Mediació i creativitat contra el “Mal de museu” una proposta crítica per pensar l'educació als centres patrimonials.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resum
En els últims deu anys, i especialment després de la pandèmia, la discussió sobre la mediació cultural i el paper social de l’art i la cultura han esdevingut un eix de reflexió clau per pensar el lloc dels museus i centres patrimonials en la comprensió i transformació del nostre present. Aquest «gir educatiu» en els centres d’art i en els museus ha obert una sèrie de recerques, processos i experimentacions que busquen explorar i trobar en l’art i la creativitat una eina d’aprenentatge crític i una pràctica de co-responsabilitat política en l’àmbit de l’educació. Les reflexions i propostes
que recollim en aquesta investigació van adreçades especialment a les institucions i museus que acullen i guarden una herència material específica provinent d’altres
temporalitats. Ens volem centrar precisament en els museus que guarden coses, matèria produïda, restes d’un altre temps que sobreviu reclamant la nostra atenció.
Descàrregues
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Referències
Azoulay, Ariella (2014) Historia potencial y otros ensayos, México: Ediciones Económicas Colima.
Barad, Karen (2007) Meeting the universe halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning, Durham, N.C.: Duke University Press.
Bationo-Tillon, Anne i Françoise Decortis (2016) «Understanding museum activity to contribute to the design of tools for cultural mediation: new dimensions of activity?», Le travail humain, 79: 53-70.
Benjamin, Walter (1988) (1937) «Historia y coleccionismo: Eduard Fuchs» a Benjamin, Walter (1988) Discursos interrumpidos. I. Filosofía del arte y de la historia, Madrid: Taurus.
Benjamin, Walter (2007) (1917) «Sobre el programa de la filosofía venidera» a Obras Completas. Libro II, 1, Madrid: Abada.
Benjamin, Walter (2021) (1940) Tesis sobre el concepto de historia y otros ensayos sobre historia y politica, Madrid: Alianza Editorial.
Bloch, Ernst (2007) (1947) El principio de esperanza, Madrid: Editorial Trotta.
Boj Toval, Clara (2022) «Adjetivar para transformar: el comisariado como posibilidad» a Amengual, Irene et al. (2022) Comisariado .pedagógico? Exploraciones transformadoras de la práctica curatorial, Madrid: Catarata, 9-21.
Burnham, Rika i Elliott Kai-Kee (2011) Teaching in the Art Museum: Interpretation as Experience, Los Angeles: Getty Publications.
Cachia, Amanda (2014) «Disability, Curating, and the Educational Turn: The Contemporary Condition of Access in the Museum», On-Curating, 24: 51-66.
Chagas, Mario i Carlos Skliar (2022) Los museos, el mundo, Argentina: Editorial Unatinta.
Charman, Helen; Rose, Katherine i Gillian Wilson (2006) The Art Gallery Handbook: A Resource for Teachers, Londres: Tate Gallery.
Didi-Huberman, Georges (2012) Arde la imagen, México: Serieve.
Fisher, Mark (2016) Realismo capitalista. .No hay alternativa?, Buenos Aires: Editorial Caja Negra.
González-Sanz, Myriam (2022) Aprender y educar a través del arte. Un análisis de la aplicación de las Visual Thinking Strategies en el Museo Picasso de Barcelona desde la perspectiva de todos los agentes participantes. Tesi doctoral inèdita. Universitat de Barcelona. Disponible a http://hdl.handle.net/10803/674656 [Data de consulta 11/05/2024]
Haraway, Donna (2004) (1992) «The promises of monsters: A regenerative politics for inappropriate/d others», The Haraway reader, New York: Routledge, 63-124.
Haraway, Donna (1988) «Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective», Feminist Studies, 14 (3): 575-599.
Hoff, Mônica (2022) «Más allá de la curaduría educativa; la educación como proceso sistémico y corresponsabilidad
política» a Amengual, Irene et al. (2022) Comisariado ¿pedagógico? Exploraciones transformadoras de la práctica curatorial, Madrid: Catarata, 37-56.
Hoff, Mônica (2020) Cultura y arte como bien común. Entrevista de Mônica Hoff a Luis Camnitzer, Col·loqui virtual promogut per la Càtedra Inés Amor de la UNAM. Disponible a https://www.youtube.com/watch?v=wUkVJUpmQF8 [Data de consulta 17/12/2023]
Hooks, Bell (2022) Ensenyar pensament crític, Barcelona: Raig Verd.
Lacan, Jacques (2007) (1962-1963) El Seminario de Jacques Lacan. Libro 10: La Angustia, Buenos Aires: Paidós.
McLaren, Peter (1997) Pedagogía crítica y cultura depredadora. Políticas de oposición en la era posmoderna, Barcelona: Paidós Educador.
Morsch, Carmen (2011) Educación crítica en museos y exposiciones en el contexto del «giro educativo» en el discurso comisarial: ambigüedades, contradicciones y alianzas. Disponible a https://es.slideshare.net/museodeantioquia/educacin-crtica-en-museos-y-exposiciones-carmen-morsch [Data de consulta 02/05/2024]
Opazo, Camila (2022) «Desterrar lo silenciado», Revista Sudversa. Disponible a http://sudversa.com/desterrar-lo-silenciado/ [Data de consulta 02/05/2024]
O’Neill, Paul i Mick Wilson (eds.) (20109) Curating
and the educational turn, London: The Apple Arts Center.
Rolnik, Suely (2008) «Furor de Archivo», Revista Colombiana de Filosofía de la Ciencia, vol. IX (18-19): 9-22.
Serres, Michel (1982) The Parasite, Baltimore/Londres: Johns Hopkins University Press.
Warburg, Aby (2010) (2003/1927-1929) Atlas Mnemosyne, Madrid: Akal.