Instagramers Z: virtual bildung, reading identities and critical literacy in Lola Vendetta by Raquel Riba Rossy
Main Article Content
Abstract
Instagram, image social network par excellence, heads the list of users framed in Generation Z. For those born between 1995 and 2012, this platform represents the pragmatism of self-concept: the mirror in which to recognize oneself to make oneself known in the digital context. The recreation of a virtual alter ego from self-assigned attributes configures, together with affective-emotional connections and social ties, the digital identity of the individual. Trained in the codes inherent to the image, Z prosumers embody the text-visual paradigm of the aesthetics of reception, characterized as active and social subjects who participate in virtual bildung and who make up the instagramer community. The collective idiosyncrasy of this social network, based on the binomial that forms identity and culture, justifies its use as an instrument of mobilization at the service of the feminist struggle. In this sense, Raquel Riba Rossy (1990), creator of Lola Vendetta, projects in her doppelganger the community feeling of the fourth wave of feminism. Her cartoons, conceived in hypertext, constitute a catalog of the feminist imaginary whose interpretation endorses the practice of critical literacy.
Downloads
Article Details
An open-access CREATIVE COMMONS copyright license is used. Those authors whose works are published by this journal, accept the following terms:
- Authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right to first publish their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Recognition License CC BY SA that allows third parties to share the work, provided that its author and first publication is indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematics file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work over the Internet (e.g. in institutional telematics files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase quotes of the published work.
Funding data
-
Ministerio de Ciencia e Innovación
Grant numbers PID2019-104215GB-100
References
Acebes, Belén y Montanera, Ramón. 2021. Estudio Anual Redes Sociales 2021. iAB Spain. https://iabspain.es/estudio/estudio-de-redes-sociales-2021/
Álvarez Ramos, Eva. Heredia Ponce, Hugo. y Romero Oliva, Manuel. 2019. La Generación Z y las Redes Sociales. Una visión desde los adolescentes en España. Revista Espacios, 40 (20), 1-13. http://hdl.handle.net/10498/21358
Álvarez Ramos, Eva., Mateos Blanco, Belén., Alejaldre Biel, Leyre. y Mayo-Iscar, Agustín. 2021. El recuerdo y la emoción en la adquisición del hábito lector. Un estudio de caso. Tejuelo, 34, 293-322. https://doi.org/10.17398/1988-8430.34.293
Arribas, Luis. 2006. «El imaginario social como paradigma del conocimiento sociológico». Revista de Investiga¬ciones Políticas y Sociológicas, 5(1), 13-12.
Bordieu, Pierre. 1998. La distinción. Criterios y bases del gusto. Taurus.
Braslavsky, Berta. 2003. «¿Qué se entiende por alfabetización?» Lectura y Vida, 24(2), 2‐17.
Braidotti, Rosi. 2000. Sujetos Nómades. Paidós.
Butler, Judith. 2007. El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós, Barcelona.
Casas, Patricia., Tejedor, Santiago y Romero, Luis Miguel. 2018. «Micronarrativas en Instagram: análisis del storytelling autobiográfico y de la proyección de identidades de los universitarios del ámbito de la comunicación». Prisma Social, 20, 40-57.
Cassany, Daniel. 2013. «Leer literatura en la época de Internet». Peonza. Revista de Literatura Infantil y Juvenil, 106-107: 35-41.
Castells, Manuel. (2004). Estado, sociedad y cultura en la globalización de América latina con referencia a la especificidad chilena. Foro de altos estudios sociales.
Castells, Manuel. 2009. Redes de indignación y esperanza. Alianza. Editorial.
Cobo, Rosa. 2019. «La cuarta ola feminista y la violencia sexual». PArAdigmA. Revista Universitaria de Cultura, 22, 134-138.
Cochrane, Kira. 2013. La cuarta ola del feminismo. http://www.lrmcidii.org/tag/kira-cochrane/
Fellenz, Martín, R. 2016. Forming the professional self: bildung and the ontological perspective on professional education and development, Educational Philosophy and Theory,48, 267-283.
Freire, Paulo. 2004. La importancia de leer y el proceso de liberación. Siglo XXI Editores.
Freire, Paulo. y Macedo, Donaldo. 1989. Alfabetización. Lectura de la palabra y lectura de la realidad. Paidós.
Friedman, Thomas. 2005. La Tierra es plana. Breve historia del mundo globalizado del siglo XXI. MR Ediciones.
Fulchignoni, Enrico. 1964. La moderna civiltà dell’immagine. A. Armando.
Gabelas Barroso, José Antonio. y Marta Lazo, Carmen. 2011. «Adolescentes en la cultura digital». Jóvenes Interactivos. Nuevos modos de comunicarse. eds. Estrella Martínez Rodrigo y Carmen Marta Lazo, Netbiblio. (3- 15).
García Cantero, Jaime. 2014. «Ciborg‐espacio: el espacio público e internet ubicuo. La transformación física, simbólica, relacional y política de la ciudad». Telos, 97, 27‐33.
Giménez, Gilberto. 2003. La cultura como identidad y la identidad como cultura. Instituto de Investigaciones Sociales.
Giones Valls, Aina y Serrat i Brustenga, Marta. 2010. «La gestión de la identidad digital. una nueva habilidad informacional y digital». BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 24. https://dx.doi.org/10.1344/105.000001545
Gómez Ramírez, Oralia y Reyes Cruz, Verónica Luz. 2008. «Las jóvenes y el feminismo: ¿indiferencia o compromiso?» Estudios feministas, 16(2), 387-408.
Grail Research. 2011. «Consumers of tomorrow insights and observations about Generation Z». http://goo.gl/7qYuWt
GREDICS .2016. Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials. «Literacidad Crítica». Universitat Autònoma de Barcelona. https://grupsderecerca.uab.cat/gredics/node/163
Hecht, Michael L., Collier, Mary Jaqne and Ribeau, Sydney A. 1993. African-american communication. ethnic identity and cultural interpretations. Sage Publications.
Searle, John. 1998. Mind, language and society: Philosophy in the real world. Basic Books.
Kneepkens, E.W.E.M. y Zwaan, Rolf. 1994. «Emotions and literary text comprehension». Poetics, 23, 125–138.
Lagarde, Marcela. 2000. Claves feministas para la autoestima de las mujeres. Horas y horas.
Lagarde, Marcela .2012. El feminismo en mi vida. Hitos, claves y topías. Instituto de las Mujeres del Distrito Federal. http://www.cotidianomujer.org.uy/sitio/pdf/ElFeminismoenmiVida.pdf
Lomas, Carlos. 1991. «La imagen. Instrucciones de uso para un itinerario de la mirada». Signos. Teoría y práctica de la educación, 1, 14-25.
Mascó, Alejandro. 2012. Entre Generaciones. No te quedes fuera del futuro. Temas.
Megías Quirós., Ignacio. y Rodríguez San Julián., Elena. 2014. Jóvenes y comunicación. La impronta de lo virtual. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud.
McLuhan, Marshall. y Fiore, Quentin. 1967. El medio es el masaje. Un inventario de efectos. Paidós.
Martínez Moreno, Eva M. ª. 2016. «Claves teóricas para leer la literatura de la vanguardia histórica». Ocnos, 15 (2), 136-154. https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.2.1012
Mora, Vicente Luis. 2012. El lectoespectador. Seix Barral.
Nielsen, Jakob. y Loranger, Hoa. 2006. Usabilidad. Prioridad en el diseño web. Anaya.
Oatley, Keith. 1994. «A taxonomy of the emotion of literary responseand a theory of identification in fictional narrative». Poetics, 23, 53–74.
Ortega, Iñaki y Vilanova, Nuria. 2016. Generación Z, el último salto generacional. ATREVIA.
Plant, Sadie. 1992. The Most Radical Gesture: The Situationist International in a Postmodern Age. Routledge.
Prades Oropesa, Mariona. y Carbonell Sánchez, Xavier. 2016. «Motivaciones sociales y psicológicas para usar Instagram». Communication Papers, 5(9), 27-36.
Riba Rossy, Raquel. 2017. Más vale Lola que mal acompañada. Lumen.
Riba Rossy, Raquel. 2018. ¿Qué Pacha, Mama? Lumen.
Riba Rossy, Raquel. 2019. Lola Vendetta y Los Hombres. Lumen.
Riba Rossy, Raquel. 2021. Lola Vendetta. Una habitación propia con Wifi. Lumen.
Rovira, Guiomar. 2016. Activismo en red y multitudes conectadas comunicación y acción en la era de internet. Universidad Autónoma Metropolitana.
Sabucedo, José. Manuel., Grossi, Javier y Fernández, Concepción. 1998. «Los Movimientos sociales y la creación de un sentido común alternativo», eds. Benjamín Tejerina Montaña y Pedro Ibarra Güell.
Sánchez Castillo, Sebastián. y Mestre Pérez, Rossana. .2016. «Redes sociales y jóvenes universitarios: usos e identidad personal». Opción, 32(10), 696-714.
Schroer, William. 2008. «Generations X, Y, Z and the Others». The Journal of the Household Goods Forwarders Association of America, Inc, Vol. XL, pp. 9-11.
Scolari, Carlos. 2008. Hipermediaciones. Gedisa SA.
Sibilia, Paula. 2008. La intimidad como espectáculo. Fondo de Cultura Económica.
Schiller, Friedich. 1999. Kallias. Cartas sobre la educación estética del hombre. Anthropos.
Siibak, Andra. 2009. «Constructing the self through the photo selection - Visual impression mana¬gement on social networking websites». Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 3(1), 1.
Toffler, Alvin. 1981. La tercera ola. Edivisión.
Yepes, Natalia Estefanía y Sierra, Iván Rodolfo. 2018. La identidad cultural, el estilo de vida y las prácticas de consumo. Universidad Santo Tomás.