State by state.” Electronic version: https://www.nytimes.com/interactive/2014/08/13/upshot/where-people-in-each-state-were-born.html

The New York Times. (2017) “You Draw It: What Got Better or Worse During Obama’s Presidency.” Electronic version: https://www.nytimes.com/interactive/2017/01/15/us/politics/you-draw-obama-legacy.html

The New York Times. (2014) “Housing’s Rise and Fall in 20 cities.” Electronic version: https://www.nytimes.com/interactive/2014/01/23/business/caseshiller-slider.html

The New York Times. (2014) “How birth year influences political views.” Electronic version: https://www.nytimes.com/interactive/2014/07/08/upshot/how-the-year-you-were-born-influences-your-politics.html

The New York Times. (2015) “You draw it: How Family Income Predicts Children’s College Chances.” Electronic version: https://www.nytimes.com/interactive/2015/05/28/upshot/you-draw-it-how-family-income-affects-childrens-college-chances.html

The New York Times. (2017) “You draw it: Just how bad is the drug overdose epidemic?” Electronic version: https://www.nytimes.com/interactive/2017/04/14/upshot/drug-overdose-epidemic-you-draw-it.html

Thornton, Leslie-Jean. (2016) “The road to ‘reader-friendly’: US newspapers and readership in the late twentieth century.” Cogent Social Sciences 2:1. https://doi.org/10.1080/23311886.2016.1189055

Tian, Quing. (2015). How information graphics promote interactions between the media and audiences. Thesis, Master of Arts. University of Missouri-Columbia. Electronic version: https://mospace.umsystem.edu/xmlui/bitstream/handle/10355/48624/research.pdf

Zuiderveen Borgesius, Frederik J; Damian Trilling; Judith Möller; Balazs Bodó; Claes de Vreese & Natali Helberger. (2016) “Should we worry about filter bubbles?” Internet Policy Review 5:1. https://doi.org/10.14763/2016.1.401