Sobre afecte i ecopoètica
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resum
L'objectiu d'aquest article és contribuir al debat sobre les convergències entre els estudis sobre l'afecte (affect studies) i l'ecocrítica, especialment en els vessants neomaterialistes, centrant-se en la seva aplicabilitat a l'estudi de la poesia. Partint del pensament de Jane Bennett, l'article planteja preguntes sobre el potencial de la poesia per imaginar mons més enllà de l'antropocèntric, generant una atenció (attentiveness) cap a allò no-humà, tal com es teoritza en els nous materialismes. La teorització de l'afecte i de la matèria vibrant, així com el model d'influx-and-efflux de Bennett, poden ser pensats de manera fructífera en relació amb allò que l'escriptora i teòrica Julia Fiedorczuk anomena “ecopoètica”. Explorant tant el pensament ecocrític com la pràctica poètica de Fiedorczuk, aquest article conceptualitza l'ecopoètica com una manera d'induir «una obertura estètic-afectiva cap a la vitalitat material» (Bennett, 2010: x) i planteja preguntes sobre com escriure el «jo» al món de la matèria vibrant.
Descàrregues
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
S'utilitza una llicència de drets d'autor CREATIVE COMMONS d'accés obert. Aquells autors les obres dels quals siguin publicades per aquesta revista, accepten els termes següents:
- a. Els autors conservaran els seus drets d'autor i garantiran a la revista el dret a publicar primer la seva obra, que estarà simultàniament subjecta a la Llicència de Reconeixement Creative Commons CC BY SA que permet a tercers compartir l'obra sempre que s'indiqui el seu autor i la seva primera publicació.
- b. Els autors podran adoptar altres contractes de llicència no exclusius per a la distribució de la versió publicada de l'obra (per exemple, dipositar-la en un arxiu telemàtic institucional o publicar-la en un volum monogràfic) sempre que s'indiqui la publicació inicial en aquesta revista.
- Els autors poden -i es recomana- difondre la seva obra a través d'Internet (per exemple, en arxius telemàtics institucionals o a la seva pàgina web) abans i durant el procés de presentació, la qual cosa pot produir intercanvis interessants i augmentar les citacions de l'obra publicada.
Referències
Ahmed, Sara. 2008. «Imaginary Prohibitions: Some Preliminary Remarks on the Founding Gestures of the ‘New Materialism’». European Journal of Women’s Studies, 15 (1): 23–39.
Alaimo, Stacy. 2010. Bodily Natures: Science, Environment, and the Material Self. Bloomington: Indiana University Press.
Alaimo, Stacy. 2016. Exposed: Environmental Politics and Pleasures in Posthuman Times. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Anderson, Ben. 2009. «Affective Atmospheres». Emotion, Space and Society, 2 (2): 77–81. https://doi.org/10.1016/j.emospa.2009.08.005.
Barad, Karen. 2007. Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham: Duke University Press.
Bennett, Jane. 2010. Vibrant Matter: A Political Ecology of Things. Durham: Duke University Press.
Bennett, Jane. 2020. Influx & Efflux: Writing up with Walt Whitman. Durham: Duke University Press.
Berlant, Lauren. 2011. Cruel Optimism. Durham: Duke University Press.
Bladow, Kyle and Jennifer Ladino. 2018. «Toward an Affective Ecocriticism: Placing Feeling in the Anthropocene». In Affective Ecocriticism: Emotion, Embodiment, Environment, edited by Kyle Bladow and Jennifer Ladino, 1–22. Lincoln: University of Nebraska Press.
Brinkema, Eugenie. 2014. The Forms of the Affects. Durham and London: Duke University Press.
Clough, Patricia. 2007. The Affective Turn: Theorizing the Social. Durham, NC: Duke University Press.
Conley, Verena Andermatt. 2016. «The Care of the Possible». Cultural Politics, 12 (3): 339–54. DOI: https://doi.org/10.1215/17432197-3648894.
Connolly, William E. 2013. The Fragility of Things: Self-Organizing Processes, Neoliberal Fantasies, and Democratic Activism. Durham: Duke University Press.
Coole, Diana and Samantha Frost, eds. 2010. New Materialisms: Ontology, Agency, and Politics. Durham: Duke University Press.
Cubitt, Sean. 2019. «Ecocritique». Media+Environment 1 (1). https://doi.org/10.1525/001c.10784.
Fiedorczuk, Julia. 2009. Tlen. Wrocław: Biuro Literackie.
Fiedorczuk, Julia. 2015. Cyborg w ogrodzie. Gdańsk: Katedra.
Fiedorczuk, Julia. 2017. Oxygen, translated by Bill Johnston. Brookline, Massachusetts: Zephyr Press.
Fiedorczuk, Julia and Gerardo Beltrán. 2020. Ekopoetyka / Ecopoética / Ecopoetics. Ekologiczna obrona poezji / Una defensa ecológica de la poesía / An ecological «defence of poetry». Warszawa: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykanskich UW.
Fiedorczuk, Julia and Elżbieta Wójcik-Leese. 2012. «Compost». The Poetry Ireland Review, 108: 74.
Fischer, Clara. 2016. «Feminist Philosophy, Pragmatism, and the ‘Turn to Affect’: A Genealogical Critique». Hypatia, 31 (4): 810–26. DOI: https://doi.org/10.1111/hypa.12296.
Fischer, Clara. 2018. «Revisiting Feminist Matters in the Post-Linguistic Turn: John Dewey, New Materialisms, and Contemporary Feminist Thought». In New Feminist Perspectives on Embodiment, edited by Clara Fischer and Luna Dolezal, 83–102. Cham: Palgrave.
Gocławska, Aleksandra. 2020. Refracted Communications: Multilingualism and (Im)Purity in the Works of Maria-Mercè Marçal and Julia Fiedorczuk. Doctoral Thesis. https://doi.org/10.17863/CAM.77711.
Gregg, Melissa and Gregory J. Seigworth. 2010. The Affect Theory Reader. Durham and London: Duke University Press.
Haraway, Donna. 2003. The Companion Species Manifesto: Dogs, People, and Significant Otherness. Chicago: Prickly Paradigm Press.
Haraway, Donna. 2016. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press.
Hemmings, Clare. 2005. «Invoking Affect: Cultural Theory and the Ontological Turn». Cultural Studies, 19 (5): 548–67. https://doi.org/10.1080/09502380500365473.
Iovino, Serenella and Serpil Oppermann, eds. 2014. Material Ecocriticism. Bloomington: Indiana University Press.
Massumi, Brian. 2002. Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation. Durham: Duke University Press.
Mąkowska, Joanna. 2021. «Poetic Thinking in the Anthropocene». Women’s Studies, 50 (8): 791–797. DOI: 10.1080/00497878.2021.1980724.
Merleau-Ponty, Maurice. 1969. The Visible and the Invisible. Evanston: Northwestern University Press.
Merola, Nicole M. 2018. «‘what do we do but keep breathing as best we can this / minute atmosphere’: Juliana Spahr and Anthropocene Anxiety». In Affective Ecocriticism: Emotion, Embodiment, Environment, edited by Kyle Bladow and Jennifer Ladino, 25–49. Lincoln: University of Nebraska Press.
Moore, Jason. 2017. «The Capitalocene, Part I: On the nature and origins of our ecological crisis». The Journal of Peasant Studies, 44 (3): 594–630. DOI: 10.1080/03066150.2016.1235036.
Morton, Timothy. 2009. Ecology Without Nature: Rethinking Environmental Aesthetics. Cambridge: Harvard University Press.
Morton, Timothy. 2010. The Ecological Thought. Cambridge: Harvard University Press.
Neimanis, Astrida. 2017. Bodies of Water: Posthuman Feminist Phenomenology. London: Bloomsbury Academic.
Ngai, Sianne. 2005. Ugly Feelings. Cambridge: Harvard University Press.
Oppermann, Serpil. 2018. «The Scale of the Anthropocene: Material Ecocritical Reflections». Mosaic, 51 (3): 1–17.
Pedwell, Carolyn, and Anne Whitehead. 2012. «Affecting Feminism: Questions of Feeling in Feminist Theory». Feminist Theory, 13 (2): 115–29. https://doi.org/10.1177/1464700112442635.
Pons Jaume, Margalida. 2021. «Potencias afectivas de la poesía catalana contemporánea: exposición y propuestas de un proyecto de investigación». Theory Now: Journal of Literature Critique and Thought, 4 (1): 129–150. DOI: 10.30827/tnj.v4i1.16216.
Rudaś-Grodzka, Monika. 2020. «Syrenizm: poezja Julii Fiedorczuk». Teksty Drugie, 5: 399–418. http:// journals.openedition.org/td/16794.
Thrift, Nigel. 2008. Non-Representational Theory: Space, Politics, Affect. London: Routledge.
Tsing, Anna. 2015. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton: Princeton University Press.
Tsing, Anna, Heather Swanson, Elaine Gan, and Nils Bubandt. 2017. Arts of Living on a Damaged Planet. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Węgrzyniak, Anna. 2016. «‘Oddycham więc jestem’: Poezja Julii Fiedorczuk». Białostockie Studia Literaturoznawcze, 9: 51–66.