Instagramers Z: virtual bildung, reading identities and critical literacy in Lola Vendetta by Raquel Riba Rossy

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Belén Mateos Blanco

Abstract

Instagram, image social network par excellence, heads the list of users framed in Generation Z. For those born between 1995 and 2012, this platform represents the pragmatism of self-concept: the mirror in which to recognize oneself to make oneself known in the digital context. The recreation of a virtual alter ego from self-assigned attributes configures, together with affective-emotional connections and social ties, the digital identity of the individual. Trained in the codes inherent to the image, Z prosumers embody the text-visual paradigm of the aesthetics of reception, characterized as active and social subjects who participate in virtual bildung and who make up the instagramer community. The collective idiosyncrasy of this social network, based on the binomial that forms identity and culture, justifies its use as an instrument of mobilization at the service of the feminist struggle. In this sense, Raquel Riba Rossy (1990), creator of Lola Vendetta, projects in her doppelganger the community feeling of the fourth wave of feminism. Her cartoons, conceived in hypertext, constitute a catalog of the feminist imaginary whose interpretation endorses the practice of critical literacy.

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How to Cite
Mateos Blanco, B. (2023). Instagramers Z: virtual bildung, reading identities and critical literacy in Lola Vendetta by Raquel Riba Rossy. Culture, Language and Representation, 32, 131–146. https://doi.org/10.6035/clr.6826
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ARTÍCULOS / ARTICLES
Author Biography

Belén Mateos Blanco, Universidad de Valladolid

Doctora en Español: lingüística, literatura y comunicación, actualmente trabaja como PAYUD en el Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura en el
Campus La Yutera (Palencia) de la Universidad de Valladolid. Es miembro del Grupode Investigación Reconocido Literatura Española Contemporánea siglos XX y XXI de la UVa. Ha colaborado en varios proyectos de investigación como La narrativa breve española actual o Biblioteca de Lectura Fácil; actualmente, forma parte del Proyecto de Investigación Fractales. Estrategias para la fragmentación en la narrativa española del siglo XXI, financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación. Sus estudios en el ámbito de la didáctica han sido publicados en revistas como Lenguaje y Textos, Educação & Formação o Tejuelo entre otras, y recogidos en capítulos de libro por la Cátedra Miguel Delibes, Iberoamericana- Vervuert, Peter Lang o Tirant lo Blanch.

Funding data

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