Educación frente a la crisis climática: la proliferación de aerogeneradores

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

José Carrasquer Zamora
https://orcid.org/0000-0001-6616-6626
Beatriz Carrasquer Álvarez
Adrián Ponz Miranda
Rafael Royo-Torres
Carmen Lázaro Peinado

Resum

La transició energètica propiciada pel canvi climàtic actual
està provocant una progressiva tendència a la proliferació d’instal·laci·
ons industrials generadores d’electricitat. Això pot afectar seriosament
la qualitat de vida de la societat en el medi urbà i rural i a la seua forma
de vida, produint un gran impacte en els paisatges, ecosistemes, biodi·
versitat i en les reserves de recursos geològics. En l’assumpte que con·
cerneix en aquest treball s’entén que la utilització d’aerogeneradors i
plaques d’energia solar són un gran avanç, progressiu, en la generació
d’electricitat, i són fonamentals per a la descarbonització atmosfèrica
terrestre. No obstant això, cal analitzar els aspectes negatius implícits
d’aquest desenvolupament industrial. En aquest sentit sorgeixen qüesti·
ons com ara, d’on s’extrauen els materials necessaris?, quina és la seua
abundància?, quins són aquests materials?, on se situen aquestes instal·
lacions?, es té en compte per a decidir la localització possibles efectes en
el medi? Es presenten les bases per al coneixement sobre en quina mesura
els futurs docents en ensenyances obligatòries tenen prou coneixements
sobre aquests aspectes, que els capacite per a prendre iniciatives d’infor·
mació i comportament per a ajudar els ciutadans a la presa de decisions
en l’àmbit social.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Com citar
Carrasquer Zamora, José, Beatriz Carrasquer Álvarez, Adrián Ponz Miranda, Rafael Royo-Torres, and Carmen Lázaro Peinado. 2025. “Educación Frente a La Crisis climática: La proliferación De Aerogeneradores”. Kult-ur 12 (23). https://doi.org/10.6035/kult-ur.8562.
Secció
Àgora

Referències

ÁLVAREZ, E. Y BLANCO, F. (2023). Las materias primas minerales en la transición energética y en la digitalización. El papel de la minería y la metalurgia. Real Academia de Ingeniería de España, CODEIME.

ARIAS MALDONADO, M. (2020). Antropoceno. Revista Universitaria de Cultura, 16-22.

BOLETÍN OFICIAL DEL ESTADO (1987). Instrumento de Ratificación del Protocolo de Montreal, relativo a las sustancias que agotan la capa de ozono. BOE, nº 65, de 17 de marzo de 1989, pp. 7462-7466. https://www.boe.es/eli/es/ai/1987/09/16/(1)

BROWN, T. L., LEMAY, H. E., MURPHY, C. J., BURSTEN, B. E. Y WOODWARD, P. M. (2014). Química. La ciencia central. Ed Pearson, 12ª ed., p 58.

CAAMAÑO, A. (2004). La enseñanza de la química: conceptos y teorías, dificultades de aprendizaje y replanteamientos curriculares. Alambique, 41, 68-81.

CÁCERES-CAVERO, P. (2024). Evaluación de los efectos de las políticas de descarbonización en la economía española. Universitat Politècnica de València. http://hdl.handle.net/10251/210515

DÍAZ-ROMANILLOS, E. (2024). Reimaginando la educación ambiental en la era del Antropoceno: una reflexión ética. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 36(2), 59-78. https://doi.org/10.14201/teri.31794

DOMINISH, E., FLORIN, N. Y TESKE, S. (2019). Responsible Minerals Sourcing for Renewable Energy. Report prepared for Earthworks by the Institute for Sustainable Futures. University of Technology Sydney.

FERNÁNDEZ-GONZÁLEZ, M. (2015). Reflexiones epistemológicas sobre el concepto de sustancia pura. Alambique, (82), 25-31.

FRAJ, E. Y MARTÍNEZ, E. (2005). El nivel de conocimiento medioambiental como factor moderador de la relación entre la actitud y el comportamiento ecológico. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 11(1), 223-243.

GARCÍA-RODEJA, I., SILVA, E. T. Y SESTO, V. (2020). Competencia de estudiantes de secundaria para aplicar ideas sobre el funcionamiento de los ecosistemas. Enseñanza de las Ciencias, 38(1), 67-85. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/373733

GARRIDO, J., RODRÍGUEZ, I. Y VALLEJOS, A. (2015). Social responses to wind farm development: The case of the mar brava conflict in the great Island of Chiloé, Chile. Papers, 100(4), 547–575. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2183

GUTIÉRREZ-MARCO, J. C. (2024). El Antropoceno ve desestimadas sus aspiraciones de ingreso en la Tabla Cronoestratigráfica Internacional. Tierra y Tecnología, 63. https://dx.doi.org/10.21028/jcg.2024.03.07

HERNÁNDEZ, C. Y GONZÁLEZ-REYES, R. A. (2021). Aprendizaje del concepto de red trófica. Un análisis desde el pensamiento lineal y sistémico. Revista Boletín Redipe, 10(1), 227-289. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i1.1179

LEZAK, S. (2024). Los científicos acaban de darle un golpe de realidad a la humanidad. Y el mundo será mejor por ello. The New York Times. https://www.nytimes.com/es/2024/03/29/espanol/opinion/antropoceno-cambio-climatico.html

LÓPEZ, C. Y MATAIX, C. (2022). Las materias primas minerales y la transición energética. Cuadernos de estrategia. Minerales: una cuestión estratégica en el siglo XXI, 61-174. Universidad Politécnica de Madrid.

LÓPEZ-VALENTÍN, D. M. Y FURIÓ, C. (2020). Desarrollo histórico y epistemológico de los conceptos elemento químico, sustancia y sustancia simple (Primera parte). Educación Química, 31(4). http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2020.4.75258

LÓPEZ-VALENTÍN, D. M. Y FURIÓ, C. (2021). El concepto actual de elemento químico: ¿uno o dos significados? Implicaciones en su enseñanza (Segunda parte). Educación Química, 32(1). http://dx.doi.org/10.22201/ fq.18708404e.2021.1.75259

MARTÍN, E. (1991). “¿Qué contienen los contenidos escolares?”, Cuadernos de Pedagogía, 188, 17-19.

MICHAUX, S. (2021). The Mining of Minerals and the Limits to Growth. 1-68 pp, Thechnical Report. Geological Survey of Finland.

MINERAL EDUCATION COALITION (2018). https://mineralseducationcoalition.org/mining-minerals-information/mining-mineral-statistics/2017-mineral-baby-image/

OCDE (2024). Panorama de la Educación. Indicadores de la OCDE, 2024. Informe Español. Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes. Secretaria de Estado de Educación. Madrid.

PALMBERG, I., HOFMAN-BERGHOLM, M., JERONEM, E. Y YLI-PANULA, E. (2017). Systems Thinking for Understanding Sustainability? Educations Sciences, 7(3), 72. https://doi.org/10.3390/educsci7030072

PEÑUELAS, J., FERNÁNDEZ-MARTÍNEZ, M., CIAIS, P., JOU, D., PIAO, S., OBERSTEINER, M., VICCA, S., JANSSENS, I. A. Y SARDANS, J. (2019). The bioelements, the elementome, and the biogeochemical niche. Ecology, 100(5), e02652. https://doi.org/10.1002/ecy.2652

PEÑUELAS, J., SARDANS, J. Y TERRADAS, J. (2022). Trends in Ecology & Evolution, Science & Society, 37(11), 935-938.

PONZ, A., ÁLVAREZ, M. V., ESTERÁN, P., CARRASQUER, J., CARRASQUER, B., LAGUNA, J. I. Y GÓRRIZ, M. (2016). Competencias científicas en el alumnado de magisterio. En Sánchez, J. y Cañada, F. (Eds.), Ciencias para comprender el mundo. Investigación e Innovación en Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 57-66). Madrid: Entimema.

SÁNCHEZ-BLANCO, G., VALCÁRCEL, M. V. (2003). Los modelos en la enseñanza de la química: concepto de sustancia pura, Alambique, 35, 5-52.

SÁNCHEZ V. Y MARCO V. (2016). La capa de ozono. Biocenosis, 21(1-2), 65-68. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/biocenosis/article/view/1276

SCERRI, E. (2008). El pasado y el futuro de la tabla periódica. Este fiel símbolo del campo de la química siempre encara el escrutinio y el debate. Educación Química, 234-241.

THOMPSON, R. M., BROSE U., DUNNE, J. A., HALL JR., R. O., HLADYZ, S., KITCHING, R. L., MARTINEZ, N. D., RANTALA, H., ROMANUK, T. N., STOUFFER, D. B. Y TYLIANAKIS, J. M. (2012). Food webs: reconciling the structure and function of biodiversity. Trends in Ecology and Evolution, 27(12), 689-697. https://doi.org/10.1016/j.tree.2012.08.005

UNIÓN INTERNACIONAL DE CIENCIAS GEOLÓGICAS Y COMISIÓN INTERNACIONAL DE ESTRATIGRAFÍA. (2024). Working Group on the ‘Anthropocene’. Subcommission on Quaternary Stratigraphy. http://quaternary.stratigraphy.org/working-groups/anthropocene/

VALERO, R. (2013). El Sistema periódico y su relación con la vida cotidiana. Parte I. Anales de Química, 109(4), 301-307.

VILCHES, A. Y GIL, D. (2024). La educación química en el Antropoceno. Universitat de Valencia. 10.22201/fq.18708404e.2024.4.88870e

VALLET, M., FAUS, J., GARCÍA-ESPAÑA, E. Y MORATAL, J. (2003). Introducción a la química bioinorgánica, Ed. Síntesis, Madrid.