Un museo «único en su clase»: vicisitudes de la colección fotográfica de Tomás Camarillo

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Víctor Iniesta Sepúlveda

Resum

Des del segle XIX, nombroses iniciatives van emprar la fotografia per a registrar el patrimoni cultural. Els patrimonis resultants d'aquelles campanyes van ser integrats, entre altres institucions, en museus. Però, donada la singularitat d'aquestes col·leccions iconogràfiques, també es van crear altres centres ex profeso per a la seua conservació: els museus fotogràfics, espais per a organitzar, exhibir i donar sentit a aquelles imatges. En aquest article s'analitzarà el Museu Fotogràfic Provincial Tomás Camarillo de Guadalajara, que primer va estar instal·lat en un domicili particular, i després d'anys de reivindicacions, per fi va ser avalat per l'Administració provincial. El valor estètic i l'interés documental de les instantànies va afavorir que, entre altres aplicacions, es fomentara el seu ús com a recurs turístic. En definitiva, es va tractar de preservar i visibilitzar un patrimoni fotogràfic a penes valorat, dècades abans que el mitjà, ja reconegut com a disciplina
artística, s'integrara en galeries, museus d'art contemporani i altres institucions.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Com citar
Iniesta Sepúlveda, V. (2021). Un museo «único en su clase»: vicisitudes de la colección fotográfica de Tomás Camarillo. Diferents. Revista De Museus, (6), 88–111. https://doi.org/10.6035/diferents.5993
Secció
Articles

Referències

Almarcha Núñez-Herrador, Esther (2019) «Recobrar toda la belleza. El palacio del Infantado de Guadalajara», en Almarcha Núñez-Herrador, Esther; García Cuetos, María Pilar y Rafael Villena Espinosa (eds.) (2019) Spain is different. La restauración monumental durante el segundo franquismo, Cuenca: Genueve Ediciones, 271-92.

Aguilar Serrano, Pedro (2001) «Secuencias de una vida», en Ruiz Rojo, José Antonio y Pedro Aguilar Serrano (coords.) (2001) Tomás Camarillo. Los ojos de Guadalajara, Guadalajara: Guadalajara Dos Mil, 7-14.

Bernal Gutiérrez, Santiago (2000) «Algunos apuntes históricos sobre la colección “Tomás Camarillo”», en Camarillo Hierro, Tomás (2000) Memorias de mi vida, Madrid: Casa de Guadalajara en Madrid, 113-18.

Bolaños, María (1997) Historia de los museos en España. Memoria, cultura y sociedad, Gijón: Trea.

Calero Delso, Juan Pablo y Sergio Higuera Barco (2008) Historia contemporánea de la provincia de Guadalajara, 1808-1931, Bornova.

Carrero de Dios, Manuel (2001) Historia de la industria fotográfica española, Girona: ccg.

Challine, Éléonore (2017) Une histoire contrariée. Le musée de photographie en France, 1839-1945, Paris: Éditions Macula.

Fuentes Vega, Alicia (2017) Bienvenido, Mr. Turismo. Cultura visual del boom en España, Madrid: Cátedra.

García Felguera, María de los Santos (2020) «La fotografía. Una profesión nueva para las mujeres», en Navarro, Carlos G. (ed.) (2020) Invitadas. Fragmentos sobre mujeres, ideología y artes plásticas en España (1833-1931), Madrid: Museo Nacional del Prado, 276-87.

García Ruipérez, Mariano (2018) «Las fotografías de Casiano Alguacil en el Archivo Municipal de Toledo », en Villena Espinosa, Rafael y José Manuel López Torán (eds.) (2018) Fotografía y patrimonio cultural. v, vi y vii

encuentros en Castilla-La Mancha, Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha y Centro de Estudios de Castilla-La Mancha, 177-90.

Haworth-Booth, Mark y Anne McCauley (1998) The Museum & the Photograph. Collecting Photography at the Victoria and Albert Museum, 1853-1900, Williamstown (Massachusetts): Sterling and Francine Clark Art Institute.

Lacoste, Anne; Corsini, Silvio y Olivier Lugon (eds.) (2015) La mémoire des images. Autour de la Collection iconographique vaudoise, Gollion (Suiza): Infolio.

López-Yarto Elizalde, Amelia (2010) El Catálogo Monumental de España (1900-1961), Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Martínez, Covadonga (2008) Tendencias fotográficas en España entre 1900 y 1940, Girona: ccg.

Matilla, José Manuel (ed.) (2000) Velázquez en blanco y negro, Madrid: Museo Nacional del Prado.

Merino de Cáceres, José Miguel y María José Martínez Ruiz (2012) La destrucción del patrimonio artístico español. W. R. Hearst, «el gran acaparador», Madrid: Cátedra.

Newhall, Beamont (1983) Historia de la fotografía. Desde sus orígenes hasta nuestros días, Barcelona: Gustavo Gili.

Perlès, Valérie (ed.) (2019) Les Archives de la planète, Paris, Boulogne-Billancourt: Lienart, Musée départemental

Albert-Kahn.

Pradillo y Esteban, Pedro José (2005) Guadalajara. Historia de la fotografía, 1853-1956, Guadalajara: Alvargómez, Gestión Inmobiliaria.

Ribalta, Jorge y Cristina Zelich (2011) Centre Internacional de Fotografia Barcelona (1978-1983), Barcelona: Museu d’Art Contemporani de Barcelona.

Rodrigo del Blanco, Javier (ed.) (2018) Las exposiciones históricas de 1892, Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte.

Rosón, María (2016) «Líneas y problemáticas de la historia de la fotografía en España», en Molina, Álvaro (ed.) La Historia del Arte en España. Devenir, discursos y propuestas, Madrid: Polifemo, 293-324.

Ruiz Rojo, José Antonio (2009) Las películas de Tomás Camarillo, 1927-1935, Guadalajara: Centro de la Fotografía

y la Imagen Histórica de Guadalajara.