Education and its position on the climate crisis: the proliferation of wind turbines
Main Article Content
Abstract
The energy transition brought about by current climate change is causing a progressive trend towards the proliferation of industrial electricity-generating facilities. This can seriously affect the quality of life of society in urban and rural environments and their way of life, producing a great impact on landscapes, ecosystems, biodiversity and reserves of geological resources. In the matter that concerns this work, it is understood that the use of wind turbines and solar energy panels are a great, progressive advance in the generation of electricity, being fundamental for the decarbonization of the Earth's atmosphere. However, it is necessary to analyze the implicit negative aspects of this industrial development. In this sense, questions arise such as where are the necessary materials extracted? What is their abundance? What are these materials? Where are these facilities located? Are possible effects on the environment taken into account when deciding the location? The bases for knowledge are presented about the extent to which future teachers in compulsory education have sufficient knowledge about these aspects, which enables them to take information and behavioral initiatives to help citizens make decisions in the social sphere.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All the contents of kult-ur journal are distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0), unless otherwise indicated. Click to see basic information and the legal text of the license. The indication of this license CC BY-SA 4.0 must be expressly stated in this way when necessary.
References
ÁLVAREZ, E. Y BLANCO, F. (2023). Las materias primas minerales en la transición energética y en la digitalización. El papel de la minería y la metalurgia. Real Academia de Ingeniería de España, CODEIME.
ARIAS MALDONADO, M. (2020). Antropoceno. Revista Universitaria de Cultura, 16-22.
BOLETÍN OFICIAL DEL ESTADO (1987). Instrumento de Ratificación del Protocolo de Montreal, relativo a las sustancias que agotan la capa de ozono. BOE, nº 65, de 17 de marzo de 1989, pp. 7462-7466. https://www.boe.es/eli/es/ai/1987/09/16/(1)
BROWN, T. L., LEMAY, H. E., MURPHY, C. J., BURSTEN, B. E. Y WOODWARD, P. M. (2014). Química. La ciencia central. Ed Pearson, 12ª ed., p 58.
CAAMAÑO, A. (2004). La enseñanza de la química: conceptos y teorías, dificultades de aprendizaje y replanteamientos curriculares. Alambique, 41, 68-81.
CÁCERES-CAVERO, P. (2024). Evaluación de los efectos de las políticas de descarbonización en la economía española. Universitat Politècnica de València. http://hdl.handle.net/10251/210515
DÍAZ-ROMANILLOS, E. (2024). Reimaginando la educación ambiental en la era del Antropoceno: una reflexión ética. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 36(2), 59-78. https://doi.org/10.14201/teri.31794
DOMINISH, E., FLORIN, N. Y TESKE, S. (2019). Responsible Minerals Sourcing for Renewable Energy. Report prepared for Earthworks by the Institute for Sustainable Futures. University of Technology Sydney.
FERNÁNDEZ-GONZÁLEZ, M. (2015). Reflexiones epistemológicas sobre el concepto de sustancia pura. Alambique, (82), 25-31.
FRAJ, E. Y MARTÍNEZ, E. (2005). El nivel de conocimiento medioambiental como factor moderador de la relación entre la actitud y el comportamiento ecológico. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 11(1), 223-243.
GARCÍA-RODEJA, I., SILVA, E. T. Y SESTO, V. (2020). Competencia de estudiantes de secundaria para aplicar ideas sobre el funcionamiento de los ecosistemas. Enseñanza de las Ciencias, 38(1), 67-85. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/373733
GARRIDO, J., RODRÍGUEZ, I. Y VALLEJOS, A. (2015). Social responses to wind farm development: The case of the mar brava conflict in the great Island of Chiloé, Chile. Papers, 100(4), 547–575. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2183
GUTIÉRREZ-MARCO, J. C. (2024). El Antropoceno ve desestimadas sus aspiraciones de ingreso en la Tabla Cronoestratigráfica Internacional. Tierra y Tecnología, 63. https://dx.doi.org/10.21028/jcg.2024.03.07
HERNÁNDEZ, C. Y GONZÁLEZ-REYES, R. A. (2021). Aprendizaje del concepto de red trófica. Un análisis desde el pensamiento lineal y sistémico. Revista Boletín Redipe, 10(1), 227-289. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i1.1179
LEZAK, S. (2024). Los científicos acaban de darle un golpe de realidad a la humanidad. Y el mundo será mejor por ello. The New York Times. https://www.nytimes.com/es/2024/03/29/espanol/opinion/antropoceno-cambio-climatico.html
LÓPEZ, C. Y MATAIX, C. (2022). Las materias primas minerales y la transición energética. Cuadernos de estrategia. Minerales: una cuestión estratégica en el siglo XXI, 61-174. Universidad Politécnica de Madrid.
LÓPEZ-VALENTÍN, D. M. Y FURIÓ, C. (2020). Desarrollo histórico y epistemológico de los conceptos elemento químico, sustancia y sustancia simple (Primera parte). Educación Química, 31(4). http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2020.4.75258
LÓPEZ-VALENTÍN, D. M. Y FURIÓ, C. (2021). El concepto actual de elemento químico: ¿uno o dos significados? Implicaciones en su enseñanza (Segunda parte). Educación Química, 32(1). http://dx.doi.org/10.22201/ fq.18708404e.2021.1.75259
MARTÍN, E. (1991). “¿Qué contienen los contenidos escolares?”, Cuadernos de Pedagogía, 188, 17-19.
MICHAUX, S. (2021). The Mining of Minerals and the Limits to Growth. 1-68 pp, Thechnical Report. Geological Survey of Finland.
MINERAL EDUCATION COALITION (2018). https://mineralseducationcoalition.org/mining-minerals-information/mining-mineral-statistics/2017-mineral-baby-image/
OCDE (2024). Panorama de la Educación. Indicadores de la OCDE, 2024. Informe Español. Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes. Secretaria de Estado de Educación. Madrid.
PALMBERG, I., HOFMAN-BERGHOLM, M., JERONEM, E. Y YLI-PANULA, E. (2017). Systems Thinking for Understanding Sustainability? Educations Sciences, 7(3), 72. https://doi.org/10.3390/educsci7030072
PEÑUELAS, J., FERNÁNDEZ-MARTÍNEZ, M., CIAIS, P., JOU, D., PIAO, S., OBERSTEINER, M., VICCA, S., JANSSENS, I. A. Y SARDANS, J. (2019). The bioelements, the elementome, and the biogeochemical niche. Ecology, 100(5), e02652. https://doi.org/10.1002/ecy.2652
PEÑUELAS, J., SARDANS, J. Y TERRADAS, J. (2022). Trends in Ecology & Evolution, Science & Society, 37(11), 935-938.
PONZ, A., ÁLVAREZ, M. V., ESTERÁN, P., CARRASQUER, J., CARRASQUER, B., LAGUNA, J. I. Y GÓRRIZ, M. (2016). Competencias científicas en el alumnado de magisterio. En Sánchez, J. y Cañada, F. (Eds.), Ciencias para comprender el mundo. Investigación e Innovación en Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 57-66). Madrid: Entimema.
SÁNCHEZ-BLANCO, G., VALCÁRCEL, M. V. (2003). Los modelos en la enseñanza de la química: concepto de sustancia pura, Alambique, 35, 5-52.
SÁNCHEZ V. Y MARCO V. (2016). La capa de ozono. Biocenosis, 21(1-2), 65-68. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/biocenosis/article/view/1276
SCERRI, E. (2008). El pasado y el futuro de la tabla periódica. Este fiel símbolo del campo de la química siempre encara el escrutinio y el debate. Educación Química, 234-241.
THOMPSON, R. M., BROSE U., DUNNE, J. A., HALL JR., R. O., HLADYZ, S., KITCHING, R. L., MARTINEZ, N. D., RANTALA, H., ROMANUK, T. N., STOUFFER, D. B. Y TYLIANAKIS, J. M. (2012). Food webs: reconciling the structure and function of biodiversity. Trends in Ecology and Evolution, 27(12), 689-697. https://doi.org/10.1016/j.tree.2012.08.005
UNIÓN INTERNACIONAL DE CIENCIAS GEOLÓGICAS Y COMISIÓN INTERNACIONAL DE ESTRATIGRAFÍA. (2024). Working Group on the ‘Anthropocene’. Subcommission on Quaternary Stratigraphy. http://quaternary.stratigraphy.org/working-groups/anthropocene/
VALERO, R. (2013). El Sistema periódico y su relación con la vida cotidiana. Parte I. Anales de Química, 109(4), 301-307.
VILCHES, A. Y GIL, D. (2024). La educación química en el Antropoceno. Universitat de Valencia. 10.22201/fq.18708404e.2024.4.88870e
VALLET, M., FAUS, J., GARCÍA-ESPAÑA, E. Y MORATAL, J. (2003). Introducción a la química bioinorgánica, Ed. Síntesis, Madrid.