Proposición de una tipología híbrida de paisaje

Main Article Content

María josé Gutiérrez González
https://orcid.org/0000-0002-5965-5293

Abstract

The postmodern panorama with a perpetual timelessness, where disorientation and boredom prevail with respect to the evolution of cities. A broader look at time is exposed. Likewise, art constitutes an outstanding tool to show human narratives that allow configuring and giving identity to places. Another prevailing trend is the review of disused elements, historical residues, which can offer alternatives to give new meaning to spaces. The societies of the 21st century pose an ideological change, where social ties and particular histories with the place take center stage, to the detriment of a global model. On the other hand, the expansion of cities has led to the occupation of rural areas. Given these circumstances, a hybridization of the landscape is analyzed as an option, that is, in balance between the urban and the rural, since it can provide many benefits for the quality of life in metropolitan networks. At the same time, the production of the cultivation areas near the city is defended, since this type of activity contains a large amount of valuable information about the qualities of the place.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gutiérrez González, María josé. 2023. “Proposición De Una tipología híbrida De Paisaje ”. Kult-ur 10 (19). https://doi.org/10.6035/kult-ur.6730.
Section
Extramurs
Author Biography

María josé Gutiérrez González, Universitat Politècnica de València

Doctoranda en el Programa de Doctorado en Arte: Producción e Investigación. Facultad de Bellas Artes Valencia. 

https://www.cartografiarascanya.com/

Docente de carrera en la Escola d'art i superior de Disseny de València EASD, especialidad Diseño Gráfico

2011 Master en Artes visuales y Multimedia. Universitat Politècnica de València

https://cartografiarussafa.wordpress.com/

 

 

References

Bourriaud, N. (2008). Heterocronias: tiempo, arte y arqueologías del presente. Cendeac.

Corbera, M. (2016). El paisaje, su patrimonialización y el beneficio económico. Investigaciones Geográficas, 65. https://doi.org/10.14198/INGEO2016.65.01

Gilles, C. (2018). Manifiesto del Tercer paisaje. Editorial Gustavo Gili.

Iranzo, E., Antequera, M. y Hermosilla, J. (2010). Identificación, evaluación y puesta en valor de un patrimonio hidráulico singular: las galerías drenantes de la cuenca del Júcar. Investigaciones Geográficas, 53, 125–143. https://doi.org/10.14198/INGEO2010.53.06

Maderuelo, J., Arribas, D. y Centro de Arte y Naturaleza. (2010). Paisaje y patrimonio. Madrid: Abada: CDAN.

Maderuelo, J., Bürgi, P. y Centro de Arte y Naturaleza. (2007). Paisaje y arte. Madrid: Abada: CDAN.

Maderuelo, J., Marchán, S. y Centro de Arte y Naturaleza. (2006). Paisaje y pensamiento. Abada: CDAN.

Monclús, F. J. y Díez, C. (2018). Ciudad y formas urbanas: perspectivas transversales. Volumen 3, Formas urbanas y regeneración urbana. Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Nogué, J. (2007). La construcción social del paisaje. Biblioteca Nueva.

Nogué, J. (2008). El paisaje en la cultura contemporánea. Biblioteca Nueva.

Nogué, J. (2010). Paisatge, territori i societat civil. Tres i Quatre.

Ocampo, P., Bru, E., Lagos, D. y Universidad de Santiago de Chile Escuela de Arquitectura. (2002). Periferia: la heterotopía del no-lugar = Peripherie: l’heterotopie du non-lieu. Universidad de Santiago de Chile.

Rosell, Q. (2001). Después de afterwards: [rehacer paisajes = remaking landscapes]. Gustavo Gili.