Mediation and creativity against "Museum fever" a critical proposal to think about education in heritage centers
Main Article Content
Abstract
In the last ten years, and especially after the pandemic, the discussion on cultural mediation and the social role of art and culture has become a key axis of reflection for to think about the space of museums and heritage centers in understanding and transforming our present. This «educational turn» in art centers and museums has opened up a series of research, processes, and experiments that seek to explore and find in art and creativity a critical learning tool and a practice of co-responsibility policy in the field of education. The reflections and proposals collected in this research are especially aimed at institutions and museums that welcome and keep specific material heritage from other times. We want to focus precisely on the museums that keep things, produce matter, and preserve remnants of another time that survive and demand our attention.
Downloads
Article Details
References
Azoulay, Ariella (2014) Historia potencial y otros ensayos, México: Ediciones Económicas Colima.
Barad, Karen (2007) Meeting the universe halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning, Durham, N.C.: Duke University Press.
Bationo-Tillon, Anne i Françoise Decortis (2016) «Understanding museum activity to contribute to the design of tools for cultural mediation: new dimensions of activity?», Le travail humain, 79: 53-70.
Benjamin, Walter (1988) (1937) «Historia y coleccionismo: Eduard Fuchs» a Benjamin, Walter (1988) Discursos interrumpidos. I. Filosofía del arte y de la historia, Madrid: Taurus.
Benjamin, Walter (2007) (1917) «Sobre el programa de la filosofía venidera» a Obras Completas. Libro II, 1, Madrid: Abada.
Benjamin, Walter (2021) (1940) Tesis sobre el concepto de historia y otros ensayos sobre historia y politica, Madrid: Alianza Editorial.
Bloch, Ernst (2007) (1947) El principio de esperanza, Madrid: Editorial Trotta.
Boj Toval, Clara (2022) «Adjetivar para transformar: el comisariado como posibilidad» a Amengual, Irene et al. (2022) Comisariado .pedagógico? Exploraciones transformadoras de la práctica curatorial, Madrid: Catarata, 9-21.
Burnham, Rika i Elliott Kai-Kee (2011) Teaching in the Art Museum: Interpretation as Experience, Los Angeles: Getty Publications.
Cachia, Amanda (2014) «Disability, Curating, and the Educational Turn: The Contemporary Condition of Access in the Museum», On-Curating, 24: 51-66.
Chagas, Mario i Carlos Skliar (2022) Los museos, el mundo, Argentina: Editorial Unatinta.
Charman, Helen; Rose, Katherine i Gillian Wilson (2006) The Art Gallery Handbook: A Resource for Teachers, Londres: Tate Gallery.
Didi-Huberman, Georges (2012) Arde la imagen, México: Serieve.
Fisher, Mark (2016) Realismo capitalista. .No hay alternativa?, Buenos Aires: Editorial Caja Negra.
González-Sanz, Myriam (2022) Aprender y educar a través del arte. Un análisis de la aplicación de las Visual Thinking Strategies en el Museo Picasso de Barcelona desde la perspectiva de todos los agentes participantes. Tesi doctoral inèdita. Universitat de Barcelona. Disponible a http://hdl.handle.net/10803/674656 [Data de consulta 11/05/2024]
Haraway, Donna (2004) (1992) «The promises of monsters: A regenerative politics for inappropriate/d others», The Haraway reader, New York: Routledge, 63-124.
Haraway, Donna (1988) «Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective», Feminist Studies, 14 (3): 575-599.
Hoff, Mônica (2022) «Más allá de la curaduría educativa; la educación como proceso sistémico y corresponsabilidad
política» a Amengual, Irene et al. (2022) Comisariado ¿pedagógico? Exploraciones transformadoras de la práctica curatorial, Madrid: Catarata, 37-56.
Hoff, Mônica (2020) Cultura y arte como bien común. Entrevista de Mônica Hoff a Luis Camnitzer, Col·loqui virtual promogut per la Càtedra Inés Amor de la UNAM. Disponible a https://www.youtube.com/watch?v=wUkVJUpmQF8 [Data de consulta 17/12/2023]
Hooks, Bell (2022) Ensenyar pensament crític, Barcelona: Raig Verd.
Lacan, Jacques (2007) (1962-1963) El Seminario de Jacques Lacan. Libro 10: La Angustia, Buenos Aires: Paidós.
McLaren, Peter (1997) Pedagogía crítica y cultura depredadora. Políticas de oposición en la era posmoderna, Barcelona: Paidós Educador.
Morsch, Carmen (2011) Educación crítica en museos y exposiciones en el contexto del «giro educativo» en el discurso comisarial: ambigüedades, contradicciones y alianzas. Disponible a https://es.slideshare.net/museodeantioquia/educacin-crtica-en-museos-y-exposiciones-carmen-morsch [Data de consulta 02/05/2024]
Opazo, Camila (2022) «Desterrar lo silenciado», Revista Sudversa. Disponible a http://sudversa.com/desterrar-lo-silenciado/ [Data de consulta 02/05/2024]
O’Neill, Paul i Mick Wilson (eds.) (20109) Curating
and the educational turn, London: The Apple Arts Center.
Rolnik, Suely (2008) «Furor de Archivo», Revista Colombiana de Filosofía de la Ciencia, vol. IX (18-19): 9-22.
Serres, Michel (1982) The Parasite, Baltimore/Londres: Johns Hopkins University Press.
Warburg, Aby (2010) (2003/1927-1929) Atlas Mnemosyne, Madrid: Akal.