Polarització en periòdics espanyols: significat i contextos d'ús
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resum
Polarització s'ha convertit en una paraula popular en els darrers anys, ja que el seu significat s'ha estès més enllà de l'àmbit polític a qualsevol situació de conflicte en altres contextos. Aquest treball presenta un estudi detallat de la freqüència, contextos i extensió de significat de la paraula en un corpus de notícies dels dos principals diaris espanyols, El País i El Mundo, l'any 2021. Per a això, metodologies tant de la Lingüística de Corpus com de l'anàlisi del discurs crítica socio-cognitiva s'ha combinat, mitjançant l'anàlisi de freqüències, col·locacions, construccions sintàctiques, així com contextos, esquemes d'imatges i metàfores conceptuals que en configuren el significat. Els resultats apunten a un possible abús del terme als mitjans i la confirmació de la polarització com a paraula clau, jugant un paper essencial en el discurs polític i mediàtic, definint el context sociocultural actual a Espanya.
Descàrregues
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
S'utilitza una llicència de drets d'autor CREATIVE COMMONS d'accés obert. Aquells autors les obres dels quals siguin publicades per aquesta revista, accepten els termes següents:
- a. Els autors conservaran els seus drets d'autor i garantiran a la revista el dret a publicar primer la seva obra, que estarà simultàniament subjecta a la Llicència de Reconeixement Creative Commons CC BY SA que permet a tercers compartir l'obra sempre que s'indiqui el seu autor i la seva primera publicació.
- b. Els autors podran adoptar altres contractes de llicència no exclusius per a la distribució de la versió publicada de l'obra (per exemple, dipositar-la en un arxiu telemàtic institucional o publicar-la en un volum monogràfic) sempre que s'indiqui la publicació inicial en aquesta revista.
- Els autors poden -i es recomana- difondre la seva obra a través d'Internet (per exemple, en arxius telemàtics institucionals o a la seva pàgina web) abans i durant el procés de presentació, la qual cosa pot produir intercanvis interessants i augmentar les citacions de l'obra publicada.
##plugins.generic.funding.fundingData##
-
Agencia Estatal de Investigación
##plugins.generic.funding.funderGrants## PID2020-119102RB-I00
Referències
Alonso, Ana (21 de marzo de 2021) ¿Es España el país más polarizado de Europa? El Independiente https://www.elindependiente.com/internacional/2021/03/21/es-espana-el-pais-mas-polarizado-de-europa/
Bednarek, Monica y Helen Caple. 2014. Why do news values matter? Towards a new methodological framework for analysing news discourse in Critical Discourse Analysis and beyond. Discourse & Society 25(2): 135 –158. https://doi.org/10.1177/0957926513516041
Caple, Helen y Monica Bednarek. 2016. Rethinking news values: What a discursive approach can tell us about the construction of news discourse and news photography. Journalism, 17(4), 435–455. https://doi.org/10.1177/1464884914568078
Charteris-Black. Jonathan. 2018. Analysing political speeches: Rhetoric, discourse and metaphor. Bloomsbury Publishing.
Cotter, Colleen. 2010. News Talk: Investigating the Language of Journalism. Cambridge University Press
Diemer, Stefan. 2012. Corpus linguistics with Google? En Proceedings of the International Society for the Linguistics of English (pp. 1-14). Boston, MA: Boston University Press. Recuperado en https://www.bu.edu/isle/files/2012/01/StefanDiemer-Corpus-Linguistics-with-Google.pdf
Đurović, Tatjana. 2015. Cognitive linguistics meets critical discourse analysis: The representation of asylum seekers in Serbian media discourse. En Mišić-Ilić B. and Lopičić V. (Eds.) Jezička istraživanja[Language, literature, discourse: Linguistic research] (pp: 283-295). UDC.
Ellis, Nick C. y Eric Frey. 2009. The psycholinguistic reality of collocation and semantic prosody (2). En Roberta Corrigan, Edith A. Moravcsik, Hamid Ouali y Kathleen Wheatley (eds.), Formulaic language. John Benjamins.
Entman, Robert M. 1993. Framing: Towards clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 43: 51-58.
Ferraresi, Adriano. 2009. Google and beyond: web-as-corpus methodologies for translators. Tradumàtica, 7: 1-8. Recuperado en https://raco.cat/index.php/Tradumatica/article/view/154831
Gamson, William. A., David Croteau, William Hoynes, y Theodore Sasson. 1992. Media images and the social construction of reality. Annual Review of Sociology, 18(1): 373-393.
Gamson, William A. y Andre Modigliani. 1987. The changing culture of affirmative action. Research in Political Sociology, 3: 137-177.García-Page, Mario. 2008. Introducción a la fraseología española. Estudio de las locuciones. Anthropos.
Garrido, Antonio, Maria Antonia Martínez Rodríguez y Alberto Mora Rodríguez. 2021. Polarización afectiva en España. Más Poder Local, (45), 21-40. Recuperado en https://www.maspoderlocal.com/index.php/mpl/article/view/polarizacion-afectiva-en-espana-mpl45
González Fernández, Adela. 2017. La web como corpus: un esbozo. Lengua y Habla 21: 126-150. Recuperado en https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6175061.pdf
Hampe, Beate. 2005. Image schemas in Cognitive Linguistics: Introduction. In B. Hampe (ed) From Perception to Meaning: Image Schemas in Cognitive Linguistics. Mouton de Gruyter
Hawkins, Robert P. y Suzanne Pingree. 1981. Using television to construct social reality, Journal of Broadcasting, 25:4, 347-364 https://doi.org/10.1080/08838158109386459
Hart, Christopher. 2011. Force-interactive Patterns in Immigration Discourse: A Cognitive Linguistic Approach to CDA. Discourse & Society 22(3):269–286.
Jeffries, Lesley y Brian Walker. 2017. Keywords in the Press: The New Labour Years. Bloomsbury
Johnson, Mark. 1987. The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. Chicago University Press
Koller, Veronica. 2020. Analysing metaphor in discourse. In Hart, Chrsitopher (ed) Researching Discourse (pp. 77-96). Routledge
Kovecses, Zoltan. 2010. Metaphor: A practical introduction. Oxford University Press.
Krzeszowski, Tomasz. 1997. Angels and Devils in Hell. Energeia
La Sexta (18 de enero de 2022) España, a la cabeza de los países más polarizados: Sandra Sabatés analiza los motivos en El Intermedio https://www.lasexta.com/programas/-intermedio_2022011861e733da04912a0001d4425a.html
Lakoff, George y Mark Johnson. 2008 . Metaphors we live by. University of Chicago Press.
Miller, Luis y Mariano Torcal. (31 de octubre de 2020) Veinticinco años de polarización afectiva en España. The Conversation: https://theconversation.com/veinticinco-anos-de-polarizacion-afectiva-en-espana-149237
Musolff, Andreas y Jörg Zinken (eds) (2009/2015). Metaphor and Discourse. Palgrave MacMillan
Pan, Zhongdang y Gerald Kosicki. 1993. Framing analysis: An approach to news discourse. Political Communication, 10, 55–75.
Paz, María Antonia, Ana Mayagoitia-Soria y Juan-Manuel González-Aguilar. 2021. From Polarization to Hate: Portrait of the Spanish Political Meme. Social Media + Society, 7(4). https://doi.org/10.1177/20563051211062920
Peña Cervel, M. Sandra (2012). Los esquemas de imagen. En Ibarretxe-Antuñano, Iraide y Javier Valenzuela (eds) Lingüística cognitiva. (pp: 69-98). Anthropos
Podhorodecka, Joanna. 2007. Evaluative Metaphor: Extended meanings of English motion verbs. Wydawnictwo naukowe AP.
Porto. M. Dolores. 2022. Water Metaphors and Evaluation of Syrian Migration: The Flow of Refugees in the Spanish Press, Metaphor and Symbol, 37:3, 252-267, https://doi.org/10.1080/10926488.2021.1973871
Real Academia Española (2021) Polarizar. Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.5 en línea]. https://dle.rae.es [consultado 15 de octubre de 2022].
Real Academia Española: Banco de datos (CORPES XXI) [en línea]. Corpus del Español del Siglo XXI (CORPES). http://www.rae.es [Consultado el 15 de octubre de 2022]
Real Academia Española: Banco de datos (CREA) [en línea]. Corpus de referencia del español actual. http://www.rae.es [consultado el 15 de octubre de 2022]
Scheufele, Dietram A. 1999. Framing as a theory of media effects. Journal of Communication, 49(1), 103-122
Semino, Elena. 2008 Metaphor in Discourse. Cambridge University Press.
Simon, Adam F. y Jennifer Jerit. 2007. Toward a theory relating political discourse, media, and public opinion. Journal of Communication, 57(2), 254-271
Steen, Gerard. J. 2011. The contemporary theory of metaphor—now new and improved!. Review of Cognitive Linguistics 9(1), 26-64.
Tewksbury, David H., y Dietram. A. Scheufele. 2019. News Framing Theory and Research. En M. B. Oliver, A. A. Raney, & J. Bryant (Eds.), Media Effects: Advances in Theory and Research (pp. 51-68). Routledge.
Thibodeau, Paul H. y Lera Boroditsky. 2011. Metaphors we think with: The role of metaphor in reasoning. PLoS ONE, 6(2): e16782. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0016782
Torcal, Mariano y Josep M. Comellas. 2022. Affective Polarisation in Times of Political Instability and Conflict. Spain from a Comparative Perspective, South European Society and Politics, 27:1, 1-26 https://doi.org/10.1080/13608746.2022.2044236
Tuchman, Gaye. 1978. Making news: A study in the construction of reality. The Free Press
Van Dijk, Teun A. 1988. News as discourse. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Van Dijk, Teun A. 2009. News, discourse, and ideology. En K. Wahl-Jorgensen y T. Hanitzsch (Eds) The Handbook of Journalism Studies (pp. 211-224). Routledge
Zamora-Medina, Rocío, Salvador Gómez-García y Helena Martínez-Martínez. 2021. Los memes políticos como recurso persuasivo online. Análisis de su repercusión durante los debates electorales de 2019 en España. Opinião Pública, 27(2), 1–24. https://doi.org/10.1590/1807-01912021272681