Lyrics against images: music and audio description

Contenido principal del artículo

Paula Igareda

Resumen

La música ha sido una parte integral del cine desde la época del cine mudo, en el que se utilizaba un piano para construir la narración y se recurría a una orquesta para cubrir el sonido del proyector. Asimismo, puede abarcar un amplio abanico de elementos, desde una canción hasta un silbido, y puede desempeñar muchos papeles. Debido a la importancia de la música dentro de la narración fílmica, es un elemento que merece atención a la hora de hacer accesible una película, bien sea a través de la Audiodescripción, la Audiosubtitulación, el Lenguaje de Señas o la Subtitulación para Sordos. Este artículo se centra en la Audiodescripción (AD) y en cómo se trata la música en el cine audiodescrito. En primer lugar, se presentará un breve repaso sobre las directrices de AD existentes con el fin de destacar el papel secundario que se ha dado a la música, dado que las directrices se centran más en asuntos como los personajes, las localizaciones, las acciones, los créditos, entre muchos otros. Más tarde, se presentará un análisis de un corpus de películas audiodescritas, centrándose en el tratamiento de las canciones con letras significativas. Así, se considerarán dos escenarios: por un lado, películas con canciones que la audiencia puede entender porque comparten la misma lengua y, por otro, películas en inglés con canciones en una lengua extranjera. Por último, este artículo propone nuevos acercamientos al tratamiento de la música en la AD.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Cómo citar
Igareda, P. (2014). Lyrics against images: music and audio description. MonTI. Monografías De Traducción E Interpretación, (4), 233–254. https://doi.org/10.6035/MonTI.2012.4.10
Sección
Artículos

Citas

ADP. (2009) Audio Description Standards. Full-text version at: http://www.acb.org/adp/ad.html (Retrieved October 18, 2011).

AENOR. (2005) Norma UNE: 153020. Audiodescripción para personas con discapacidad visual. Requisitos para la audiodescripción y elaboración de audioguías. Madrid: AENOR.

Anderson, Lauren. (2003) “Case Study 1: Sliding Doors and Topless Women Talk About Their Lives”. In: Inglis, Ian (ed.) 2003. Popular Music and Film. London: Wallflowers Press. pp. 102-116.

Benecke, Bernd & Elmar Dosch. (2004) Wenn aus Bildern Worte werden – Durch Audio-Description zum Hörfilm [When Images become Words: through Audio description to Audiofilms]. Munich: Bayerischer Rundfunk.

Bolivar, Valerie. J.; Annabel J. Cohen & John C. Fentress. (1994) “Semantic and Formal Congruency in Music and Motion Pictures: Effects on the Interpretation of Visual Action”. Psychomusicology 13:1. pp. 28-59.

Carey, Melissa & Michael Hannan. (2003) “Case Study 2: The Big Chill”. In: Inglis, Ian (ed.) 2003. Popular Music and Film. London: Wallflowers Press. pp. 162-177.

Chion, Michel. (1997) La música en el cine. Barcelona: Paidós Ibérica, S. A.

Cohen, Annabel J. (1990) “Understanding Musical Soundtracks”. Empirical Studies of the Arts 8:2. pp. 111-124.

Cohen, Annabel J. (1993). “Associationism and musical soundtrack phenomena”. Contemporary Music Review 9. pp. 163-178.

Cohen, Annabel J. (1998). “The Functions of Music in Multimedia: A Cognitive Approach”. In: Brodsky, Warren et al. (eds.) 1998. Proceedings of the Fifth International Conference on Music Perception and Cognition. Seoul: Seoul National University. pp. 13-20.

Cohen, Annabel J. (2000) “Film Music: Perspectives from Cognitive Psychology”. In: Buhler, James; Caryl Flinn & David Neumeyer (eds.) 2000. Music and Cinema. Hanover & New Hampshire: Wesleyan University Press. pp. 360-377.

Cohen, Annabel J. (2001) “Music as a source of emotion in film”. In: Juslin, Patrik N. & John A. Sloboda (eds.) 2001. Music and Emotion: Theory and Research. Oxford: Oxford University. pp. 249-279.

Cohen, Annabel J. (2005). “How music influences the interpretation of film and video: Approaches from experimental psychology”. In: Kendall, Roger A. & Roger W. Savage (eds.) 2005. Selected Reports in Ethnomusicology: Perspectives in Systematic Musicology. Los Angeles: UCLA Ethnomusicology Publications. pp. 15-36.

Dickinson, Kay. (2003) Movie Music, The Film Reader. London: Routledge.

Erofeyev, Victor. (2003, September 15). “Letter from Moscow “Dirty Words”. The New Yorker, 42. Full-text version at: http://www.newyorker.com/archive/2003/09/15/030915fa_fact_erofeyev (Retrieved October 18, 2011).

Garwood, Ian. (2003) “Must you Remember This? Orchestrating the ‘standard’ pop song in Sleepless in Seattle”. In: Dickinson, Kay (ed.) 2003. Movie Music, The Film Reader. London: Routledge. pp. 109-117.

Goldman, Daniel; Lawrence Kramer & Richard Leppert (eds.) (2007) Beyond the Soundtrack. Representing music in cinema. Berkeley & Los Angeles: University of California Press.

Goodson, Carol. (2001) “Song as Subtext. The Virtual Reality of Lyrics in the Films of Woody Allen”. In: King, Kimball (ed.) 2001. Woody Allen: A Casebook. New York: Routledge. pp. 1-10.

Gorbman, Claudia. (1987) Unheard Melodies. Narrative Film Music. London: BFI Publishing-Indiana University Press.

Gorbman, Claudia. (2003) “Why Music? The Sound Film and its Spectator”. In: Dickinson, Kay (ed.) 2003. Movie Music, The Film Reader. London: Routledge. pp. 37-47.

Gorbman, Claudia. (2007) “Auteur Music”. In: Goldman, Daniel; Lawrence Kramer & Richard Leppert (eds.) 2007. Beyond the Soundtrack. Representing music in cinema. Berkeley & Los Angeles: University of California Press. pp. 149-162.

Grossberg, Lawrence. (2003) “Cinema, Postmodernity and Authenticity”. In: Dickinson, Kay (ed.) 2003. Movie Music, The Film Reader. London: Routledge. pp. 83-97.

Hoeckner, Berthold. (2007) “Transport and Transportation in Audiovisual Memory”. In: Goldman, Daniel; Lawrence Kramer & Richard Leppert (eds.) 2007. Beyond the Soundtrack. Representing music in cinema. Berkeley & Los Angeles: University of California Press. pp. 163-183.

Hörfilm. (2005) Audiodeskription. Die Kunst der Filmbeschreibung [Audio description. The Art of Describing Films]. Full-text version at: http://www.hoerfilm.de (Retrieved October 18, 2011).

ITC. (2000) Guidance on Standards for Audio Description. Full-text version at: http://www.ofcom.org.uk/static/archive/itc/itc_publications/codes_guidance/audio_description/index.asp.html (Retrieved October 18, 2011).

Karlin, Fred & Rayburn Wright. (1990) On the Track. A Guide to Contemporary Film Scoring. New York: Schirmer.

Kocjančič, Barbara. (2008) Image and Music. The use of popular music in the films of Quentin Tarantino. Full-text version at: koperseminar.pbworks.com/f/barbara+kocjancic+-+image+and+music.doc (Retrieved October 18, 2011).

Lack, Russell. (1999) La música en el cine. Madrid: Cátedra, Signo e Imagen.

Lipscomb, Scott D. & David E. Tolchinsky. (2004) “The Role of Music Communication in Cinema”. In: Lipscomb, Scott D.; Richard O. Ashley; Robert Gjerdingen & Peter Webster (eds.) 2004. Proceedings of the 8th International Conference on Music Perception & Cognition 8. Evanston: The Society for Music Perception & Cognition (SMPC). pp. 32-38.

Media Access Australia. (2010) Audio Description Background Paper. Fulltext version at: http://www.mediaaccess.org.au/research-policy/research/ research-by-media-access-australia (Retrieved October 18, 2011).

Newcomb, Anthony. (1984) “Sound and Feeling”. Critical Inquiry 10:4. pp. 614-643.

Ofcom. (2006) Guidelines on the provision of television access services. Full-text version at: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/otherguidance/tv_access_serv/guidelines/ (Retrieved October 18, 2011).

Orero, Pilar. (2005). “Audio description: professional recognition, practice and standards in Spain”. Translation Watch Quarterly 1:1. pp. 7-18.

Princeton University Wordnet. (2011) Wordnet: A lexical database for English. Full-text version at: http://wordnet.princeton.edu (Retrieved October 18, 2011).

Puigdomènech, Laura. (2007) Bases per a un futur protocol d’audiodescripció per a l’àmbit català. Unpublished master’s thesis. Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona.

Puigdomènech, Laura; Anna Matamala & Pilar Orero. (2010) “Audio description of Films: State of the Art and a Protocol Proposal”. In: Bogucki, Lukasz & Krzysztof Kredens (eds.) 2010. Perspectives on Audiovisual Translation. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Brussels, New York, Oxford, Wien: Peter Lang, Lodz. Studies in Language 20. pp. 27-43.

Reay, Pauline. (2004) Music in Film. Soundtracks and Synergy. London: A Wallflower Paperback.

Remael, Aline. (2005) Audio description for recorded TV, cinema and DVD. Style Sheet for Teaching Purposes. Full-text version at: http://www.hivt.be (Retrieved October 18, 2011).

Remael, Aline. (2009) “For the use of sound. Audio description and film sound – a few key issues and a brief case study”. Unpublished document.

Smith, Jeff. (1999) “Movie Music as Moving Music: Emotion, Cognition, and the Film Score”. In: Platinga, Carl & Greg M. Smith (eds.) 1999. Passionate Views. Film, Cognition, and Emotion. Baltimore: The Johns Hopkins University Press. pp. 146-167.

Vercauteren, Gert. (2007) “Towards a European guideline for audio description”. In: Orero, Pilar; Aline Remael & Jorge Díaz-Cintas (eds.) 2007. Media for All. Approaches to Translation Studies. Amsterdam: Rodopi. pp. 139-149.

Wright, Robb. (2003) “Score vs. Song: Art, Commerce, and the H Factor in Film and Television Music”. In: Inglis, Ian (ed.) 2003. Popular Music and Film. London: Wallflowers Press. pp. 8-21.