A unique museum of its kind: vicissitudes of the photographic collection of Tomás Camarillo

Main Article Content

Víctor Iniesta Sepúlveda

Abstract

Since the 19th century, numerous initiatives have used photography to record cultural heritage. The collections resulting from those campaigns were integrated into museums among other institutions. However, given the uniqueness of these iconographic collections, other centers were also created expressly for their preservation –museums of photography as spaces that organize, exhibit and give meaning to such images–. This article will analyze Tomás Camarillo Provincial Photographic Museum in Guadalajara, which was first placed in a private home and, after years of claiming, was finally endorsed by the provincial Administration. The aesthetic value and documentary interest of snapshots favored their use as a tourist resource among other applications. In short, an attempt was made to preserve and make visible a barely valued photographic heritage, decades before this field –already recognized as an artistic discipline– became part of galleries, contemporary art museums and other institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Iniesta Sepúlveda, V. (2021). A unique museum of its kind: vicissitudes of the photographic collection of Tomás Camarillo. Diferents. Revista De Museus, (6), 88–111. https://doi.org/10.6035/diferents.5993
Section
Articles

References

Almarcha Núñez-Herrador, Esther (2019) «Recobrar toda la belleza. El palacio del Infantado de Guadalajara», en Almarcha Núñez-Herrador, Esther; García Cuetos, María Pilar y Rafael Villena Espinosa (eds.) (2019) Spain is different. La restauración monumental durante el segundo franquismo, Cuenca: Genueve Ediciones, 271-92.

Aguilar Serrano, Pedro (2001) «Secuencias de una vida», en Ruiz Rojo, José Antonio y Pedro Aguilar Serrano (coords.) (2001) Tomás Camarillo. Los ojos de Guadalajara, Guadalajara: Guadalajara Dos Mil, 7-14.

Bernal Gutiérrez, Santiago (2000) «Algunos apuntes históricos sobre la colección “Tomás Camarillo”», en Camarillo Hierro, Tomás (2000) Memorias de mi vida, Madrid: Casa de Guadalajara en Madrid, 113-18.

Bolaños, María (1997) Historia de los museos en España. Memoria, cultura y sociedad, Gijón: Trea.

Calero Delso, Juan Pablo y Sergio Higuera Barco (2008) Historia contemporánea de la provincia de Guadalajara, 1808-1931, Bornova.

Carrero de Dios, Manuel (2001) Historia de la industria fotográfica española, Girona: ccg.

Challine, Éléonore (2017) Une histoire contrariée. Le musée de photographie en France, 1839-1945, Paris: Éditions Macula.

Fuentes Vega, Alicia (2017) Bienvenido, Mr. Turismo. Cultura visual del boom en España, Madrid: Cátedra.

García Felguera, María de los Santos (2020) «La fotografía. Una profesión nueva para las mujeres», en Navarro, Carlos G. (ed.) (2020) Invitadas. Fragmentos sobre mujeres, ideología y artes plásticas en España (1833-1931), Madrid: Museo Nacional del Prado, 276-87.

García Ruipérez, Mariano (2018) «Las fotografías de Casiano Alguacil en el Archivo Municipal de Toledo », en Villena Espinosa, Rafael y José Manuel López Torán (eds.) (2018) Fotografía y patrimonio cultural. v, vi y vii

encuentros en Castilla-La Mancha, Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha y Centro de Estudios de Castilla-La Mancha, 177-90.

Haworth-Booth, Mark y Anne McCauley (1998) The Museum & the Photograph. Collecting Photography at the Victoria and Albert Museum, 1853-1900, Williamstown (Massachusetts): Sterling and Francine Clark Art Institute.

Lacoste, Anne; Corsini, Silvio y Olivier Lugon (eds.) (2015) La mémoire des images. Autour de la Collection iconographique vaudoise, Gollion (Suiza): Infolio.

López-Yarto Elizalde, Amelia (2010) El Catálogo Monumental de España (1900-1961), Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Martínez, Covadonga (2008) Tendencias fotográficas en España entre 1900 y 1940, Girona: ccg.

Matilla, José Manuel (ed.) (2000) Velázquez en blanco y negro, Madrid: Museo Nacional del Prado.

Merino de Cáceres, José Miguel y María José Martínez Ruiz (2012) La destrucción del patrimonio artístico español. W. R. Hearst, «el gran acaparador», Madrid: Cátedra.

Newhall, Beamont (1983) Historia de la fotografía. Desde sus orígenes hasta nuestros días, Barcelona: Gustavo Gili.

Perlès, Valérie (ed.) (2019) Les Archives de la planète, Paris, Boulogne-Billancourt: Lienart, Musée départemental

Albert-Kahn.

Pradillo y Esteban, Pedro José (2005) Guadalajara. Historia de la fotografía, 1853-1956, Guadalajara: Alvargómez, Gestión Inmobiliaria.

Ribalta, Jorge y Cristina Zelich (2011) Centre Internacional de Fotografia Barcelona (1978-1983), Barcelona: Museu d’Art Contemporani de Barcelona.

Rodrigo del Blanco, Javier (ed.) (2018) Las exposiciones históricas de 1892, Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte.

Rosón, María (2016) «Líneas y problemáticas de la historia de la fotografía en España», en Molina, Álvaro (ed.) La Historia del Arte en España. Devenir, discursos y propuestas, Madrid: Polifemo, 293-324.

Ruiz Rojo, José Antonio (2009) Las películas de Tomás Camarillo, 1927-1935, Guadalajara: Centro de la Fotografía

y la Imagen Histórica de Guadalajara.