Museus en igualtat

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Amparo Teresa Zacarés Pamblanco

Resum

A l'origen els museus van respondre a la cultura de la seua època i a la lògica patriarcal imperant que deixava sense visibilitat les obres de les dones artistes. Una situació de desigualtat que es va prolongar durant segles i que va fer que la contribució de les dones a la cultura i a les arts no fora prou coneguda. Davant això es fa necessari analitzar el component ideològic que ha dominat la història universal de l'art i que continua obstaculitzant les condicions de distribució i exposició de les obres de les dones artistes en els museus, en les galeries i en els centres d'art. En aquest context, cal destacar la participació de la campanya
d'art públic trasmedia #PortaldeIgualdad i la creació de l'Eina MAV d'Autodiagnòstic per a la Igualtat en Museus i Centres d'Art en la qual es demanda la perspectiva de gènere en la gestió museística com a exemple de bones pràctiques museístiques i d'una cultura autènticament democràtica.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Com citar
Zacarés Pamblanco, A. T. (2021). Museus en igualtat. Diferents. Revista De Museus, (6), 28–45. https://doi.org/10.6035/diferents.6096
Secció
Articles
Biografia de l'autor/a

Amparo Teresa Zacarés Pamblanco, Institut Universitari d´Estudis Feministe i de Gènere Purificación Escribano

Professora Institut Universitari d´Estudis Feministe i de Gènere Purificación Escribano

http://amparozacares.com/nota-biobibliografica/


 

Referències

REFERENCIAS Y BIBLIOGRAFÍA
AGUILAR CIVERA, Inmaculada (2001) Arte Valenciano contemporáneo. Una recopilación bibliográfica desde 1976, Valencia: Generalitat Valenciana.
ARRIBAS PÉREZ, Carmelo (2007) Ilustres y desconocidas, Instituto de la Mujer de la Junta de Extremadura.
BASELITZ, Georg (2013) «Interview with German Painter», Der Spiegel. Disponible en https://www.spiegel.de/international/germany/spiegel-interview-with-german-painter-georg-baselitz-a-879397.html [Fecha de consulta 21/ 7/ 2021]
CLARK, Nick (2013) «What´s the biggest problem with women artists?», The Independent, l6 /2/2013.
DOMÍNGUEZ, Yolanda (2018) «#estamos aquí». Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=g-N5BOMrK3o [Fecha de consulta 21/7/2021]
FELIU , Joan (2019) «Ausencias invisibles. Mujeres artistas en las ferias de arte contemporáneo», Dossiers feministes núm. 23, pp.111-124 .
GUERRILLA GIRLS (1985) «Code of ethics for Art Museums», en Guerrilla Girls 1985-2013, Catálogo (2013), Bilbao: Centro de Arte y Cultura Alhóndiga.
—— (1988) «The Advantages of being a Woman Artist», en Guerrilla Girls 1985-2013, Catálogo (2013), Bilbao: Centro de Arte y Cultura Alhóndiga.
GIMENO, María (2020) «Queridas – Viejas- Project» Consejería de cultura. Filmoteca de Cantabria 2020. Fotografía de Ana Martín©. Disponible en https://www.mariagimeno.com/QUERDAS-VIEJAS-PROJECT [Fecha de consulta 21/7/2021]
LÓPEZ FERNÁNDEZ-CAO, Marián (2000) «La creación artística: un difícil sustantivo femenino», en VVAAM, en Marián López Fernández Cao (coordinadora) Creación artística y mujeres. Recuperar la memoria, Madrid: Narcea.
---- (2008) «Algunas consideraciones sobre la capacidad de vivir en equidad. Propuestas desde la creación» en Mentes sensible. Investigar en educación y museos, Ricard Huerta y Romà de la Calle, eds. PUV
LÓPEZ FERNÁNDEZ-CAO, Marián y PORTAL LLEDÓ, Alma (2020) «Autodiagnóstico MAV para la Igualdad en los Museos y Centros de Arte » Disponible en https://mav.org.es/wp-content/uploads/2020/12/Fundamentaci%C3%B3n-Autodiagn%C3%B3stico-MAV.pdf [echa de consulta 22/7/2021]
MONLEÓN-PRADAS, Mau (2017) Women in work. Mujer arte y trabajo en la globalización. Catálogo de la exposición en la Universidad Politécnica de Valencia.
NOCHLIN, Linda (1971) «Why there have not been great women artists?». En Women, Art and Power and other essays, London, Thames and Hudson.
PADRÓ, Carla (2003) «La museología crítica como una forma de reflexionar sobre los museos como zonas de conflicto e intercambio» en Jesús Pedro Lorente, Museología crítica y Arte contemporáneo, Zaragoza, Prensas Universitarias.
RIAÑO, Peio H. (2021) «Las galerías más caras no quieren mujeres artistas (en Arco tampoco)» https://www.eldiario.es/cultura/arte/galerias-caras-no-quieren-mujeres-artistas-arco_1_8110305.html [Fecha de consulta 21/7/2021]
ROBERTS, Lisa C. (1997) From Knowledge to narrative. Educators and the changing museum, Washington, Smithsonian Institution Press.
SILVESTRE, Ricard (2018) «Col.lecció d´art contemporani de la Generalitat Valenciana. Incerteses i divergències», en Art Contemporani de la Generalitat Valenciana/Primers Moments, València, GV/CCCC Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.
ZACARÉS, Amparo y MONLEÓN-PRADAS, Mau (2021) «Arte público activista. Estrategias participativas y trasmedia en el proyecto feminista #PortalDeIgualdad dirigido a la transformación de los museos y los centros de arte» en ANIAV, Revista de Investigación en Artes Visuales de la UPV, número 08. Disponible en http://hdl.handle.net/10251/165177 [Fecha de consulta 27/7/2021]