The name is not the thing named Nomenclatures/taxonomies of contemporary art museums in rural Spain.

Main Article Content

Jesús Pedro Lorente Lorente
Natalia Juan García

Abstract

The rural world, mostly identified with peasant traditions, tends to remain outside the radar of the latest cultural trends. However, more and more Spanish towns have contemporary art museums, with that or another name. The variety and quality of their collections derive largely from the promoter(s) who, together with the respective local context, are sociologically the main shapers of its institutional profile, not always adjusted to the typological classifications of ICOM.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lorente Lorente, J. P., & Juan García, N. (2024). The name is not the thing named: Nomenclatures/taxonomies of contemporary art museums in rural Spain. Diferents. Revista De Museus, (9), 8–25. https://doi.org/10.6035/diferents.8429
Section
Guest signature
Author Biographies

Jesús Pedro Lorente Lorente, Universidad de Zaragoza

Professor of Art History at the University of Zaragoza, where he heads the Aragonese Observatory of Art in the Public Sphere (recognized by the Government of Aragon as a «reference» group). Among his publications are books such as Arte público y museos en distritos culturales, Gijón: Trea, 2018 (English version published in 2019 by Routledge) or Los museos de arte contemporáneo: noción y desarrollo histórico, Gijón: Trea, 2008 (edited in French by L'Harmattan in 2009, in English by Ashgate in 2011, and in Turkish by the University of Istanbul in 2016). He has been a member of the international editorial board of the Dictionnaire de Muséologie published by ICOM-Armand Colin in 2022 under the direction of Prof. François Mairesse.

Natalia Juan García, Universidad de Zaragoza

Full professor in the Department of Art History at the University of Zaragoza. Member of the research group is the Observatorio Aragonés de Arte en la Esfera Pública (recognized by the Government of Aragon as a «reference» group) and the Instituto de Investigación en Patrimonio y Humanidades. Together with Professor Jesús Pedro Lorente he was responsible for coordinating in 2022 the monographic dossier entitled «The Guggenheim effect, on its 25th anniversary. Museums and their role in cultural districts» for the magazine Espacio, tiempo y forma. With the same researcher he published, in 2023, the article «Art enticements in cultural waterfronts: their perimuseal span in the Bilbao estuary beyond the Guggenheim» in the magazine On the W@terfront in its issue dedicated to Public Art at Cultural Waterfronts.

References

Blázquez Abascal, Jimena (2003) «Fundación NMACMontenmedio Arte Contemporáneo», Mus-A: Revista de los museos de Andalucía, 1: 18-21.

Blasco Carrascosa, Juan Ángel (comp. y coord.) (1995) Museo Popular de Arte Contemporáneo de Villafamés. Catálogo-guía, Valencia: Generalitat Valenciana.

Bolaños, María (2008) Historia de los Museos en Espana. Memoria, cultura, sociedad, Gijón: Trea (2ª edición, revisada y ampliada).

Casado García, Carmen y Malgara García Díaz (2020) «Genalguacil, el museo habitado», Diferents. Revista de Museus, 5: 110–127. https://doi.org/10.6035/Diferents.2020.5.7

Castells González, Rosa María (2000) «Los museos de arte contemporáneo de la provincia de Alicante», Canelobre: Revista del Instituto Alicantino de Cultura «Juan Gil-Albert», 41-42: 61-70.

Cortés Morillo, Josefa (2018) «Arte contemporáneo versus mundo rural o la identificación de arte y vida desde la periferia: El Museo Vostell Malpartida como paradigma» en Lozano Bartolozzi, María del Mar y Vicente Méndez Hernán (coords.) Paisajes culturales entre el Tajo y el Guadiana, Universidad de Extremadura, 217-238.

Cremades Sanz-Pastor, Juan Antonio (2006) «Veinte años del Museo de Dibujo de Larrés», Serrablo, 141: 18-25.

García de Pablos, Félix (2023) «Arte y cultura en el corazón de Ayllón», El Adelantado de Segovia, 12 de junio de 2023 https://www.eladelantado.com/segovia/arte-y-cultura-en-el-corazon-de-ayllon/

García Jiménez, Lola (2003) «Museos de arte contemporáneo y galerías de arte. Centros de exposiciones temporales», Museo: Revista de la Asociación Profesional de Museólogos de Espana, 8: 1-7.

Gil Imaz, María Cristina (1990) Museo Contemporáneo Hispano Mexicano, Alagón: Ayuntamiento de Alagón.

González-Calero García, Alfonso (2000) «El Museo ‘Florencio del Fuente’ en Huete: una espléndida colección de arte contemporáneo», Anil: Cuadernos de Castilla - La Mancha, 21: 35-37.

Guttmann, Beatriz (1991) EI museo de Vilafamés: un hecho insólito, Castellón: Diputación Provincial.

Layuno, María Ángeles (2003) Museos de arte contemporáneo en Espana. Del «palacio de las artes» a la arquitectura como arte, Gijón: Trea.

Llaguno Rojas, Antonio (2019) El Museo Antonio Manuel Campoy en su xxv aniversario, Fundación Antonio Manuel Campoy y Excmo. Ayuntamiento de Cuevas del Almanzora

Lorente, Jesús Pedro (1998) «Los nuevos museos de arte moderno y contemporáneo bajo el franquismo», Artigrama. Revista del Depto. de Historia del Arte de la Universidad de Zaragoza, 13: 295-313. https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/artigrama/article/view/8519/7226

Lorente, Jesús Pedro (2012) «Un experimento en la política cultural española de la postmodernidad: los museos municipales de escultura al aire libre fundados con donaciones de artistas» en Díaz Balerdi, Iñaki (coord.) Otras maneras de musealizar el patrimonio, Bilbao-Vitoria: Universidad del País Vasco-Artium, 169-190.

Muñoz Bascuñana, Mónica (2018) «Fundación Antonio Pérez. La difusión del Arte Contemporáneo en la provincia de Cuenca», Revista de Museología, 73: 83-97.

Pérez García, Carmen (2018) «Florencio de la Fuente: historia de una colección», Revista de Museología, 73: 112-117.

Real López, Inmaculada (2018) El Museo Gallego de Arte Contemporáneo Carlos Maside: memoria, compromiso e identidad, Gijón: Ediciones Trea.

Rivero Gómez, Miguel Ángel (ed.) (2021) Museo de Arte Contemporáneo José María Moreno Galván, La Puebla de Cazalla: Museo de Arte Contemporáneo José María Moreno Galván.

Sáez Angulo, Julia (2007) «Mayte Spinola. Artista e inspiradora de Museos», Galería Antiqvaria: Arte contemporáneo, antigüedades, mercado, coleccionismo, 265: 106-108

Sánchez Ramírez, Ángeles (2007) «Museo de Zarzuela del Monte como experiencia rural», Museo: Revista de la Asociación Profesional de Museólogos de Espana, 12: 183-187.

Sánchez Torralbo, Elena y José Luís Portilla Salcines (2004) Elsedo Museo de Arte Contemporáneo, Santander: Ed. Punto de Partida-Gobierno de Cantabria.

Torrent, Rosalía (2018) «El Museo de Arte Contemporáneo Vicente Aguilera Cerni de Vilafamés. Notas sobre su historia y apuntes sobre su colección», en Pérez Ortíz, Isabel (coord.) Una historia diferente: El Museo de Arte Contemporáneo Vicente Aguilera Cerni de Vilafamés, Valencia: Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana,

-27.