Promoting Scientific Inquiry in Early Childhood: Experiences and Reflections of an Educational Team During the Pandemic in Chile
Main Article Content
Abstract
Participating were early childhood educators and professionals from a childcare center in the Metropolitan Region, Chile. A method inspired by classroom narrative inquiry (Salinas, González, & Fernández, 2017) was developed, utilizing techniques such as brainstorming and group and individual interviews. These sessions were conducted virtually via the Teams platform in response to the pandemic context. The results reveal conceptions of science, highlighting ideas about the scientific method and inquiry skills. The importance of exploration and play in early childhood education is emphasized, along with addressing limitations and opportunities for working with families during the pandemic. Future actions are proposed to promote scientific inquiry in the pedagogical practices of the educational team. In conclusion, the workshops contribute to the redefinition of the concept of science for this educational team, promoting an inquiry pedagogy and the creation of learning environments in early childhood.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All the contents of kult-ur journal are distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0), unless otherwise indicated. Click to see basic information and the legal text of the license. The indication of this license CC BY-SA 4.0 must be expressly stated in this way when necessary.
References
Alonso, L. (1999). «Sujeto y discurso: el lugar de la entrevista abierta en las prácticas
de sociología cualitativa». En: J. Delgado y J. Gutiérrez (eds.). Métodos
y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, pp. 69-83. Editorial
Síntesis, S. A.
Barandiaran, A. (2021). «Enfoque de la evaluación centrada en el contexto». En:
A. Barandiaran (ed.). La evaluación en educación infantil (pp. 15-35). Editorial
Graó.
Bolívar, A. (2008). Didáctica y curriculum: de la modernidad a la posmodernidad.
Ediciones Aljibe.
Dahlberg, G., Moss, P. y Pence, A. (2005). Más allá de la calidad en educación
infantil. Editorial Graó.
Devia, S. (2017). Particularidades de la Educación Parvularia. Disponible en:
https://www.supereduc.cl/wp-content/uploads/2017/12/Última-versión_Particularidades-
Educación-Parvularia_12_17_web.pdf
Díaz Barriga, F. (2016). Comprender la teoría del currículum como una conversación
complicada: surgimiento, crisis, reconceptualización e internacionalización.
Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&
pid=S1405-66662016000200641
Doyle, W. (2006). «Ecological Approaches to Classroom Management». En: W.
Doyle (ed.). Handbook of classroom management: Research, practice, and
contemporary issues, pp. 97-125. Lawrence Erlbaum.
Dvoskin, G. (2019). «Metodología cualitativa en el campo del análisis del discurso
». En: E. Aguirre-Armendáriz y D. Johnson (eds.). Investigación cualitativa
en America Latina I, pp. 13-29. Escaparate Ediciones SpA.
Freire, P. (2015). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
García, M. y Domínguez, R. (2020). La enseñanza de las ciencias naturales en el
nivel inicial. Homo Sapiens Ediciones.
Galafassi, G. (2004). Razón instrumental, dominación de la naturaleza y modernidad:
La teoría crítica de Max Horkheimer y Theodor Adorno. Disponible en:
https://www.redalyc.org/pdf/124/12400905.pdf
Goodson, I. (2018). «El ascenso de la narrativa de vida». En: D. Johnson (ed.).
Enfoques biográficos en investigación cualitativa, pp. 49-70. Escaparate Ediciones
SpA.
Harlen, W. (2015). Trabajando con las grandes ideas de la educación en ciencias.
Disponible en: http://innovec.org.mx/home/images/4-trabajando_con_las_
grandes_ideas_wharlen-min.pdf
Harlen, W. (2012). Principios y grandes ideas de la educación en ciencias. Editorial
Universitaria.
Harlen, W. (2007). Enseñanza y aprendizaje de las ciencias. Ediciones Morata.
Hoyuelos, A. (2015). Complejidades y relaciones en educación infantil. Ediciones
Octaedro.
Lemke, J. (2006). Investigar para el futuro de la educación científica: Nuevas formas
de aprender, nuevas formas de vivir. Disponible en: https://raco.cat/index.php/
Ensenanza/article/view/73528/84736
López de Maturana, D. (2010). El juego como manifestación cuántica: una aproximación
a la epistemología infantil. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/
polis/v9n25/art14.pdf
Manhey, M. (2021). Planificación y Evaluación para los Aprendizajes en Educación
Infantil desde un Enfoque de Derechos. Adriadna Ediciones.
Maturana, H. (2011). Amor y Juego. Fundamentos olvidados de lo humano. Desde el
patriarcado a la democracia. Ediciones Granica.
MINEDUC. (2018). Bases Curriculares de la Educación Parvularia. Disponible en:
https://parvularia.mineduc.cl/wp-content/uploads/2019/09/Bases_Curriculares_
Ed_Parvularia_2018-1.pdf
Merino, C., Olivares, C., Navarro, A., Avalos, K. y Quiroga, M. (2014). Tus competencias
en ciencias en educación parvularia: ¿nuestra cocina es un laboratorio
de química? Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/
S0187893X14705622
Peralta, M. V. (2017). Construyendo currículos posmodernos en Educación Inicial
Latinoamericana. Homo Sapiens Ediciones.
Pérez, G. (2008). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes I. Métodos. Editorial
La Muralla, S. A.
Pérez, G. (2011). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes II. Técnicas y
análisis de datos. Editorial La Muralla, S. A.
Pinar, W. (2014). La teoría del Curriculum. Narcea, S.A. de Ediciones.
Pinar, W. (2018). «Currere. Aquel primer año». En: D. Johnson (ed.). Enfoques Biográficos
en Investigación Cualitativa, pp. 91-102. Escaparate Ediciones SpA.
Pitluk, L. (2019). La planificación didáctica en el Jardín de Infantes. Homo Sapiens
Ediciones.
Ponce, M. (2016). Juego, libertad y educación. Disponible en: https://bibliotecadigital.
mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/16958/Cuaderno-3-reimpresión.
pdf?sequence=1&isAllowed=y
Salinas, I., González, N. y Fernández, L. (2017). Indagación Narrativa de Aula. Casos
de innovación en educación científica. Escaparate Ediciones SpA.
Silva, T. T. da. (2001). Espacios de Identidad. Ediciones Octaedro.
Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Ediciones Morata, S.L.
Stake, R. (2020). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata, S.L.
Torres-Contreras, H. (2015). La importancia de realizar investigación en ciencias
naturales en el nivel preescolar: la biofilia como una oportunidad. Disponible
en: https://enfoqueseducacionales.uchile.cl/index.php/REE/article/
view/43449/45436
Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica
y práctica profesional. Editorial Síntesis, S. A.
Wood, P. y Smith, J. (2018). Investigar en educación. Narcea, S.A. de Ediciones