Museums in Equality

Main Article Content

Amparo Teresa Zacarés Pamblanco

Abstract

I Museums originally reflected the culture of their age and a dominant patriarchal logic that deprived female artists of recognition and visibility. These were times when the aesthetic cannon followed androcentric patterns, being the qualities of genius attributed only to men. Such inequality, perpetuated over the centuries, rendered the contributions of women to art and culture insufficiently known. For this reason, it is necessary to analyze the ideological component that has long dominated world art history and still hampers the conditions in which female artists distribute and exhibit their works in museums, galleries, and art centers. In this context, it is worth mentioning the participation of the trans-media public art campaign #EqualityPortal and the creation of the MAV Tool for Self-Diagnosis for Equality in Museums and Art Centers in which the gender perspective is required in museum management as an example of good practice and of a truly democratic culture

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zacarés Pamblanco, A. T. (2021). Museums in Equality. Diferents. Revista De Museus, (6), 28–45. https://doi.org/10.6035/diferents.6096
Section
Articles
Author Biography

Amparo Teresa Zacarés Pamblanco, Institut Universitari d´Estudis Feministe i de Gènere Purificación Escribano

Professora Institut Universitari d´Estudis Feministe i de Gènere Purificación Escribano

http://amparozacares.com/nota-biobibliografica/


 

References

REFERENCIAS Y BIBLIOGRAFÍA
AGUILAR CIVERA, Inmaculada (2001) Arte Valenciano contemporáneo. Una recopilación bibliográfica desde 1976, Valencia: Generalitat Valenciana.
ARRIBAS PÉREZ, Carmelo (2007) Ilustres y desconocidas, Instituto de la Mujer de la Junta de Extremadura.
BASELITZ, Georg (2013) «Interview with German Painter», Der Spiegel. Disponible en https://www.spiegel.de/international/germany/spiegel-interview-with-german-painter-georg-baselitz-a-879397.html [Fecha de consulta 21/ 7/ 2021]
CLARK, Nick (2013) «What´s the biggest problem with women artists?», The Independent, l6 /2/2013.
DOMÍNGUEZ, Yolanda (2018) «#estamos aquí». Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=g-N5BOMrK3o [Fecha de consulta 21/7/2021]
FELIU , Joan (2019) «Ausencias invisibles. Mujeres artistas en las ferias de arte contemporáneo», Dossiers feministes núm. 23, pp.111-124 .
GUERRILLA GIRLS (1985) «Code of ethics for Art Museums», en Guerrilla Girls 1985-2013, Catálogo (2013), Bilbao: Centro de Arte y Cultura Alhóndiga.
—— (1988) «The Advantages of being a Woman Artist», en Guerrilla Girls 1985-2013, Catálogo (2013), Bilbao: Centro de Arte y Cultura Alhóndiga.
GIMENO, María (2020) «Queridas – Viejas- Project» Consejería de cultura. Filmoteca de Cantabria 2020. Fotografía de Ana Martín©. Disponible en https://www.mariagimeno.com/QUERDAS-VIEJAS-PROJECT [Fecha de consulta 21/7/2021]
LÓPEZ FERNÁNDEZ-CAO, Marián (2000) «La creación artística: un difícil sustantivo femenino», en VVAAM, en Marián López Fernández Cao (coordinadora) Creación artística y mujeres. Recuperar la memoria, Madrid: Narcea.
---- (2008) «Algunas consideraciones sobre la capacidad de vivir en equidad. Propuestas desde la creación» en Mentes sensible. Investigar en educación y museos, Ricard Huerta y Romà de la Calle, eds. PUV
LÓPEZ FERNÁNDEZ-CAO, Marián y PORTAL LLEDÓ, Alma (2020) «Autodiagnóstico MAV para la Igualdad en los Museos y Centros de Arte » Disponible en https://mav.org.es/wp-content/uploads/2020/12/Fundamentaci%C3%B3n-Autodiagn%C3%B3stico-MAV.pdf [echa de consulta 22/7/2021]
MONLEÓN-PRADAS, Mau (2017) Women in work. Mujer arte y trabajo en la globalización. Catálogo de la exposición en la Universidad Politécnica de Valencia.
NOCHLIN, Linda (1971) «Why there have not been great women artists?». En Women, Art and Power and other essays, London, Thames and Hudson.
PADRÓ, Carla (2003) «La museología crítica como una forma de reflexionar sobre los museos como zonas de conflicto e intercambio» en Jesús Pedro Lorente, Museología crítica y Arte contemporáneo, Zaragoza, Prensas Universitarias.
RIAÑO, Peio H. (2021) «Las galerías más caras no quieren mujeres artistas (en Arco tampoco)» https://www.eldiario.es/cultura/arte/galerias-caras-no-quieren-mujeres-artistas-arco_1_8110305.html [Fecha de consulta 21/7/2021]
ROBERTS, Lisa C. (1997) From Knowledge to narrative. Educators and the changing museum, Washington, Smithsonian Institution Press.
SILVESTRE, Ricard (2018) «Col.lecció d´art contemporani de la Generalitat Valenciana. Incerteses i divergències», en Art Contemporani de la Generalitat Valenciana/Primers Moments, València, GV/CCCC Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.
ZACARÉS, Amparo y MONLEÓN-PRADAS, Mau (2021) «Arte público activista. Estrategias participativas y trasmedia en el proyecto feminista #PortalDeIgualdad dirigido a la transformación de los museos y los centros de arte» en ANIAV, Revista de Investigación en Artes Visuales de la UPV, número 08. Disponible en http://hdl.handle.net/10251/165177 [Fecha de consulta 27/7/2021]