Paul Cézanne en l’inici literari de Joan Vinyoli
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resum
Joan Vinyoli, aquest treball aprofundeix en l’interès que el poeta txec li va traslladar per la pintura de Cézanne i per la seua doctrina de la composició artística. L’aprofundiment d’aquesta relació interdiscursiva entre pintura i poesia s’exemplifica en la hipertextualitat que hi ha en dos poemes primerencs de Vinyoli, provinents dels seus dos primers poemaris, basats cadascun en dos quadres del pintor francès i elaborats des de la transformació seriosa o transposició en paraules.
Paraules clau: Cézanne, Vinyoli, quadres, poemes.
Descàrregues
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
S'utilitza una llicència de drets d'autor CREATIVE COMMONS d'accés obert. Aquells autors les obres dels quals siguin publicades per aquesta revista, accepten els termes següents:
- a. Els autors conservaran els seus drets d'autor i garantiran a la revista el dret a publicar primer la seva obra, que estarà simultàniament subjecta a la Llicència de Reconeixement Creative Commons CC BY SA que permet a tercers compartir l'obra sempre que s'indiqui el seu autor i la seva primera publicació.
- b. Els autors podran adoptar altres contractes de llicència no exclusius per a la distribució de la versió publicada de l'obra (per exemple, dipositar-la en un arxiu telemàtic institucional o publicar-la en un volum monogràfic) sempre que s'indiqui la publicació inicial en aquesta revista.
- Els autors poden -i es recomana- difondre la seva obra a través d'Internet (per exemple, en arxius telemàtics institucionals o a la seva pàgina web) abans i durant el procés de presentació, la qual cosa pot produir intercanvis interessants i augmentar les citacions de l'obra publicada.
Referències
Abrams, Sam D. 2006. «Rembrandt». En I cremo tot en cant, Actes del 1r. Simposi Internacional Joan Vinyoli, eds. Xavier Macià i Pep Solà. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 85-94.
Bota-Gibert, Josep. 2016. «Un poema i una traducció de Vinyoli, publicats l’any 1934». En Joan Vinyoli i la poètica postsimbolista, eds. Margarida Casacuberta i Natàlia Juan. Barcelona: L’Avenç, 289-295.
Carbó, Ferran. 1989. «El cromatisme en la poesia de Joan Vinyoli». Reduccions 43: 89-109.
—. 1990. Joan Vinyoli: escriptura poètica i construcción imaginària. València/Barcelona: Institut de Filologia Valenciana/Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
—. 1991. Introducció a la poesia de Joan Vinyoli. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
Creus i Boix, Adrià. 2006. «Vinyoli, lletra, paraula, poesia i plàstica». En I cremo tot en cant, Actes del 1r. Simposi Internacional Joan Vinyoli, eds. Xavier Macià i Pep Solà. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 189-202.
Genette, Gérard. 1982. Palimpsestes. La littérature au second degré. París: Seuil.
Goday, Sebastià. 2006. «Vinyoli i l’art». En I cremo tot en cant, Actes del 1r. Simposi Internacional Joan Vinyoli, eds. Xavier Macià i Pep Solà. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 261-272.
Klein, Irene. 2017. Màrius Torres i la música. Universitat de València: treball de final de màster.
Koralova, Vassilena. 2008. «The Artistic Phenomenon as an Intermedial Structure in the Arts». Applied Semiotics 20. http://cort.as/-BjJp.
Llovet, Jordi. 1986. «Vinyoli i la poesia alemanya». En Joan Vinyoli, autors diversos. Barcelona: Universitat de Barcelona, 55-62.
Macià, Xavier. 2001. «Apèndix i notes explicatives i complementàries». En Obra poètica completa, Joan Vinyoli. Barcelona: Edicions 62/Diputació de Barcelona, 579-697.
Pagni, Andrea. 1978. «Introducción». En Cartas sobre Cézanne, Rainer Maria Rilke. Buenos Aires: Editorial Goncourt, 7-14.
Rilke, Rainer Maria. 1978. Cartas sobre Cézanne. Buenos Aires: Editorial Goncourt.
—. 1981. Quaderns de Malte Laurids Brigge. Barcelona: Proa.
Segre, Cesare. 1982. «Intertestuale-interdiscorsivo. Appunti per a una fenomenologia delle fonti». En La parola ritrovata, eds. Franco Brioschi, Costanzo Di Girolamo i Ivano Paccagnella. Palermo: Sellerio, 15-28.
Serrallonga, Segimon. 1983. «Del Llibre d’amic als Cants d’Abelone». Reduccions, 20: 57-64.
Solà, Pep. 2010. La bastida dels somnis. Vida i obra de Joan Vinyoli. Girona: CCG/Fundació Valvi.
Teixidor, Joan. 1986. «De Rilke a Hölderlin». En Joan Vinyoli, autors diversos. Barcelona: Universitat de Barcelona, 113-117.
Vinyoli, Joan. 1936. «De si una volta algú t’hagi amat». La Publicitat, 16 de gener de 1935.
—. 1937. Primer desenllaç. Barcelona: Edicions de la Residència d’Estudiants.
—. 1948. De vida i somni. Barcelona: Ariel.
—. 1954. «Quatre sonets a Orfeu». En Homenatge a Carles Riba en complir seixanta anys, autors diversos. Barcelona: Josep Janés editor.
—. 1956. El Callat. Barcelona: Els llibres de l’Óssa menor. Pròleg de l’autor.
—. 1975. Poesia completa 1937-1975. Barcelona: Ariel.
—. 1983. Versions de Rilke. Barcelona: Proa.
—. 1985. Noves versions de Rilke. Barcelona: Empúries.
—. 2001. Obra poètica completa. Barcelona: Edicions 62/Diputació de Barcelona.
Vinyoli, Jaon i Miquel Martí i Pol. 1987. Correspondència. Barcelona/Roda de Ter. Barcelona: Empúries.
Wolf, Werner. 1996. «Intermedialität als neues Paradigma der Literaturwissenschaft? Plädoyer für eine literaturzentrierte Erforschung von Grenzüberschreitungen zwischen Wortkunst und anderen Medien am Beispiel von Wirginia Woolfs “The String Quartet”». Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik 21(1): 85-116.