Tomar los cielos por asalto. Tradición, ideología y marcos religiosos del discurso de Podemos

Main Article Content

Francisco José Sánchez García

Abstract

Abstract: This work focuses on the analysis of the role of religion in the construction of the discourse of Podemos. Pablo Iglesias' party has experienced a meteoric rise from its founding in 2014 to the achievement of the first coalition government of democracy in Spain. During this period, the public interventions of Pablo Iglesias and other leaders of the formation have been the object of intense media interest. Not surprisingly, Podemos has distinguished itself from the parties of the system by taking special care of political communication. Formally, its metadiscursive scaffolding has been built on the basis of a long cultural tradition, which connects with left-wing intellectuals and, paradoxically, also rests on the foundations of Spanish Judeo-Christian morality. In this article, we use a corpus made up of a selection of parliamentary debates, meetings and tweets from the social network Twitter to analyze the conceptual frameworks (Lakoff, 2007) that underlie these interventions, focusing on the importance of certain resemantized religious frames (Laclau, 2005), which, to a large extent, help to spread the main arguments of the party, to connect emotionally with its potential voters, and, at the same time, to position itself as a differentiated brand in the new Spanish political landscape.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sánchez García, F. J. (2021). Tomar los cielos por asalto. Tradición, ideología y marcos religiosos del discurso de Podemos. Culture, Language and Representation, 26, 47–62. https://doi.org/10.6035/clr.5859
Section
ARTÍCULOS / ARTICLES

References

Abellán López, Mª. Ángeles y Pardo Beneyto, Gonzalo. 2015. «El influjo de la tradición republicana: de los indignados a Podemos». En La regeneración del sistema: reflexiones en torno a la calidad democrática, el buen gobierno y la lucha contra la corrupción (pp. 159-174), ed. Joaquín Marco y Blanca Nicasio. Valencia: AVAPOL.
Arroyas Langa, Enrique y Pérez Díaz, Pedro Luis. 2016. «La nueva narrativa identitaria del populismo: un análisis del discurso de Pablo Iglesias (Podemos) en Twitter». Cultura, Lenguaje y Representación, 15: 51-63. Recuperado de: http://www.e-revistes.uji.es/index.php/clr/article/view/2154
Carlin, John. 2015. «¿Qué quiere Podemos? (3). La religión por otros medios». El País, 30/1/2015. Recuperado de https://elpais.com/politica/2015/01/29/actualidad/1422559012_043897.html
Casado Velarde, Manuel. 2019. «The political discourse of Podemos: the construction of an identity». Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 80: 177-190. http://dx.doi.org/10.5209/CLAC.66606
Charaudeau, Patrick, 2011. «Las emociones como efectos de discurso», Revista Versión, 26: 97-111.
Charaudeau, Patrick. 2009. «Reflexiones para el análisis del discurso populista». Discurso & Sociedad, 3 (2): 253-279.
Del Río, Eugenio. 2015. «¿Es populista Podemos?» Página abierta, 236: 26-43.
Elórtegui, Claudio. 2013. Populismo y comunicación. La política del malestar en el contexto latinoamericano. Barcelona: UOC.
Errejón Galván, Íñigo. 2009. «¿Qué es el análisis político? Una propuesta desde la teoría del discurso». Revista Estudiantil Latinoamericana de Ciencias Sociales, 1: 1-16. Retrieved from http://relacso.flacso.edu.mx/sites/default/files/docs/01/analisis-politico.pdf
Escolar, Arsenio. 2014. Entrevista a Pablo Iglesias: “No soy religioso, pero me sorprende estar tan de acuerdo con el papa”. 20 Minutos, 4/11/2014. Recuperado de: https://www.20minutos.es/noticia/2285795/0/pablo-iglesias-entrevista-podemos/perfil-preferencias-gustos/aficiones-virtudes-defectos/?autoref=true
Fairclough, Norman. 1992. Discourse and Social Change. Oxford: Blackwell.
Ferrada Stoehrel, Rodrigo. 2016. «The regime’s worst nightmare: the mobilization of citizen democracy. A study of Podemos’ (aesthetic) populism and the production of affect in political discourse». Cultural Studies. 31 (4): 543-579. https://doi.org/10.1080/09502386.2016.1264004
Franzé, Javier. 2017. «La trayectoria del discurso de Podemos: del antagonismo al agonismo». Revista Española de Ciencia Política, 44: 219-246.
Galvín, Virginia. 2015. Entrevista a Pablo Iglesias: “¿Mis debilidades? Peco de arrogancia y soberbia, como me recuerdan mis propios compañeros”. Vanity Fair, 22/3/2015. Recuperado de: https://www.revistavanityfair.es/realeza/reina-letizia/articulos/pablo-iglesias-podemos-entrevista-mis-debilidades-peco-de-arrogancia-y-soberbia/20553
Iglesias Turrión, Pablo. 2015. «Understanding Podemos». New Left Review, 93, 7-22.
Laclau, Ernesto & Mouffe, Chantal. 1987. Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Madrid: Siglo XXI.
Laclau, Ernesto. 2005. La razón populista. México: Fondo de Cultura Económica.
Lakoff, George y Johnson, Mark. 1986. Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago.
Lakoff, George. 2007. No pienses en un elefante. Lenguaje y debate político. Madrid: Editorial Complutense
Monereo, Manuel. 2016. «Del ‘populismo de izquierdas’ a la estrategia Nacional-Popular». El viejo topo, 340: 6-13.
Mouffe, Chantal. 2007. En torno a lo político. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Mouffe, Chantal. 2000. The Democratic Paradox. London-New York: Verso Books.
Palao Errando, José Antonio. 2015. «¿De qué hablamos cuando hablamos de análisis del discurso? Contra-hegemonía, populismo y mediaticismo en el caso de Podemos». Eutopías, 10: 35-46.
Sánchez García, Francisco José. Retórica parlamentaria española. Madrid: Síntesis.
Sánchez García, Francisco José. 2019. «New politics and the voice of the people». En Populist discourse. Critical Approaches to Contemporary Politics, ed. Encarnación Hidalgo Tenorio, Miguel Ángel Benítez Castro y Francesca de Cesare (pp. 275-291). London: Routledge.
Simón, Pedro. 2014. «Entrevista a Pablo Iglesias. Pablo Iglesias: ‘Jesucristo habría estado en Podemos’». 15/8/2014. Recuperado de https://www.elmundo.es/espana/2014/08/15/53ed1cc9ca4741e7748b4597.html
Sola, Jorge y Rendueles, César. 2017. «Podemos, the upheaval of Spanish politics and the challenge of populism», Journal of Contemporary European Studies. 26 (1): 99-116. https://doi.org/10.1080/14782804.2017.1304899
Van Dijk, Teun A. 1999. Ideología: una aproximación multidisciplinaria. Barcelona: Gedisa.
Žižek, Slavoj. 1989. The Sublime Object of Ideology. London/New York: Verso Books.