Paul Cézanne en l’inici literari de Joan Vinyoli
Main Article Content
Abstract
Joan Vinyoli, aquest treball aprofundeix en l’interès que el poeta txec li va traslladar per la pintura de Cézanne i per la seua doctrina de la composició artística. L’aprofundiment d’aquesta relació interdiscursiva entre pintura i poesia s’exemplifica en la hipertextualitat que hi ha en dos poemes primerencs de Vinyoli, provinents dels seus dos primers poemaris, basats cadascun en dos quadres del pintor francès i elaborats des de la transformació seriosa o transposició en paraules.
Paraules clau: Cézanne, Vinyoli, quadres, poemes.
Downloads
Article Details
An open-access CREATIVE COMMONS copyright license is used. Those authors whose works are published by this journal, accept the following terms:
- Authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right to first publish their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Recognition License CC BY SA that allows third parties to share the work, provided that its author and first publication is indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematics file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work over the Internet (e.g. in institutional telematics files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase quotes of the published work.
References
Abrams, Sam D. 2006. «Rembrandt». En I cremo tot en cant, Actes del 1r. Simposi Internacional Joan Vinyoli, eds. Xavier Macià i Pep Solà. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 85-94.
Bota-Gibert, Josep. 2016. «Un poema i una traducció de Vinyoli, publicats l’any 1934». En Joan Vinyoli i la poètica postsimbolista, eds. Margarida Casacuberta i Natàlia Juan. Barcelona: L’Avenç, 289-295.
Carbó, Ferran. 1989. «El cromatisme en la poesia de Joan Vinyoli». Reduccions 43: 89-109.
—. 1990. Joan Vinyoli: escriptura poètica i construcción imaginària. València/Barcelona: Institut de Filologia Valenciana/Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
—. 1991. Introducció a la poesia de Joan Vinyoli. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
Creus i Boix, Adrià. 2006. «Vinyoli, lletra, paraula, poesia i plàstica». En I cremo tot en cant, Actes del 1r. Simposi Internacional Joan Vinyoli, eds. Xavier Macià i Pep Solà. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 189-202.
Genette, Gérard. 1982. Palimpsestes. La littérature au second degré. París: Seuil.
Goday, Sebastià. 2006. «Vinyoli i l’art». En I cremo tot en cant, Actes del 1r. Simposi Internacional Joan Vinyoli, eds. Xavier Macià i Pep Solà. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 261-272.
Klein, Irene. 2017. Màrius Torres i la música. Universitat de València: treball de final de màster.
Koralova, Vassilena. 2008. «The Artistic Phenomenon as an Intermedial Structure in the Arts». Applied Semiotics 20. http://cort.as/-BjJp.
Llovet, Jordi. 1986. «Vinyoli i la poesia alemanya». En Joan Vinyoli, autors diversos. Barcelona: Universitat de Barcelona, 55-62.
Macià, Xavier. 2001. «Apèndix i notes explicatives i complementàries». En Obra poètica completa, Joan Vinyoli. Barcelona: Edicions 62/Diputació de Barcelona, 579-697.
Pagni, Andrea. 1978. «Introducción». En Cartas sobre Cézanne, Rainer Maria Rilke. Buenos Aires: Editorial Goncourt, 7-14.
Rilke, Rainer Maria. 1978. Cartas sobre Cézanne. Buenos Aires: Editorial Goncourt.
—. 1981. Quaderns de Malte Laurids Brigge. Barcelona: Proa.
Segre, Cesare. 1982. «Intertestuale-interdiscorsivo. Appunti per a una fenomenologia delle fonti». En La parola ritrovata, eds. Franco Brioschi, Costanzo Di Girolamo i Ivano Paccagnella. Palermo: Sellerio, 15-28.
Serrallonga, Segimon. 1983. «Del Llibre d’amic als Cants d’Abelone». Reduccions, 20: 57-64.
Solà, Pep. 2010. La bastida dels somnis. Vida i obra de Joan Vinyoli. Girona: CCG/Fundació Valvi.
Teixidor, Joan. 1986. «De Rilke a Hölderlin». En Joan Vinyoli, autors diversos. Barcelona: Universitat de Barcelona, 113-117.
Vinyoli, Joan. 1936. «De si una volta algú t’hagi amat». La Publicitat, 16 de gener de 1935.
—. 1937. Primer desenllaç. Barcelona: Edicions de la Residència d’Estudiants.
—. 1948. De vida i somni. Barcelona: Ariel.
—. 1954. «Quatre sonets a Orfeu». En Homenatge a Carles Riba en complir seixanta anys, autors diversos. Barcelona: Josep Janés editor.
—. 1956. El Callat. Barcelona: Els llibres de l’Óssa menor. Pròleg de l’autor.
—. 1975. Poesia completa 1937-1975. Barcelona: Ariel.
—. 1983. Versions de Rilke. Barcelona: Proa.
—. 1985. Noves versions de Rilke. Barcelona: Empúries.
—. 2001. Obra poètica completa. Barcelona: Edicions 62/Diputació de Barcelona.
Vinyoli, Jaon i Miquel Martí i Pol. 1987. Correspondència. Barcelona/Roda de Ter. Barcelona: Empúries.
Wolf, Werner. 1996. «Intermedialität als neues Paradigma der Literaturwissenschaft? Plädoyer für eine literaturzentrierte Erforschung von Grenzüberschreitungen zwischen Wortkunst und anderen Medien am Beispiel von Wirginia Woolfs “The String Quartet”». Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik 21(1): 85-116.