Museums as Key Elements for the Projection of the City Brand. Analysis of Botero Museum in Bogota and the Guggenheim Museum in Bilbao

Main Article Content

Julio Gonzalez-Liendo
Mario García Gurrionero

Abstract

This article explores how the cultural factor has emerged as a strategic component of international projection for cities. In-depth interviews were conducted with the representatives of the museums studied, as well as with government representatives of culture from Bogotá and Bilbao. Content analysis was carried out on representative media outlets and on museum websites. It is evident that Bogotá still lacks a sustained and articulated communication strategy that allows it to improve its international positioning, while Bilbao shows that it has successfully scaled its recognition and projection of the City Brand.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gonzalez-Liendo, J. ., & García Gurrionero, M. (2022). Museums as Key Elements for the Projection of the City Brand. Analysis of Botero Museum in Bogota and the Guggenheim Museum in Bilbao. Diferents. Revista De Museus, (7), 26–51. https://doi.org/10.6035/diferents.6663
Section
Articles
Author Biographies

Julio Gonzalez-Liendo, Universidad Anáhuac de México

Degree in Social Communication from the Central University of Venezuela. Specialist in Business Management at the José María Vargas University, Venezuela. Master’s degree in Corporate Communications Management from the Universitat de Barcelona and in Communication and Corporate Identity from the Universidad Internacional de la Rioja. Currently pursuing a PhD in Communication and Cultural Industries from the Universitat Politècnica de València (UPV). Communications advisor in Latin America for the last 25 years for Latin American, European and North American companies. Professor at the Anahuac University of Mexico and the Centro de Estudios de Moda in Guadalajara, Mexico. Research on fashion, sustainability, museums and transmedia communication.

Mario García Gurrionero, Universidad Internacional de la Rioja

Doctor of Communication from the Complutense University of Madrid (2010). Degree in Advertising and PR from the Complutense University of Madrid (2006). Associate professor since 2011 in different public and private universities (Villanueva University Center, Unir, San Pablo CEU, UCAM). Develops training in professional masters such as ESIC, Universidad Europea Real Madrid, MARCA, LaLiga, among others). Since 2012, coinciding with the designation of Bilbao, as European City of Sport, has participated in research projects in public communication and sports diplomacy. Screenwriter and co-director of the serial Legendarios. Manufactured to thrill», issued throughout the year in RTVE as part of the promotion plan of Marca España. Other areas of focus are sports diplomacy, reputation, crisis communication and sports social responsibility.

References

ANDRADE YEJAS, David Albeiro. (2016) «Estrategias de marketing digital en la promoción de Marca Ciudad». Revista EAN, no. 80. Bogotá. https://acortar.link/x6T2Jl

APOLO, Diego; BÁEZ, Valeri; PAUKER, Lizeth y Gabriela PASQUEL. (2017). «Gestión de Comunicación Corporativa: consideraciones para el abordaje de su estudio y práctica». Revista Latina de Comunicación Social, 72, pp. 521 a 539. DOI: 10.4185/RLCS-2017-1177

BADILLO, Angel. (2014). «Las políticas públicas de acción cultural exterior de España». Estrategia Exterior Española. Real Instituto Elcano. Madrid.

CAPRIOTTI, Paul. (2009). «De la imagen a la reputación. Análisis de similitudes y diferencias». Revista Razón y Palabra, vol. 14, no. 70. pp. 1-10.

CARRIO-SALAS, Marta. (2013). Gestión de la reputación corporativa. Convierte lo que piensan y dicen de ti en tu mejor activo. 1era. Edición. Editorial Libros de cabeceras. Barcelona: España.

CASTILLO, Gabriela. (2021). Empleados de Apple empiezan a renunciar ante el inminente regreso a las oficinas. https://acortar.link/wmp9IL

COCA GARCIA, César. (2019) Guggenheim, el amigo americano, in Bridge : Zubia : imágenes de la relación cultural entre el País Vasco y Estados Unidos. La casa de la riqueza. Estudios de la cultura de España, no. 49. Madrid. Permalink: http://digital.casalini.it/4600597

CONSEJO INTERNACIONAL DE LOS MUSEOS [ICOM]. (2020). Definición de museo. https://acortar.link/Dil7Lh

DE LLANO, Pablo. (2012) El mito de Fernando Botero engorda en Latinoamérica. Elpais.com. Recuperado de https://acortar.link/W8WcK7

DENZIN, Norman. (1970) Sociological Methods: a Source Book. Aldine Publishing Company. Chicago. ISBN 13: 978-0-202-30840-1

DIAS, Reinaldo. (2006). «Turismo e Patrimonio Cultural: recursos que acompanham o crecimiento das ciudades». Intersección, año 2, no. 3. México.

HEREDERO DIAZ, Olga y Miguel Ángel MARTTÍN CHÁVEZ. (2015) «Las asociaciones Marca Producto y Marca Ciudad como estrategia de City Branding. Una aproximación a los casos de Nueva York, París y Londres ». Revista Área Abierta, tomo 15, no. 2, pp. 63-67. Madrid. DOI: 10.5209/rev_ARAB.2015.v5.n2.47857

ENTMAN, Robert. (2004) Projections of power. Framing news, public opinion and U.S: Foreign Policy. The University of Chicago, Chicago & London. ISBN - 13: 978-0-226-21072-8

FERNANDEZ - SANTOS, Elsa. (1994) Botero regala una de sus esculturas a Madrid. El País, Madrid. Recuperado de https://acortar.link/Nioy7E

GARRIDO PINTADO, Pablo, ESTUPIÑAN, Oscar y Pedro Javier GOMEZ MARTINEZ. (2016). Estrategias publicitarias para la promoción de la Marca Ciudad. En estrategias en comunicación y su evolución en los discursos. McGraw-Hill Interamericana de España, pp. 261-270.

GODOY ZUÑIGA, María Elena y Claudia VASQUEZ HARO (2018). «Análisis de la Marca Ciudad como fortalecimiento de la imagen del Cantón Portoviejo». Revista DELOS Desarrollo Local Sostenible. En línea:

https://www.eumed.net/rev/delos/32/maria-godoy.html

GOMEZ ECHEVERRY, Fernando. (2021) Fernando Botero, el artista colombiano más grande de todos los tiempos. El Tiempo, Bogotá. Recuperado de: https://acortar.link/Yyk8qx

GOMEZ NAVAS, Juan Sebastián y Javiera SALINAS GONZALEZ. (2017). «Comunicación integral en construcción de marcas ciudad: aportes, tensiones y desafíos». Revista Prisma Social, no. 19, 368–387. Recuperado de https://acortar.link/pNFvD1

JARAMILLO – JASSIR, Mauricio. (2015). «Poder blando y Diplomacia Cultural. Elementos clave de políticas exteriores en transformaciones. Colección de Textos de Ciencias Políticas y Gobierno, y de Relaciones Internacionales». Editorial Universidad del Rosario. Bogotá, Colombia.

LA VOZ (2021). La Voz es el único periódico que crece en audiencia entre los cinco primeros de España, según EGM. Recuperado de https://bit.ly/3t43s1I

MEDINA AGUERREVERE, Pablo. (2013). Marca y comunicación empresarial. Editorial UOC.

MUT-CAMACHO, Magdalena y Susana MIGUEL-SEGARRA. (2017) «La narrativa transmedia aplicada a la comunicación corporativa». Revista de Comunicación, vol 18, no. 2, pp 225-245. ISSN: 22271465.

NEIRA-MARCIALES, Laura. (2019). Medios tradicionales lideran también en audiencias digitales según Comscore. Recuperado de https://bit.ly/3zsnXX6

NOTARIO SANCHEZ, Álvaro. (2022) «Dentro y fuera del cubo blanco. Las consecuencias del Guggenheim Bilbao como modelo turístico en el siglo XXI.: Reflexiones en torno a la arquitectura de museos». Pasos Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, vol. 20, no. 2 pp. 329-340. DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.024

NYE, Joseph. (2017). Soft power: the origins and political progress of a concept. Palgrave Communications. Palgrave Communication 3. Universidad de Harvard. DOI:10.1057/palcomms.2017.8

PIEDRAHITA-VELEZ, Carmen. (2007) «El Museo Guggenheim de Bilbao: edificio pos-todo». Artes La Revista, no. 13, vol. 7. Universidad de Antioquia, Medellín.

ROMAN, Antonio. (1994) El Museo Guggenheim Bilbao de Frank Ghery. Kobie – Serie Bellas Artes. Bizkaiko Foru Aldundia – Diputación Foral de Bizkaia, No. X. Bilbao. Bizkaia.eus. Recuperado de: https://acortar.link/Qh9fUq

SIDORENKO, Pavel y Pablo GARRIDO. (2020). «Comunicación y publicidad del turismo sostenible en la construcción de la Marca Ciudad. El caso de la certificación internacional “Biosphere Tourism” en España». Revista Mediterránea, no. 12, pp. 15-28. DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM000015

TINTO ARANDES, José Antonio. (2008) «La imagen de marca de las ciudades». Universidad de los Andes, Venezuela. Provincia, no 19. pp.91.121

VAN RIEL, Cees y Patricia HEIJNDIJK. (2017). Why people love art museums: a reputation study about the 18 most famous museums among visitors in 10 countries. Rotterdam School of Management, Erasmus University.

VALENZUELA ROBLES, Miguel Esteban. (2015) «La estrategia de marca-ciudad en la función de turismo». El Periplo Sustentable, no. 28, enero-junio, pp. 59-80. Universidad Autónoma del Estado de México Toluca, México

VICENTE, Alex. (2021). El Centro Pompidou hace las Américas. ElPaís.com. https://acortar.link/NMjG14

VILLAFAÑE, Justo. (2013). La buena empresa: propuesta para una teoría de la reputación corporativa. Pearson Education. Madrid, España.

WEBER SHANDIWCK (2020). The state of corporate reputation in 2020: everything matters now. KRC Research. https://acortar.link/C17QNL

ZUGAZA MIRANDA, Miguel. (2014). «Museos y diplomacia cultural». Revista Política Exterior, no. 150, pp. 44–52. https://acortar.link/pB4DA3